undrar om det går att putsa över min mexitegel spis, får för mig att det kommer att lossa......har du erfarenhet av detta hör av dig,

freddy
 
Det kan nog gå med B-bruk. Annars får du sätta putsnät. Då går det garanterat.
 
vad är b bruk?
 
B-bruk är ett puts som har kornstorlek max 3mm. Används oftast när man ska putsa minst 5mm tjockt. Ska du putsa tunnare så funkar det med c-bruk.

Kolla på http://www.finja.se

Där finns det tips och beskrivning av dom olika bruken.
 
A-C brukar ange cementhalten i bruket inte ballastens grovlek har jag fått lära mig.
 
Anledningen att jag skrev att b-bruk har maxkorn 3mm är att det blir "virvlar" i putsen om man putsar 2mm. Bra att veta om man ska putsa tunnt.
 
Gutte, anger A-C cementhalten eller ballastensgrovlek eller ngn blandning av båda faktorerna?
 
poiu skrev:
Gutte, anger A-C cementhalten eller ballastensgrovlek eller ngn blandning av båda faktorerna?
A-C anger hur starkt bruket är. A starkast, C svagast. C-bruket innehåller mer kalk än t.ex. B-bruk. Det finns C-bruk med ballast 0-1 och 0-3. 0-1 är finbruk och används vid slammning och finputsning. Allt detta står väldans bra beskrivet hos Finja.

Jag tokputsar just nu med mur och putsbruk C (ballast 0-3), det blir en ganska grov yta av den.

När det gäller mexiteglet så vet jag inte. Bara att putsen skall vara svagare än muren. (mexiteglet, är det murat med bruk?)
 
Gutte, anger A-C cementhalten eller ballastensgrovlek eller ngn blandning av båda faktorerna?
Boussard hann före ;)

Som sagt kolla på Finjas hemsida eller ring dom om det finns tveksamheter ang puts på mexitegel. Dom har kanonbra kundservice.

Men jag skulle tro att om du vill ha en slät fin yta så använd dig av C-bruk med 0,1 ballast.
 
hej på er ..har missat era inlägg. Köpte precis 100 kg b-bruk! har jag tabbat mig då? :-/
 
Nej det är inte säkert. Beror ju lite på vilken yta du vill ha och hur "hård" du vill ha ytan. Men ring till Finja och fråga.
 
Gløm inte att fukta murstensn innan du går igång och putsar, pusten fæster inet annars... Anvænd vattenslangen och se till att murstensn ær gott våt, annars riskerar du att stora sjok slæpper nær man knackar på putsen...

lycka till
hælsningar
Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.