Idag har vi en rätt stor kamin i vardagsrummet som värmer en stor del av nedervåningen samt ovanvåningen och hade varit kanon om den kunde brunnit dygnet runt den kallare årstiden, så pellets kommer ju upp som en tanke. Finns det några smidiga lösningar avsedda för t ex vardagsrum där man typ har en kamin och bredvid en tunna med pellets som matas på, eller de är tekniskt så stora mekanismer att de inte går att praktiskt och/eller visuellt rymma i ett vardagsrum, också av ljudskäl antar jag?
 
Det finns ju pelletskaminer och även kombinerade ved/pelletes men jag tvivlar på att det finns någon universalpryl man kan hänga på befintlig kamin. För bra förbränning av pellets skall matningen och lufttillförseln styras utifrån rökgastemperatur och ev lambdasond. Svårt att eftermontera...
 
Tack för svar. är medveten om att ev. påbyggnad/montage kan vara svårt, så är öppen för en ny kaminlösning, om en sådan finns som kan passa i ett vardagsrum.
 
Ariterm http://www.ariterm.se/ skall vara bäst i test av energimyndigheten. Har varit en del problem med deras skorstenlösa installationer men det borde inte beröra dig som jag antar har skorsten.
Om man tycker de är snygga eller inte är en smaksak.
 
Just nåt sånt jag letade efter. Tack! :)
Ytterligare tips välkomnas. :)
 
Hur är det med värmeloggs? Som jag förstått det så är de betydligt kompaktare än ved och brinner därför betydligt längre. Om du kastar in några sådana på kvällen så borde det brinna ett bra tag till.

Standardlösningen för värme hela natten från en eldstad är ju normalt att använda en värmelagrande eldstad, som t.ex. en kakelugn eller tung murspis. En vattenmantlad kamin kopplad mot ackumulatortank borde fungera ännu bättre.

Frågan är också om det är smart att lämna en kamin obevakad med tanke på brandrisken.
 
En lämplig pelletskamin kanske kan vara EcoTec Tyr. Du kan elda både ved och pellets, och du kan ha ett pelletsförråd kopplat till kaminen.

Överlag måste jag säga att jag är skeptisk till Pelletskaminer. Pelletsvärme kostar väl omkring 0,60 kr/kWh, och en vanlig luftvärmepump kan ofta leverera värme till ungefär samma pris eller lägre även de flesta vinterdagar, och då slipper man all pelletshantering. En pelletskamin kostar också minst dubbelt upp mot en luftvärmepump och kan inte användas för kylning på sommaren.
 
Vad tror ni om denna Zibro FIORINA 74 S-LINE då? Trevligt pris måste jag säga.

62123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkligen trevligt pris. Lite tråkigt med pelletsförråd som inte ens räcker ett dygn dock.
 
Fast 18.5 timmar känns väl acceptabelt med tanke på att man slipper ett separat förråd.
 
Lite underligt att den inte finns på Zibros hemsida?
 
Då var denna beställd. Kommer nästa vecka. Skall bli intressant. :)
 
Spännande! :)

Skall du installera själv? Behöver man bygganmälan för att byta från ved till pellets?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.