Rör i rör är det man brukar använda till större grejor, t.ex om en fjärrvärmeledning ska in under en stor stödmur. Gäller bara att dokumentera detta för huset så att inte barnbarnen slår hål på parkett, golvvärme, platta för att hitta betongskyddsröret.
 
I mäklarnas kalkyler över boendekostnader talar man väldigt tyst om det här, och siffrorna som presenterats är lite i underkant tycker jag. Har man t.ex. garage, altan & markiser så drar det iväg en del till. Trädgårdar kostar som regel ingenting i någon enda kalkyl, men nog borde väl gräsklippare och snöslunga räknas med i alla fall om det är en större tomt?
 
Swetrot skrev:
I mäklarnas kalkyler över boendekostnader talar man väldigt tyst om det här, och siffrorna som presenterats är lite i underkant tycker jag. Har man t.ex. garage, altan & markiser så drar det iväg en del till. Trädgårdar kostar som regel ingenting i någon enda kalkyl, men nog borde väl gräsklippare och snöslunga räknas med i alla fall om det är en större tomt?
Ja, den sanna prislappen för att bo i hus över lång tid talas det oftast tyst om. I början när vi köpte vårt hus byggt 1955 så använde vi oss av Handelsbankens schablon för underhåll (10 kr per kvadratmeter och månad). Nu har vi bott i huset i fem år och det har varit långt ifrån tillräckligt. Då räknar vi ändå inte in åtgärder som vi har gjort för att vi har velat och inte för att det varit byggnadstekniskt nödvändigt.

Vi sätter av 2500 kr i månaden för underhåll sedan några år tillbaka. Vi har dränerat källaren, bytt ut vitvaror, fräschat upp alla ytskikt, satt in nytt badrum, bytt delar av vatten/avlopp. Stora tunga poster som vi har kvar är tak (betongpannor lagda 1986), fönster (förmodligen original tvåglas från 1955), kök (osäker på om köket är bytt någon gång, men det är förmodligen bytt på 70-talet).

För vår del skulle takbyte kosta närmare 150 000 än 100 000 med det sänkta rotavdraget. För en snittvilla på tvåmiljoner så kostar nog underhåll lika mycket som amorteringskravet (mellan 85 och 70% belåningsgrad) på 2% gör.
 
Bra att du tar upp frågan.
Många husägare förbiser på något sätt tanken på att det behövs budget för ett löpande underhåll.

Samma sak med pensionärer som bor kvar "för det är billigt".
Inte så att äldre har någon plikt att lämna ett välskött hus som arv efter sig, men billigt boende är det inte!
Att inte sköta sitt hus så att standarden upprätthålls är att "äta på kapitalet". Och det kan man såklart göra om man vill. Bara man är medveten om det.

I din ursprungslista tycker jag det fattas stammar för VVS samt elinstallationen. Det är grejjer som har en begränsad livslängd. Och det drar med sig ganska mycket extraarbete den dagen det ska bytas också.
 
Våra betongtakpannor från 1978 kommer att hålla minst 10 år till, men såklart måste de bytas någon gång. När det gäller trädgården, så tror jag nog att inköp av verktyg,
växter, gödning o.d. överstiger kostnaden för gräsklippare och liknande investeringar.
 
Redigerat:
Jätte bra frågeställning, speciellt nu när det blir mycket dyrare att ta utökningslån för renoveringar (nya amorteringsregler). Verkar som att man kan bli tvungen att amortera dessa på 10 år. Om man lånar upp 200.000 för en badrumsrenovering så ska det pyntas av på 10 år. Det är 20.000 om året plus ränta. Det blir dyra duschar...

Jag tror att lyxrenoveringar av kök och badrum kommer att avta markant i och med detta. Men TS adresserar ju normalt underhåll, men problemet blir ju det samma. Hur ska man finansiera det?
 
Per i Hamrånge skrev:
Jätte bra frågeställning, speciellt nu när det blir mycket dyrare att ta utökningslån för renoveringar (nya amorteringsregler). Verkar som att man kan bli tvungen att amortera dessa på 10 år. Om man lånar upp 200.000 för en badrumsrenovering så ska det pyntas av på 10 år. Det är 20.000 om året plus ränta. Det blir dyra duschar...

Jag tror att lyxrenoveringar av kök och badrum kommer att avta markant i och med detta. Men TS adresserar ju normalt underhåll, men problemet blir ju det samma. Hur ska man finansiera det?
Finansiera med lön och/eller avkastning från börsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.