Jag skulle lägga in i pannan och hörde hur det gnagde från veden. Jag lokaliserade vilken pinne det var och tillslut hitta jag lite mjöl. Ovanför den var det en en vedbit av tall som var angripen av det här äcklet. Den hade ätit mellan barken och ca 2mm in på träet runt nästan hela.
Behöver jag oroa mig för att dom ska spridas till huset?


Källaren är i betong men man tro ju dom ska kunna följa med nånting upp å sen att dom gör lös på huset.
 
  • uploadfromtaptalk1390426573034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Blåjon eller granbarkborre. Inget att oroa sig för det minsta.
 
D09
Anton Rönnkvist skrev:
Jag skulle lägga in i pannan och hörde hur det gnagde från veden. Jag lokaliserade vilken pinne det var och tillslut hitta jag lite mjöl. Ovanför den var det en en vedbit av tall som var angripen av det här äcklet. Den hade ätit mellan barken och ca 2mm in på träet runt nästan hela.
Behöver jag oroa mig för att dom ska spridas till huset?


Källaren är i betong men man tro ju dom ska kunna följa med nånting upp å sen att dom gör lös på huset.
Ha ha reagerade också när jag råkade ut för det.

Trodde det var möss i mitt innelager av ved.
 
M
Kan det inte vara husbock?
 
Haha! Jag får de där rackarna i min ved också. Första gången jag hörde det så trodde jag att jag var knäpp i huvudet. Satt och lyssnade mot vedkorgen, plockade ur de som lät och lokaliserade till slut dem och fick se vad de var för några. Såg säkert psykotisk ut när jag satt på köksgolvet med vedpinnar runt mig och täljde bort barken....
 
Tack då slipper man oroa sig. Jo frun trodde det va dax för hispan. Hon kom ner å såg mig stirra in i ved stapeln och jag små viskade, vars är du din jävel, och då hon frågade vad jag gjorde så sa jag lite små irriterad, tyst tyst det är nån här :)
 
  • Gilla
Brotorpet och 22 till
  • Laddar…
I know the feeling!!!!

Anton Rönnkvist skrev:
Tack då slipper man oroa sig. Jo frun trodde det va dax för hispan. Hon kom ner å såg mig stirra in i ved stapeln och jag små viskade, vars är du din jävel, och då hon frågade vad jag gjorde så sa jag lite små irriterad, tyst tyst det är nån här :)
 
Vi hade en geting i pannrummet idag, antar att den hade somnat någonstans i någon hålighet i veden och sedan vaknat när veden kom in i värmen i pannrummet. Det förekommer kanske ofta, men jag är ny i vedsvängen. På tal om djur i veden, alltså :)
 
P
vilka minnen!, för nån sommar sedan så va jag o fargubben och röjde i skogen... när vi fikade så satte det sig en sån där blåhjon på mitt ben.. sa till fargubben , titta vilken gris för den va ganska stor, tog och sprätte iväg den med fingrana, rakt på hans nästipp!!! gissa om att han vart förbannad men vilket minne!

dom där granbarkborrarna kan man lägga på sallad om man vill.. iaf om man går Bear Grylls style.. annars är dom en himla pina åt granskogen :( så bra att ni elda upp dom!
 
Där har vi anledningen att hackspettarna är så förtjusta i döda trän. Nån skalbaggelarv är det ju helt klart. Troligen blåhjon som nämnts, med tanke på träslag o matvanor (innerbarken). Randig skulderbock är en annan skalbagge jag haft i vedboden. Tegelbock och fyrbandad blombock är andra tjusiga baggar som kan uppenbara sig.

När vi brände tjära i somras här hemma började det surra dovt omkring oss. En efter en damp stora skalbaggar ned, svarta med kraftiga käkar. Bitbockar! De hade känt terpentindoften och drogs hit från när o fjärran.
 
Hade också massa gnagande ljud från veden då när jag eldade i panna, skitläskigt ljud. Hehe
Trodde också det var möss först, antar det var sånna där rackare då!
 
Anton Rönnkvist skrev:
Jag skulle lägga in i pannan och hörde hur det gnagde från veden. Jag lokaliserade vilken pinne det var och tillslut hitta jag lite mjöl. Ovanför den var det en en vedbit av tall som var angripen av det här äcklet. Den hade ätit mellan barken och ca 2mm in på träet runt nästan hela.
Behöver jag oroa mig för att dom ska spridas till huset?


Källaren är i betong men man tro ju dom ska kunna följa med nånting upp å sen att dom gör lös på huset.
Bara av nyfikenhet: Hur stor är den där? Saknar liksom referensmått. Är den 1 cm eller 10 cm? Eller en halvmeter? :eek:
:)

Om man hör den gnaga kan den ju inte vara hur liten som helst, eller?
 
D09
Husbonde skrev:
Bara av nyfikenhet: Hur stor är den där? Saknar liksom referensmått. Är den 1 cm eller 10 cm? Eller en halvmeter? :eek:
:)

Om man hör den gnaga kan den ju inte vara hur liten som helst, eller?
Bäst är att ha stövlar på sig med äggskal i så dom tror att ditt ben går av när dom attackerar, då får man en chans att fly ;)

Riktigt äckliga men brinner precis som ved ;) min vedhög lät som ett stort råttbo,,, vågade inte berätta för sambon, då hade all ved åkt ut he he
 
Nu måste jag har missförstått något. Vad pratar ni om?

Du frågar vad din ved äter. Det vet väl alla att ved äter syre när det brinner.

D09 skrev:
Bäst är att ha stövlar på sig med äggskal i så dom tror att ditt ben går av när dom attackerar, då får man en chans att fly [bild]...
Här i grävlingmarkerna kör vi med knäckebröd i stövlarna.
Det låter mer när de biter, och blir inte lika kladdigt :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.