Hej!

Ska precis börja renovera ett sovrum som vi har, det är från början 2 rum, då rummet har 2 dörrar och man ser att det vart en vägg emellan. Jag hade tänkt sätta upp en vägg emellan för att göra 2 rum, ska jag dra regeln i golvet eller ska jag ta bort golvet först ( det är betong under laminatgolvet) för mellanväggen och fixa klart väggen, sen lägga golv? Eller ska jag lägga golv i hela rummet och sen bygga väggen? ( borra igenom golvet och ner i betongen)
Vill gärna vet i vilken ordning jag ska börja med renoveringen.
Ska jag byta innerdörrarna före jag gör iordning väggarna, eller ska jag byta dörrarna sist?

MVH/Jonathan
 
Är det bara dörrbladen du ska byta eller även karmarna?

Du ska i vart fall riva ut bef. golv och sätta upp den nya väggen, om du ska sätta dit nya karmar gör du det innan du lägger golvet.

Dörrbladen sätter du i sist så du inte repar dem. :)

Laminatgolven ska ligga "flytande", dvs. de ska kunna röra sig lite med förändrad temperatur och fukthalt, därav ska man inte skruva en väggregel i dem. Det försvårar också den dag du vill byta laminatgolvet.
 
Jag kommer byta hela dörrpartiet, även karmarna.
Ok, jag misstänkte nästan det, jag ska ta bort laminatgolvet och lägga parkett efter jag satt dit mellanväggen.

Såg oxå att utrymmet jag har att sätta en mellanvägg på är endast 85 mm brett, det är mellanrummet mellan de 2 fönstrerna. Blir att köra 45*45 och enkelgips, skulle ju vilja ha helst ngt bakom gipset, men hittar inget som är max 7mm tjock. Ser att väggarna från sovrummet ut till vardagsrummet är bygga med 45*45 och enkelgips.
Ngn som vet hur jag ska/kan göra på bästa sätt?
 
Om du nu vill behålla golvet skulle jag rita ut vart väggen skall stå och kapa ut dem remsan med en cirkelsåg ställd med sådant djup att den inte tar i betongen.
Pappa av golvet med VETTIG papp - Inte sån brun skit dom säljer på div byggvaruhus utan riktig "mjölkpapp".
Ut med en regel på golvet, anser själv att plåtreglar är smidiga. Använder du träreglar och det är mot sulan skulle nog lumppapp rekommendera för att förhindra att fukt tar sig upp och in i konstruktionen. Fortfarande anser jag plåt vara smidigare.
Loda in eller använd vattenpass eller laser för att sätta regeln i taket.
Upp med reglarna mot de två yttre väggarna.
In med resterande reglar och tänk på avståndet beroende på skivmaterial. Mät in dem med vattenpass.
Rita ut mitten på OSB om du kör med 900 skivor innan montage så du vet vart regeln sitter.
På med OSB på ena sidan, i med isolering, fördelaktigen Piano Ljudskiva.
På med OSB på andra sidan - Tänk på att förskjuta skarvarna så att skarvarna på OSBn inte är på samma regel som andra sidan.
På med gips, tänk på att inte sätta gipsens skarv på samma regel som skarven på OSBn.
Lyft gipset mot tak om dom är något för korta. (Golvlisten döljer ju glappet)
Spackla - Remsa - Måla.
Golvlister.
Byt dina dörrar eller dörrblad efter renoveringen.

EDIT:
Läste nu 85mm - Skulle då köra 45 reglar med OSB+ROT Gips på 6.5mm i sådant fall = 83mm. Och kanske justera fodret på fönster vid behov.
 
Redigerat:
Är detta juridik?
 
Nej, jag har råkat skriva i fel :) Sorry
 
slacker skrev:
Om du nu vill behålla golvet skulle jag rita ut vart väggen skall stå och kapa ut dem remsan med en cirkelsåg ställd med sådant djup att den inte tar i betongen.
Pappa av golvet med VETTIG papp - Inte sån brun skit dom säljer på div byggvaruhus utan riktig "mjölkpapp".
Ut med en regel på golvet, anser själv att plåtreglar är smidiga. Använder du träreglar och det är mot sulan skulle nog lumppapp rekommendera för att förhindra att fukt tar sig upp och in i konstruktionen. Fortfarande anser jag plåt vara smidigare.
Loda in eller använd vattenpass eller laser för att sätta regeln i taket.
Upp med reglarna mot de två yttre väggarna.
In med resterande reglar och tänk på avståndet beroende på skivmaterial. Mät in dem med vattenpass.
Rita ut mitten på OSB om du kör med 900 skivor innan montage så du vet vart regeln sitter.
På med OSB på ena sidan, i med isolering, fördelaktigen Piano Ljudskiva.
På med OSB på andra sidan - Tänk på att förskjuta skarvarna så att skarvarna på OSBn inte är på samma regel som andra sidan.
På med gips, tänk på att inte sätta gipsens skarv på samma regel som skarven på OSBn.
Lyft gipset mot tak om dom är något för korta. (Golvlisten döljer ju glappet)
Spackla - Remsa - Måla.
Golvlister.
Byt dina dörrar eller dörrblad efter renoveringen.

EDIT:
Läste nu 85mm - Skulle då köra 45 reglar med OSB+ROT Gips på 6.5mm i sådant fall = 83mm. Och kanske justera fodret på fönster vid behov.
Korrigerar mitt eget svar - OSB är ju minsann 11mm och inget annat så 45 regel med OSB och 6.5mm gips ger ett total på 80mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.