M
Vår Opal Carat SNL 2000 varmvattenberedare har börjat läcka och när jag kände med fingret på vattnet som hängde undertil fick jag mig en elstöt. Vi märkte läckan (några droppar på golvet) idag när den inte längre värmde vatten. Jag gick och tittade och såg att lampan lös (för uppvärmning) och att det såg fuktigt ut undertill.

Är det möjligt att laga, dvs, är det tätning runt värmepatronen som gett upp kanske den går att byta? Eller är det helt kört?

Beredaren är ca 6-7 år. Har den kanske gett upp helt?
 
Jag hoppas du stängt av den, vatten och el i kombination är livsfarligt.

Låter som att elpatronen är kass. Finns den som reservdel så är det ju bara att byta om beredaren är OK i övrigt. Hur är det med offeranoden?

En bild vore bra :)
 
M
Visst stängde jag av den. Den har en 220v stickpropp som jag drog ut. Anoden ska man byta från toppen, men jag såg inte något direkt bra sätt att komma åt just nu. I övrigt syns inget på utsidan.

Ska försöka få av kåpan och fota efter middagen.
 
Redigerat av moderator:
M
Det verkar som om säkerhetsventilen var paj... Nån hård geggig plugg satt i den när jag tog bort avledningsröret. När jag lyckats ta bort det och testat ventilen, så stänger den inte alls bra utan det rinner konstant =(
 
M
Ja.... bara att slänga : (
 
  • 1390498776100.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1390498792945.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, ska du byta både elpatron och säk. ventil och dessutom vara osäker på resten så är nog en ny beredare rätt väg att gå. Du kan kolla in blocket, ibland går det att hitta bra begagnade till vettiga priser där. Om du inte vill köpa nytt alltså.
 
M
Rea på Jula 1395kr 100L
 
Det kanske bara är jag, men allt som har med vatten att göra inne i huset är jag nojjig för. Då lägger jag hellre ett par slantar extra för ett märke jag känner igen.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
M
Kan vara.. men 1400kr (normalt ca 2000) är en betydande skillnad mot 5-7000 som tex Nibe kostar
 
Det beror på i vilket perspektiv man sätter det.

Med den erfarenheten du just fått av att ha haft en strömförande varmvattenberedare på grund av en säkerhetsventil som inte fungerade så måste jag säga att din inställning till varmvattenberedare i det lägre kvalietssegmentet förvånar mig rätt mycket.

Har du funderat över vad som skulle kunnat hända?

Nu hade du
1. Tur att det var elpatronen som var den svaga punkten, så slapp du uppleva vad en exploderad varmvattenberedare kan ställa till med
2. Tur att det det inte var värre elfel, så du fortfarande kan skriva på det här forumet.

[video=youtube;hWnL8SipXT8]http://www.youtube.com/watch?v=hWnL8SipXT8[/video]
 
M
Frågan är om inte samma kunnat hända ändå med en dyrare? Vad jag skulle ha är en jfb.....
 
Köp en ny elpatron och en ny säk. ventil inget svårt att byta så blir beredaren som ny, köper du en ny beredare så blir det ny rördragning också men du kanse fixar det med.
 
M
Köpte den från Jula. Rördragningen är inget problem som tur är.
 
M
Helt rostig inuti var den gamla vvb. Anoden helt slut.. märkligt att det var så mycket rost när den skulle ha varit emaljerad...Känns helt rätt att ha köpt en helt ny.. :)
 
  • 1390639514499.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte alls konstigt, när anoden är slut. Vattnets kvalitet styr ju i viss mån vilket material man bör välja på sin VVB
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.