Hej,

Köpte denna fläkt från ElGiganten i höstas (Gorenje DTG9540X):
http://www.designhoods.com/se/produkter/vaggmonterade-spiskapor?c=396393

Fick ett bra pris på den och designen passade mig perfekt. Så valde en Gorenje trots att jag vet att det inte är ett "kvalitetsmärke". Fläkten har rätt bra kapacitet och är 90cm bred. Så det borde fungera bra med kolfilter.

Köpte Gorenje's egna kolfilter, är en sats med tre filter i samma storlek som fettfilterna. Ingen installationsanvisning finns i instruktionsboken och ingen medföljde filtrena. Men eftersom de är i samma storlek som fettfilterna så satte jag dem bakom dessa.
Suger otroligt dåligt även på max och det blir rejält osigt (ingen klar sikt i rummet) när jag steker köttfärs eller liknande.

Går det att montera kolfilter åt "fel håll"? Eller är funktionen samma i båda riktningar.

En annan sak, när jag monterade fläkten så blev denna delen över. Den är i ungefär samma storlek som den fyrkantiga "trumman" ovan fläkten. Men instruktionen förklarar inte denna delen alls. Inte heller hur man gör vid kolfilterdrift. Så jag kopplade inget rör till fläkten (som man skall göra vid "utsugsversion").
Photo 2013-12-22 12 51 32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet vad denna del hör till?

Får inget svar av Gorenjes support över huvud taget. Har försökt maila dem i en vecka.

Tacksam för svar!
 
Får jag komma med en gissning?

Plåten är till för att täcka ovansidan av fläktkåpan, om denna inte når upp till taket.

Hur du skall göra med kolfilterinsatsen vet jag inte alls. Det står kanske på kolfilterförpackningen.
Kolfiltret kan nog inte monteras "upp och ner" om inte kapslingen är assymetrisk.
 
A
Gorenje är ofta tillverkade på "kända" tillverkares fabriker
Utan installationsanvisning är det inte lätt att veta om man gjort fel
Suger den fast en tidningssida?
Är kallas spjället monterat?
Det är inget skyddshöljena på kolfilterna som är kvar?
Var avslutade du imkanalen?
Kräv en installationsbeskrivning!!!
Skicka bilder på kolfilter, imkanal, samt installation
 
electroluxaren skrev:
Gorenje är ofta tillverkade på "kända" tillverkares fabriker
Utan installationsanvisning är det inte lätt att veta om man gjort fel
Suger den fast en tidningssida?
Är kallas spjället monterat?
Det är inget skyddshöljena på kolfilterna som är kvar?
Var avslutade du imkanalen?
Kräv en installationsbeskrivning!!!
Skicka bilder på kolfilter, imkanal, samt installation
Nej den suger inte fast en tidningssida.
Kallrasspjället satt monterat från fabrik, så det är monterat ja.
Nej, inga skyddshöljen eller liknande.
Drog inte någon imkanal alls. Det är helt öppet efter fläktmotorn (ingen mening med att dra ut luften antog jag?).
Finns en installationsanvisning, men endast för normal installation (inte kolfilter).
 
A
Hej
Ja jag titta i manualen och såg detta
Det verkar som om du gjort rätt men ändå något som är förbisett
Kallrasspjället behövs inte så om det går ta bort det
Sen kan det vara en lite vits att led i väg ångorna en bit så att det inte samlas runt huvudet
Kan den filtrerade luften obehindrat gå ut i rummet från "röret" den övre delen av fläktkåpan?
 
Jag skall kolla om det går att ta bort kallrasspjället. Som det ser ut nu är det bara rakt ut från fläkten. Sen sitter det två "ventiler" på var sida om fläkten. Ska se om jag köper ett rör och ansluter detta. Men jag har ingenting att ansluta till i den övre delen, hur gör jag då?

Tack!
 
A
Det är möjligt att dessa ventiler har för liten area för att släppa ut 730m3 luft
Känner du något blås från dessa under drift???
Jag skulle prova att sätta ett spirorör på stosen efter jag eliminerat kallrasskyddet och ha öppet uppåt, men risken är ju att taket missfärgas så kanske ändå inte
Rör sig flärparna i kallrasskyddet lätt?
 
Tror inte det är bekymret är "ventilerna". Det är ett gäng "slitsar" i plåten på var sida. Sen är ju hela fläktkåpan rätt otät, så luften bör kunna tryckas ut utan problem.
Jag ska plocka av fläktkåpan idag och försöka ta bort kallrasskydd. Hur menar du att jag ska sätta spiröret? Vart skall jag fästa det? Är det inte lika stor risk att tak/vägg missfärgas som det är nu?
Kallrasskyddet öppnas lätt vid start och stängs när man slår av (hör ljudet).
 
C
Plåten som du har över skall troligtvis sättas I taket I skåpet där fläkten sitter .Allt för att du inte skall bränna hyllans undersida.Alltså hyllan över utblåset inne I skåpet
 
A
Skippa röret tillsvidare
Försök att få flås först
Kanske inte kallrasskyddet om det nu inte sitter upp och ned förstås.
Kolla att du ser fläktvingarna under i från så att det inte ligger förpackningsmaterial nånstans
Suger den bättre utan kolfiltrena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.