N
Hej.
Har snart fått upp all EPS i taket i garagebygget.
Längst upp mot råsponten sitter en läkt för luftspalten, som går hela vägen från simslåda uåå över nock och ner i andra sidans sims, sen sitter en 100mm EPS80 limmad mot läkten och givetvis mot nästa skiva. under dessa sitter det 50mm EPS 80, ditsatt på samma sätt med förskjutna skarvar. EPSen sitter tajt mellan takstolarna, inga glipor.
Ska snart sätta läkt och gips. (har inte bestämt mig än om det ska vara OSB-Gips eller bara gips där)

Men behöver jag plast som sista lager innan läkten ????
 
Det verkar vara rätt många som anser att man inte behöver plast i ett garage, med motiveringen att det inte genereras så mycket ånga där inne. Men det är klart, tvättar du bilen där inne en gång i veckan under vinterhalvåret så skulle ju jag rekommendera plast.

En del menar till och med på att det skulle vara negativt med plast i ett garage, för att det skulle bli omvänd kondens. Personligen har jag lite svårt att tro på att det skulle vara något större problem dock, och väntar fortfarande på att få höra talas om det första fallet där detta faktiskt hänt och orsakat problem.
 
N
OK. Hmm... tänkte att plasten mest var för att det inte skulle blåsa genom isoleringen om man hade ull. och det lär ju inte blåsa genom EPSen...
Det är ett hobby/skruvar-garage utan vatten (i kran) kommer att hålla 14-18 grader som minst, ökar värmen när jag ska göra nåt.
 
Vindduk sätter man på utsidan isoleringen. Plast på insidan. VIndduken måste andas. Kan nog vara bra att ha vindduk ändå för du har väl en del skarvar och annat i isoleringen ändå. Blåser det in där så kan nog effekten av isoleringen sänkas ganska duktigt en blåsig dag, kanske :)
 
N
Känns som det blir plast-läkt-OSB/gips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.