Köpte för ca 3 år sedan en braskamin komplett med skorsten och installation. Ganska omgående upptäckte vi småfel på kaminen, glasluckan till " bakugnen" är sned och åker upp ibland. Öppnar man luckan för att lägga in ved så tar det i handtaget till rostertallriken, så den öppnas. Det knakar och knäpper otroligt mycket i kaminen vid eldning, vilket även installatören höll med om efter att sett ett videoklipp på mobilen. Någonting sitter löst i bakkant på kaminen, det skallrar om någon plåt när barnen springer förbi.

Dessa fel påtalades och visades med bilder och film för installatören efter ca 3 veckor. Han höll med om att det inte var helt ok och skulle komma för att åtgärda felen. Nu ca 3 år efteråt, ca 15-20 besök vid handlaren har han fortfarande inte dykt upp. Detta pga inventering, älgjakt, för varmt, för kallt mm. Alltid någon undanflykt. Tog kontakt med Chefen för hela firman och förklarade läget och upplyste honom om att om inget görs så kommer jag att gå vidare med detta. Dagen efter ringer installatören och ber om ursäkt för att han inte kommit och kollat på kaminen, han garanterar att han kommer inom en vecka. Detta var i November 2012.

Nu har jag tröttnat riktigt på detta, hur bör jag gå vidare? har själv gjort en felanmälan på kaminen direkt till Contura då installatören inte ville göra det. Har inget förtroende alls kvar för installatören, så nu vill jag knappt att han kommer hit och åtgärdar problemen längre. Kan man reklamera? kan jag ta hit en annan installatör som rättar till felen och sedan ge fakturan till den som borde åtgärda felen? vad och hur ska jag göra?

//Stefan
 
Jag tycker att du skall ta detta med Contura , det är nog bara dom som kan påverka installatören och företaget att åtgärda felen ..
Eti..
 
Oj. Har det fungerat att använda kaminen? 3 år, lång tid. Jag skulle välja väg. 1. Reprera mha någon annan. 2. Ta striden o ta hjälp av en advokat, ett brev kanske får fart på dem?

Det beror såklart på hur stort problemet är.
 
Tänkte bara uppdatera den här tråden lite utifall att nån ville veta hur det gick...

Efter kontakt med kommunens konsumentrådgivning och några samtal fram och tillbaka tog det ca en vecka innan Nibe själva var här och tittade på kaminen. Enligt dom hade dom aldrig hört en kamin som lät så illa och förstod inte vad det berodde på. Ca en vecka efter det stod en splitt ny kamin på plats här hemma. Den nya kaminen fick vi alltså i mitten av December 2013. Jag är väldigt tacksam för att allt gick så smidigt med Nibe när dom väl kom hit, jag är däremot fortfarande väldigt kritisk till den handlare och installatör som under alla dessa år inte velat komma förbi och kolla på kaminen som jag felanmälde några dagar efter installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.