Har precis blivit med bordssåg och tänkte skaffa en (eller flera) bra klingor till den. Jag upplever utbudet i Sverige, tom i Europa som mycket begränsat jämfört med US. Har tittat på CMTs och Freuds kombinationsklingor, tycker de verkar bra. Problemet med dessa är att de har för litet hål. Kanske tänker jag helt fel när jag tittar efter en klinga som både kapar och klyver. Jag behöver kunna klyva så att snittytan går att limma bra. Sågen tar 10" s klingor och har 1"s "arbor nut". Vad var köper jag bäst nya klingor?!
 
Woodcraft, Rockler eller Lee Valley torde ha det du söker.
 
Skälet till att du har svårt att hitta klingor är din axeldiameter som då är ett tum mått. Men det måste väl gå att hitta en distansring från 25.4 till 30 mm hål. Då blir genast utbudet gigantiskt.

En så kallad kombiklinga är sällan riktigt bra på båda sakerna. Skälet till att det inte blir så bra är att det är två helt olika tandgeometrier mellan kap och klyvklinga. Tycker du bör skaffa dig två st klingor.

Det finns två tillverkare i sverige som jag känner till och det är Micor och Swedex. Sedan finns det en uppsjö av ställen som säljer sågklingor. Om man håller sig till välkända märken så blir det sällan fel.

Enligt det stället jag lämnar mina klingor för slipning så skulle man undvika Bosch. Dom lackar sina klingor med något klarlack det gör att dom aldrig blir vassa på sidan av tanden. Det kanske inte gäller alla Bosch klingor men han hade slipat ett gäng bygg klingor av olika storlekar och samtliga var så. Innan han kom underfund med det så hade klingorna åkt fram och tillbaka till sliperiet några ggr för dom vart aldrig vassa sa kunden.

pär
 
Tack för alla svar! Tror jag ska maila micor och höra mig för. Har släppt tanken på kombinationsklinga efter mer googling etc. Känns fortfarande svårt att välja dock. Ju mer man läser på desto mer känns det som om man behöver en klinga för varje sak. Någon som har tips på klinga som ger fina, limbara snitt vid klyvning samt något bra till skivor?
 
Nästan vilken typ som helst av klyvklinga funkar. Men kolla din fläns på sågaxeln så den inte slår för då får du oavsett hyvla innan du limmar om det är krav på osynliga skarvar.
För skivmaterial så är en trapets slipad klinga väldigt bra.

Micor är väldigt duktiga tala bara om vad du vill så fixar dom fram det du vill ha allt från deras standard sortiment till special tillverkning. Inte värdens billigaste men du får hög kvalitet.
En klyvklinga från Hammer har recenserats här på forat förmodligen mycket billigare än motsvarande från tex Micor.
Felders nya serie av klingor Silver line är helt ok och prisvärda.

pär
 
pär h skrev:
Nästan vilken typ som helst av klyvklinga funkar. Men kolla din fläns på sågaxeln så den inte slår för då får du oavsett hyvla innan du limmar om det är krav på osynliga skarvar.
För skivmaterial så är en trapets slipad klinga väldigt bra.

Micor är väldigt duktiga tala bara om vad du vill så fixar dom fram det du vill ha allt från deras standard sortiment till special tillverkning. Inte värdens billigaste men du får hög kvalitet.
En klyvklinga från Hammer har recenserats här på forat förmodligen mycket billigare än motsvarande från tex Micor.
Felders nya serie av klingor Silver line är helt ok och prisvärda.

pär
Jag vill påstå att Felders silver line är mer än helt OK. Hade en forummedlem på besök i snickeriet ikväll som efter sågning nästan var lite tveksam kring vilken sida som var hyvlad respektive sågad.
 
Daniel_N skrev:
Jag vill påstå att Felders silver line är mer än helt OK. Hade en forummedlem på besök i snickeriet ikväll som efter sågning nästan var lite tveksam kring vilken sida som var hyvlad respektive sågad.
+1 min Felder Silver klyvklinga klyver ek som om det vore smör.
Nu har jag inte så många att jämföra med men nog är Felders klingor bra alltid.
 
Vad kostar 10"-klingor från Felder och var köper man dem?
 
Ja ni har rätt, Jag var lite försiktig i min formulering. Jag har en Silverline klyvklinga och den är faktiskt väldigt bra. Dom gamla Felder silent power klingorna har värdelös hårdmetall i tänderna blir sjukligt fort slöa. Det roliga är att jag påpekade det för Swedendro men fick svaret att "det var ingen som klagat". När sedan deras nya silverline serie kom sa dom att "deras gamla inte var så bra" . Är det inte typiskt försäljare.

Jag är fortfarande lite osäker på hur resten av silverline serien är har någon en trapets slipad klinga eller någon vanlig kap klinga som kan ge mig lite info om den. Framför allt hur länge den håller skärpan. Tycker ändå att micor håller skärpan lite längre än min silverline klyv klinga. Kan vara så att jag fortfarande är färgad av deras äldre klingor som jag har några av. Jag inte har fört någon form av dokumentering men skall faktisk ta och göra det vid nästa slipning.

Googla Felder så dyker det några återförsäljare i sverige, Swedendro är en av dom..

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.