Hej jag sitter och skissar på en framtida välisolerad stuga, ca 50kvm. Jag tänkte först endast bygga 1-planshus. Men det känns som jag för nästan samma pengar kan bygga en extra våning. Jag vet dock inte riktigt hur jag skulle göra det på bästa sätt rent konstruktionsmässigt.

Jag gjorde en skiss på hur jag hade tänkt mig på ett ungefär. Takhöjden på övervåningen är inte absolut, så länge den är över två meter är jag nöjd.

Så om man ser till denna skiss, hur vore det bäst att lösa? Att bygga väggarna 3925mm höga och sedan på med "A-takstol"?

Jag vet inte alls hur man brukar göra så lite tips vore väldigt uppskattat. Måtten är ju inte absoluta somsagt utifall nån vägg behöver vara tjockare eller nåt.


MVH

Nicklas
 
  • Takstol.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En stuga på 50 m² med den höjd du behöver - kommer inte den att se väldigt konstig ut?

Varför bygger du inte en enplans stuga på 70 m² i stället? Hur ser bygglovet ut? Finns det begränsningar i yta eller höjd?

Sen kan man diskutera det där med "för nästan samma pengar". Jag kan rada upp en massa argument mot 1½-plans om det behövs, men för tillfället kan jag säga att det nog blir ungefär samma kostnad per m² boyta.
 
Jag vill bara påpeka att det där inte är en 1.5-planskonstruktion, det är per definition en 2-plans.
Det kan spela stor roll när det gäller bygglov.
Även när du beställer takstolar så kan det bli missförstånd om du pratar om 1.5-plan och sen vill ha utseende enligt skissen.
Takstolar för 1.5-plan ser normalt sett ut på andra sätt.
 
Tänk också på att du inte kan ha 5,5 meter fribärande takstolar om du ska ha boyta på övervåningen. Du måste ha en bärande vägg i undervåningen.
 
Jag tycker jag sett andra hus med liknande utseende som jag är ute efter och de har inte sett så tokigt ut. Tanken är att vid ett nybyggt åretrunthus (som jag måste bygga) så måste man klara hårda energiregler, och jag har inte lust att lägga mycket pengar på huset då jag huvudsakligen vill bygga garage. Men om jag bygger under 50kvm så får huset göra av med upp till 90kwh/m2 och jag slipper energideklaration. Därför är tanken att begränsa storleken till 50m2.

Om man måste använda stege för att utifrån komma till övervåningen så tror jag inte den räknas som boyta, varför jag borde kunna ha en övervåning som ovanstående utan att överskrida 50m2 boyta. Tanken är att först bara lägga isolering i golvet (som är tak för undervåningen. Men om andan faller på så kan jag enkelt i framtiden göra ett extra rum eller två på övervåningen och isolera denna i efterhand.

Taket för undervåningen alltså golvet för övervåningen funderar jag om jag kan bygga av stående 220x45 konstruktionsvirke, dessa finns i 6m längd på Bauhaus. Kör jag dessa i cc 600mm och fäster i väggarna så borde de väl fungera att gå på och hålla i väggarna?
Jag vet bara hur man räknar spänning och nedböjning i metall så jag kan tyvärr inte räkna på detta. Men övervåningen utsätts inte för nå väldigt tunga saker, på sin höjd en säng, ett skrivbord, en garderob etc. så stående 220x45 låter stabilt i mina öron.

På väggarna som då sticker upp över golvytan 1,2m så kanske man kan fästa A-takstolar på och på detta sätt få ett bra utrymme enligt bild.

Enligt min logik så måste jag ändå köpa stående reglar som är 4,2m långa för ytterväggar så det blir samma pris att få ytterväggen 4m hög som 2,5m. A-takstolar borde vara lite billigare än de "vanliga" fackverks-takstolarna, men att 220x45 kanske äter upp den kostnaden. Alltså ser jag inte hur det blir så väldigt mycket dyrare att få denhär övervåningen.

Vad jag är ute efter är om det är möjligt att bygga såhär?
 
  • hus.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
andersmc har rätt i att 5.5m långa 220x45 c-c60 kommer att upplevas som mycket svajigt.

Angående ditt resonemang om väggreglarna hänger jag inte riktigt med, varför skulle du behöva köpa 4.2m om du bara behöver 2.5?
Om jag behövde 2.5m längder skulle jag köpa 5.1m och på så vis få ut 2st ut varje.

För övrigt håller jag med dig om att den här typen av 1, 3/4-planshusen ofta är de snyggaste och ser mest proportionella ut.
 
Jaha, när du skriver "nästan samma pengar" så har du bara räknat på reglarna, och du räknar med att ta ut dem på ett väldigt oekonomiskt sätt till enplanshuset, men ett mer ekonomsikt sätt till 1½-planshuset, så därför blir det nästan samma kostnad.

Reglar finns inte bara i 4,2 m, de finns i massor av längder. 2,5 meter och sedan från 3 meter upp till 5,4 med 0,3 meters intervall är standard.

Men tänk på att reglarna är en väldigt liten del av den totala kostnaden för ett hus.
 
Utan att gå in på själva takstolskonstruktionen har jag några tankar...

Om vindsvåningen inte skall användas dagligen, utan mer som gästrum och förråd är en utvändig trapp utmärkt.
Då slipper man trapphålet inne, dvs spar golvyta, och värmen försvinner inte upp på vinden i onödan.

Men några enkla frågor: Hur långt är huset? Hur stor yta behöver du på vindsvåningen? Takvinkel?
 
Tack för alla svar. Jag räknar med en platta på mark som är 6x8,4m.
Jag åkte bara till Bauhaus för att se vad de har för längder där och det var i princip bara 4,2m, vart hittar man alla andra längder?

Jag har somsagt inte tänkt inreda övervåningen nu utan bara ha det som kallvind. Men det känns proaktivt att redan från början planera för mer utrymme. Än att bygga ett 50kvm hus, och sedan inse om 5 år att lite mer plats skulle vara bra. Jag måste somsagt bygga mindre än 50kvm boyta för tillfället. Det är billigare och enklare att bygga rätt från början än att bygga till. Eller åtminstone göra grovjobbet.

Jag har ingen erfarenhet av huskonstruktion vilket säkert märks. Så alla tips jag kan få för att lösa detta är uppskattat. Jag tycker min ide som ovan är bra förutom att den kanske behövs modifieras för att faktiskt fungera i praktiken. Om 5,5m golvplankorna blir svajjigt så tycker ni det vore lämpligt med längsgående väggar någonstans under som stöd? Jag ska göra en planritning så kan ni se hur jag tänkt mig rummen och om dessa väggar kan fungera som bärande stöd.

En utvändig trapp skulle säkert vara en bra lösning i framtiden, som leder in i en vindskyddad veranda så man slipper gå i blåsten. Men om jag gör en permanent trappa nu så räknas det säkert som boyta, varför jag nu isåfall sätter en dörr i kortänden och tar mig dit med stege.

MVH

Nicklas
 
Redigerat:
En utvändig trappa känns som en vettig lösning. En invändig trappa kommer att stjäla för mycket golvyta.

Du behöver ha en hjärtvägg (bärande vägg) på längden i huset. Det bli lite trixigt med planlösningen, eftersom huset är så smalt. Men väggen måste inte vara exakt i mitten, och den måste inte bestå av en enda vägg, om du förstår vad jag menar.

Ang. reglar får du leta runt bland de byggvaruhus som finns i närheten. Nu vet jag inte alls vad ni har, men generellt så brukar de utpräglade lågprisvaruhusen ha sämre utbud på längder. Jag har t.ex. XL-bygg, som har urval av olika längder. Det de inte har kan man beställa, eller till och med få uppsågat.

Ska du bygga ett helt hus så åk inte och köp virke lass för lass. Ta in offerter från olika byggvaruhus och brädgårdar. Även om då XL-bygg är lite dyrare per meter, så kan de bli billigare totalt sett, på grund av mindre spill. En annan stor fördel är att man kan lämna tillbaka oanvänt material.
 
Tänker mig nånting sånt här, då borde golvet/taket bli stadigt? Mellan badrumsväggen och sovrumsväggen kan man ju sätta en regel också så det blir stadigare där, glömde ta med det.
Hur kan man se på konstruktionen på övervåningen då. Är konceptet med ca 4m höga väggreglar, och A-takstolar enl. tidigare bild gångbart?

EDIT: Oj när jag söker på 1 3/4plans hus kommer det ju upp sånna hus som jag strävar efter. Är de byggda så som jag har visat generellt eller gör man på något annat sätt?
 
  • PLanlösning 6x8,4.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med den där planlösningen finns alla möjligheter för ett stabilt mellanbjälklag.

Takstolslösningarna i 1 3/4 plan kan lösas på olika sätt.
Om du vill undvika "kattvindar" och därmed få möjlighet till fönster även på övervåningens långsidor så kan du ha en nockbalk med liggande reglar/balkar från ytterväggarna till nockbalken. Alternativt kan du använda dig av saxtakstolar.

Jag själv valde saxtakstolar i mitt eget 1 3/4-bygge, eftersom jag ändå ville ha 60cm isolering i taket så gjorde det inget att de bygger en del på höjden.
Här är några bilder från bygget som visar lite av takkonstruktionen.

120618 Saxtakstolar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

120723 invändigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blogger-image--1338807851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blogger-image-1409760348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gabbe detdär ser bra ut! Jag vill själv kunna isolera väl, åtminstone 400mm. Skulle jag köra med saxtakstol så känns det ju kanske rymligare också eftersom det blir lite luftigare takhöjd. Men hur får man upp isoleringen underifrån? Och skär man ut isolering och passar in detta i hålrummen i takstolen? Du kanske har en byggtråd av bygget redan?

Det känns som att skulle jag bygga såhär och isolera golvet för övervåningen och lämna övervåningen oisolerad så kan de inte säga att det är boyta om man behöver stege för att ta sig upp?
 
Redigerat:
Jag körde med lösull och sprutade in den uppifrån, jag fick alltså skära ett litet kryphål i plasten som sedan tejpades igen.

Angående reglerna för övervåning/vind och utvändigt trappa så kan jag inte dem.

001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack! Jag tror jag har fått tillräckligt på fötterna nu för att ta reda på mer själv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.