Hej,

Jag funderar på att lägga in ett massivt furugolv (25x165) i uterummet. Är det någon som har erfarenhet av detta? Uterummet är inglasat och ska bli isolerat men jag skulle vilja slippa att ha värme på hela vintern. Kanske bara tillfälligt.

-Hur behandlar man ytan? Jag funderar på att betsa+lacka för att få en lättskött och fukttålig yta.

-Hur isolerar man bjälklaget under? Jag funderar på att spika fast en asfaboard längst nedan och sedan lägga i vanlig mineralull. Behöver man lacka undersidan av golvplankorna för att skydda mot fukt?

Är det stor risk att golvet slår sig eller blir kupigt under vintern? Hur stor spalt ska man ha längs väggarna?

mvh
Johan
 
HEHE Helt otroligt står inför precis samma dilemma... Kollat på BYGGMAX golv och frugan vill vitbetsa eller vad det heter golvet...

Så nu är vi 2st som undrar! ;)
 
lackat furu blir inget tålig golv för uterummet, tycker jag. Skulle välja att olja plankor - lätt att bättra på ifall ytan slits. Det är ju trots allt ett uterum ;)
gaia
 
Jag har ingen som helst erfarenhet av detta, men jag antar att det är att föredra att få tag på kärnvirke av långsamvuxen norrlandsfur, gärna kvarterssågat så man får maximal andel stående årsringar. Ett sådant golv kan man ha som altangolv oxå.
 
Jag tänkte också köpa på Byggmax... klart billigast och till OK kvalitet verkar det som.

Jag var till vår lokala brädgård igår samt Beijer. Båda säger att det fungerar med massivt spontat furugolv i vinterkalla uterum. Dock behöver man tydligen 10-15mm spalt runt om golvet. Det kommer röra sig mycket. Den ena säger att man kan slå ihop plankorna helt och hållet medan den andra säger att man bara ska knacka ihop skarvarna löst. Man skulle skruva med specialskruv ned i bjälklaget.

Beijer förespråkar inoljning och vaxning(?) medan brädgårn tycker det går lika bra med lack. Är det någon som förstår varför?

Gaia, varför tycker du olja är mer slittåligt? En inoljad yta drar väl till sig väldigt mycket smuts som är svår att få bort.
 
Jag kan berätta hur det blev i vårt uterum som stod klart förra våren. En asfaboard längst ner, sedan kutterspånsfyllning, det är inget som råttor/möss trivs att bo lika bra i som gullfiber t ex. Spontat trägolv som slogs ihop tätt och skruvades i sponten. Därefter kalkbehandling/såpskurning, dvs det här blev ett såpskurat golv. Det har torkat isär lite, springorna är mellan 1 - 4 mm men jag tycker att golvet ser levande ut på det viset. Såpskurat gör att det står sig bra mot fläckar, här har dansats och rödvin har spillts, men fläckar från skoklackar och vin har gått bra att skura bort med såpa.
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
Det låter ju kanonbra, har du någon bild du kan visa?
Hur tjockt med kutterspån hade du? Hur stor spalt hade du runt golvet när du la det?

mvh
Johan
 
Ska försöka ta en bild.....

Jag lämnade en spalt på ca 10mm. Jag hade 2" x 7" som golvåsar så vad blir det i cm 7 x 2,5 = 17,5 cm ungefär

Altanen står på plintar över en källaringång så det är ganska högt under. Asfaboarden spikades tvärs åsarna och sedan spikades bräder också tvärs med ca 20 cm mellanrum.
 
JohanEO skrev:
Gaia, varför tycker du olja är mer slittåligt? En inoljad yta drar väl till sig väldigt mycket smuts som är svår att få bort.
Det finns ingen lack som står emot sandiga skor och stora fuktvariationer en längre tid.
Furu är mjuk och lacken kan inte skydda mot intryckta spår när man tappar något tungt .... Oljat yta är mer förlåtande vid slitage och kan lätt bättras på vid behov :).
Lackad furugolv är också OK men jag skulle föredra olja + sopa. Jag tycker inte att oljat yta drar till sej smuts när den ligger inomhus och om man gör oljebehandlingen rätt = torkar av ytan från överskott av oljan innan den stelnar. Oljan impregnerar trä och gör det tålig för vattenspill. I fortsättningen rengörs golvet med sopa och det blir rent varje gång, tycker jag som har oljade ekplankor i köket.
En öppen altan som är utsatt för regn och all sorts dam som flygger med vindarna kan bli smutsig rätt snabbt oavsett vad den är behandlat med men i uterummet är den mera skyddat och städas oftare. Att lacka är inte fel men jag skulle välja olja ;)
Det är bara mina erfarenheter av olika golvbehandlingar ....
gaia
 
gaia skrev:
Det finns ingen lack som står emot sandiga skor och stora fuktvariationer en längre tid.
Furu är mjuk och lacken kan inte skydda mot intryckta spår när man tappar något tungt .... Oljat yta är mer förlåtande vid slitage och kan lätt bättras på vid behov :).
.....................

Det låter rimligt. Vet du om man kan använda en något färgad olja så det liknar t.ex. Ek eller Teak ? Kan man behandla golvet innan inoljning på något sätt så det inte gulnar så mycket med tiden?

mvh
Johan
 
Kurtivan skrev:
Ska försöka ta en bild.....

Jag lämnade en spalt på ca 10mm. Jag hade 2" x 7" som golvåsar så vad blir det i cm 7 x 2,5 = 17,5 cm ungefär

Altanen står på plintar över en källaringång så det är ganska högt under. Asfaboarden spikades tvärs åsarna och sedan spikades bräder också tvärs med ca 20 cm mellanrum.

Det låter bra, jag har också 2"x7" reglar och 1-2dm ned till gruset under uterummet. Jag får nog montera asfaboarden mellan reglarna.

Var köpte du kutterspånen och vad kostar det?

mvh
Johan
 
Kutterspånet försökte jag köpa av en bonde som hämtar hem stora traktorlass till sin ladugård. Det gick inte att köpa av honom, men det gick att få!
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Blåser liv i tråden, då ämnet är aktuellt för min del.

Behöver man olja in indersidan innan man lägger golvet? Har tänkt att lägga cellplast under trägolvet.
 
Håller på att funderar på dessa frågor om massivt furugolv i isolerat uterum. Söker på forumet och ser att många funderar på samma men hittar inge riktiga svar.

Det är byggt på plintar och asfaltsbord cellpast mellan reglar.
Sen tänkte jag just ta furugolv som ska oljas.
Rummet kommer att värmas någon gång under vinter och höst men mestadels ej.

Hur blev ert och hur gjorde ni. Ångrar ni er`? Eller blev det bra? La ni diktan mellan skarvar eller lämnade ni 1 mm. Limmade ni ändsponten Tänkte skruva golvet och lämna 2- 3 cm runt mot väggarna .
Tacksam för lite bilder och tips

MVH
//Rottan
 
Rottan skrev:
Håller på att funderar på dessa frågor om massivt furugolv i isolerat uterum. Söker på forumet och ser att många funderar på samma men hittar inge riktiga svar.

Det är byggt på plintar och asfaltsbord cellpast mellan reglar.
Sen tänkte jag just ta furugolv som ska oljas.
Rummet kommer att värmas någon gång under vinter och höst men mestadels ej.

Hur blev ert och hur gjorde ni. Ångrar ni er`? Eller blev det bra? La ni diktan mellan skarvar eller lämnade ni 1 mm. Limmade ni ändsponten Tänkte skruva golvet och lämna 2- 3 cm runt mot väggarna .
Tacksam för lite bilder och tips

MVH
//Rottan
I mitt uterum som blev klart före förra vintern satte jag Byggmax's billiga massiva furugolv (finns några trådar där jag frågade just ang massivt trägolv). Jag hade cellplast som isolering i golvet men ingen asfaboard.
Golvet målade jag sedan solitt-vitt och det ser ut som det ska fortfarande!

Första tiden (däribland även en kall vinter) har rummet varit ouppvärmt men nu är det helt uppvärmt, året om. Så temperatursvängar har det helt klart varit med om.

La golvet helt diktan och limmade ändsponten - resultat = toppen!!
Strålande resultat!
 
  • Gilla
Rottan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.