Fick i November 2010 en Contura installerad, var ej hemma när detta skedde.
Enligt mig och dom som sett kaminen är den felmonterad, luckorna sitter snett, skallrar i hela kaminen om man går förbi för nära (nån plåt som slår mot en annan plåt) Har även ett konstigt ljud vid eldning, enligt sotaren så är det något som inte stämmer med kaminen...

Nu till problemet, butiken där jag köpte kaminen var jag till ca en vecka efter installation och påpekade att halva kaminen sitter snett... Han skulle då komma ut och titta på detta.
1-2 veckor senare var jag dit igen och frågade när han skulle komma och titta på kaminen, påpekade då också att den låter kosntigt. Sedan dess har jag varit in 5-6 ggr och frågat när han tänker komma, får väldigt tveksamma svar och änn har han inte kommit.

Så, vad göra? Kan man reklamera utan att installatören sett problemet? I nuläget känner jag inte att jag har något som helst förtroende kvar för installatören, så jag vill helst inte ha hit honom och kolla på kaminen längre... Vad händer om nya fel uppstår? ska jag då jaga honom 6 månader till?
 
Om du har en Contura i 5xx eller 6xx serien är det säkert toppgallret som skallrar när du går förbi. Så är det om bjälklaget flexar lite - inte installatörens fel.

En bild på det som ser tokigt ut skulle vara intressant att se.
 
japp, är en contura 655, men det är inte toppgallret, kommer från nedre delen av kaminen. Ska göra ett tappert försök att få upp bilder i morgon, hoppas dock inte på för mycket :)
Tycker att det är sjukt dåligt av installatören att inte dyka upp när han skulle komma redan i December men fortfarande inte dykt upp trots flertalet påminelser.
 
Ok, det borde inte vara så svårt att lista ut vad det är, finns inte många delar som kan skramla faktiskt. Har du en låda eller frontsockel under luckan? Om du tar bort det och tittar uppåt mot undersidan av utrymmet där du eldar undrar jag om det inte sitter en liten värmeplåt..... det är nästan den enda lösa delen på kaminen. På min 585a följde den med men används inte när man har rund fot.

Och ja, det är ruttet att dom inte kan se över detta. Du behöver inte invänta installatören för att reklamera, gör det direkt, skriftligt.

Alternativt - fixa det som är knas, det är antagligen rätt snabbt gjort, det är ju inte många saker som kan gå fel med själva kaminen.
 
Tänkte bara uppdatera den här tråden lite utifall att nån ville veta hur det gick...

Efter kontakt med kommunens konsumentrådgivning och några samtal fram och tillbaka tog det ca en vecka innan Nibe själva var här och tittade på kaminen. Enligt dom hade dom aldrig hört en kamin som lät så illa och förstod inte vad det berodde på. Ca en vecka efter det stod en splitt ny kamin på plats här hemma. Den nya kaminen fick vi alltså i mitten av December 2013. Jag är väldigt tacksam för att allt gick så smidigt med Nibe när dom väl kom hit, jag är däremot fortfarande väldigt kritisk till den handlare och installatör som under alla dessa år inte velat komma förbi och kolla på kaminen som jag felanmälde några dagar efter installation.​


 
Vem installerade den nya kaminen då?
 
Kanske lika intressant att veta vem man inte skall anlita :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.