Vi beställde precis ett Ikea-kök och hade tänkt köpa en helintegrerad diskmaskin från Smeg, men när vi beställde köket fick vi veta just det ni talar om här - att Ikeas fronter inte är kompatibla med andra märken. Ett sätt för Ikea att sälja sina egna diskmaskiner alltså...
 
Tack för bra info Katti_Au! När vi beställde vårt kök i oktober så fick vi ingen info om att det skulle vara problem med andra märkens diskmaskiner. Tvärtom skulle vi använda behjälplig glidgångjärn så denna har vi köpt.
Jag ringde ikea kundservice idag och fick då samma svar som dig Katti_Au. Dock fick jag även info om att Ikea håller på att produktförbättra behjälplig då de fått in många klagomål på behjälplig och att den var tänkt att fungera även för andras märken men de har fått revidera detta pga många reklamationer. Rekommendationen är att kontakta diskmaskinstillverkaren innan köp för att få reda på om den är testad mot ikea metod.

Jag har fått ett generöst förslag från gränsbygden där vi köpte Siemens att lämna tillbaka denna och byta till en Husqvarna men jag kommer att först kontakta Husqvarna för att kontrollera om den är testad mot Ikea Metod eller inte.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Har fått samma problem med min siemens diskmaskin o ikeas metod. Pratde m siemens o de har inget "kit". Den förbättrade behjälplig ska komma ut v 8 enl ikea. Vår snickare har dock kommit med en hyfsat snygg lösning där man sågar igenom i nederkant på fronten några cm upp men låter den sitta kvar så det ser ut som en smal list/låda längst ner o så kan man öppna luckan utan problem. Om man inte vill vänta till v 8 då förståss..
 
  • Gilla
Lekem001
  • Laddar…
Ny modell av Behjälplig är beräknad till maj ungefär enligt kundtjänst :x
 
Nyttkök skrev:
Har fått samma problem med min siemens diskmaskin o ikeas metod. Pratde m siemens o de har inget "kit". Den förbättrade behjälplig ska komma ut v 8 enl ikea. Vår snickare har dock kommit med en hyfsat snygg lösning där man sågar igenom i nederkant på fronten några cm upp men låter den sitta kvar så det ser ut som en smal list/låda längst ner o så kan man öppna luckan utan problem. Om man inte vill vänta till v 8 då förståss..
Gjorde en liknande lösning hos en bekant då det inte gick att lösa på annat sätt då alla luckor var "special" byggda av ett snickeri och gick nedanför stommarna.
Lade ett snitt i botten på luckan och satte dit två stycken dolda gångjärn av denna modell:
20150550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två skruvar på insidan och en fjäder som håller luckan rak tills den tar i sockel så vinklas nedre biten utåt och DM luckan går att öppna utan problem.
Tyvärr har jag ingen bild/film på hur vi löste det hela i slutet. Snyggt hur som. Nu var ju hans luckor stålgrå så ett snitt i luckan var knappt märkbart.
 
slacker skrev:
Gjorde en liknande lösning hos en bekant då det inte gick att lösa på annat sätt då alla luckor var "special" byggda av ett snickeri och gick nedanför stommarna.
Lade ett snitt i botten på luckan och satte dit två stycken dolda gångjärn av denna modell:
[bild]

Två skruvar på insidan och en fjäder som håller luckan rak tills den tar i sockel så vinklas nedre biten utåt och DM luckan går att öppna utan problem.
Tyvärr har jag ingen bild/film på hur vi löste det hela i slutet. Snyggt hur som. Nu var ju hans luckor stålgrå så ett snitt i luckan var knappt märkbart.
Var köpte ni gångjärnen? Det ser ut som en rimlig lösning tills Ikea ev. har fått till det.
 
perhak skrev:
Var köpte ni gångjärnen? Det ser ut som en rimlig lösning tills Ikea ev. har fått till det.
Jag köpte dem på Theofils här i Stockholm. Borde finnas på en hel del andra ställen.
 
Kan ni som har problem med dessa fronter ta en bild och visa här på forumet och ev lösningar
 
Hej och tack för alla svar. Vi och vår byggare provade allt med denna siemens, slaktade bland annat en lucka för att försöka få någon centimeter extra tillgodo men gav upp till sist. Vi bytade till en Husqvarna qb6462i så fungerade det bra. Tack vare vår suveräna leverantör gränsbygden så kunde vi lämna tillbaka siemens maskinen utan originalförpackning och betala mellanskillnaden bara. All heder åt gränsbygden! Dåligt av både ikea och siemens att inte kunna ge klara besked när man frågar deras kundtjänst. Hoppas detta kan hjälpa ngn annan.
 
Var och beställde ett ikea-kök häromdagen och då frågade säljaren särskilt om vilket märke på den integrerade diskmaskinen vi tänkte använda oss av. Electrolux svarade vi vilket han tyckte var bra då majoriteten av Ikeas vitvaror tillverkas av electrolux och den därför var kompatibel.
 
Den enda tillverkaren jag kunde hitta som fungerade med 80cm hög front och 8cm sockel är Miele. Vi köpte en av deras XXL-maskiner och det fungerade perfekt! Fast jag skulle hellre köpt en Cylinda..
 
Vi köpte precis en SMEG som inte heller lirar med deras luckor... asförbannad blir man ju.

Först kan man inte köpa själva diskmaskinsfronten i varuhus, utan den måste du beställa online med en liten retlig frakt på 49:- Och när den väl kommer då funkar det inte för att du inte köpt en av deras maskiner... jo, men IKEA är ett bra, billigt och trevligt företag.

Nu beställde vi front i två delar eftersom det är så vi har byggt vårt kök, två mellanhöga lådor per modul, skulle ju vara snyggt om diskmaskinen kunde smälta in där... i SMEGens bruksanvisning står det att man skruvar fast fronten med 4 skruvar, men då gäller det ju att du har en enda stor front... hur gör man här? Har funderat på att limma en tunn plåt eller liknande på baksidan av luckorna för att göra dem till 1... förstår ni? Och sen då skruva på den som SMEG vill, från baksidan med 4 skruv. Är jag helt ute och reser här? Eller kan det funka? Har IKEA kommit med någon lösning?
 
Man fick en sån till när man beställde fronten men den passar inte :(

Har spelat surgubbe nu och skickat ett konstruktivt kritiskt mail till dem. Man tycker ju att de borde vilja lösa ett problem som detta...
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.