Källarrummet kommer bli 10x6,5
så utrymme kommer det finnas.
Slangen som skall ner i hålet ligger på rullar, och blir inget problem att ställa upp utanför, dom använder ju maskin för dra in slangen och sen trycka ner den i hålet.
 
Ner ja. Problemet kommer om du behöver ha UPP slangen.
 
Varför kan man inte bara borra utanför?
 
Ska slangen upp, så drar dom upp den med samma maskin dom dom trycker ner den med, maskinen har hjul och tar mindre plats än en normal skottkärra, sen är det väll bara dra slangen rakt ut på gården, det kommer ju finnas dörr in i rummet dom vetter rakt ut
 
Du verkar redan ha bestämt dej för att hålet ska ligga under plattan...? Varför är du så mån om att inte lägga det utanför?
Tror inte att du kommer att få någon som förespråkar att hålet ska vara under.
 
Du verkar ha bestämt dig. Kör på det, men kom inte här och gnäll sen :)

Jag och flera med mig är dock fortfarande nyfiken på varför du inte kan tänka dig att lägga hålet utanför plattan?
 
  • Gilla
_kiM__ och 1 till
  • Laddar…
Ähhhh, 2:a på den :)
 
Brandskydd. Vätskan i slangen räknas som brandfarlig, därför får man inte använda plastslang inomhus för brinevätskan. Du måste ha en brandsäker "försegling" av utrymmet under plattan. Du skulle ju ha någon form av lucka.
 
Risk för radon från berggrunden?
 
Brandskydd
Men dom borrar väll in plastslangen ialf genom väggen ?

Nä jag har inte bestämt mig, ska inte gjuta plattan förren i vår :)
 
Vad händer om det trycks upp vatten genom hålet vilket jag har förstått kan hända ibland? Blir ju jobbigt att avleda detta från källaren.
 
Ja, normalt växlar man av från PEM-slang till koppar precis innanför vägg. Det är såvitt jag vet ingen lag som reglerar detta utan en rekommendation. Det hela är dock lite haltande eftersom expansionskärlen i oftast är i plast....
 
magnetens skrev:
Vad händer om det trycks upp vatten genom hålet vilket jag har förstått kan hända ibland? Blir ju jobbigt att avleda detta från källaren.
Ja, det finns en hel del försvårande omständigheter. Vad gäller detta specifikt så väl inte värre än att dränera brunnen och släppa ut på lämpligt ställe.
 
danne_08 skrev:
Risk för radon från berggrunden?
Är ju en stor risk om det finns radon i berget på den aktuella platsen, hade jag kunnat hade kag placerat hålet en meter eller två ifrån ytterväggen.

Ser inga fördelar med att ha hålet under en byggnad om man nu kan undvika detta!
 
  • Gilla
Satlover
  • Laddar…
Bra om du gör ett breddavlopp från borran, foderröret ifall grundvattnet skulle stiga samt ett i gropen i plattan som backup.


Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.