Då var nya kontakterna hemma, och första provuppstart, men fick problem nästan på en gång.
följer denna wiki http://wiki.temperatur.nu/index.php/OWFS_HowTo#H.C3.A5rdvara

en bit ner i wikin står att använda följande för att sluttesta
cat /mnt/1wire/10.F6877C010800/temperature
10.F6877C010800 antar jag är sensors beteckning (ds18b20) eller..
på min har jag följande 1323c4+945ag är det mitt id eller tar jag fram det med något komando via terminalen

När jag prövade med ovanstående nr fick jag felmeddelandet att
filen eller katalogen finns inte
 
vad ger
ls -l /mnt/1wire
 
Jag får samma felmeddelande

att filen finns inte, men när jag kontrollerar i filhanteraren så är den skapad.

När jag startar upp OWFS får jag följande "kvittens"

Default: ow_usb_msg.c (295) Opened USB DS9490 bus master at 1:2
Default: ow_usb_cycle.c (182) set DS9490 1:2 unique id 0x00 (no devices at all)
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
De har inte den typ av givare som det gäller här. Jag kör själv både Tellstick och 1-Wire men inte tillsammans.
Kan inte låta bli att kommentera denna kommentar.
Det är jag som byggt de sensorer du hittar på foogadgets. På vilket sätt menar du att det inte är den typ av givare som gäller här?

Om du terminerar ditt 1-wire-nät med en multi-sensor så får du det trådlöst direkt in i din tellstick. Jag har testat med 10 sensorer. Ds1820, ds18b20, ds18s20, ds1822 stöds. Sen kan du på samma sensor också mäta luftfuktighet och ha pir-övervakning.

Samma om man vill räkna pulser från elmätaren. Smäcka dit en wireless energy meter och du är hemma. Har du en ds2423 sedan tidigare? Då lägger du in en annan firmware och får en multi-sensor som gör den trådlös.

Kablat där man ska mäta är jag helt ok med. Men ibland vill man inte dra massa kabel den sista snutten in till datainsamlingen. Där passar min multi-sensor in.

Har man sen en Tellstick/Rfxcom kan man göra mycket kul.

Råd till TS, dra inte bara 2 trådar. Otroligt drygt den dagen du inte kan köra parasit bara för att du sparat på en ledare i ett draget nät. Du får dessutom ett mer stabilt nät.
 
peternicklas
nforslund skrev:
Kan inte låta bli att kommentera denna kommentar.
Det är jag som byggt de sensorer du hittar på foogadgets. På vilket sätt menar du att det inte är den typ av givare som gäller här?

Om du terminerar ditt 1-wire-nät med en multi-sensor så får du det trådlöst direkt in i din tellstick. Jag har testat med 10 sensorer. Ds1820, ds18b20, ds18s20, ds1822 stöds. Sen kan du på samma sensor också mäta luftfuktighet och ha pir-övervakning.

Samma om man vill räkna pulser från elmätaren. Smäcka dit en wireless energy meter och du är hemma. Har du en ds2423 sedan tidigare? Då lägger du in en annan firmware och får en multi-sensor som gör den trådlös.

Kablat där man ska mäta är jag helt ok med. Men ibland vill man inte dra massa kabel den sista snutten in till datainsamlingen. Där passar min multi-sensor in.

Har man sen en Tellstick/Rfxcom kan man göra mycket kul.

Råd till TS, dra inte bara 2 trådar. Otroligt drygt den dagen du inte kan köra parasit bara för att du sparat på en ledare i ett draget nät. Du får dessutom ett mer stabilt nät.
Intressant men, jag vill inte ha min information hos telldus. Jag vill kunna logga allt direkt i datorn(mobil) som jag gör med 1-Wire nätet. Har du någon lösning på det. Har idag 2 hyg/temp för Tellstick, 25 - 30 st. DS18B20 samt en räknare DS2423P. Vill ha mätare överallt MEN kunna logga det direkt(realtid) i min dator som finns för ändamålet.
 
Här är en lista över vilka mjukvaror du kan använda med rxfcom, och i förlängningen nforslunds trådlösa adapter till 1-wire.
http://rfxcom.com/supported_sw.htm
 
peternicklas skrev:
Intressant men, jag vill inte ha min information hos telldus. Jag vill kunna logga allt direkt i datorn(mobil) som jag gör med 1-Wire nätet. Har du någon lösning på det. Har idag 2 hyg/temp för Tellstick, 25 - 30 st. DS18B20 samt en räknare DS2423P. Vill ha mätare överallt MEN kunna logga det direkt(realtid) i min dator som finns för ändamålet.
Tellstick DUO samt RFXtrx433 är två transceivers som kopplas med USB till exempelvis en Raspberry Pi. All data loggas självklart lokalt. Inget data skickas till Telldus.
Båda dessa går bra att använda precis som man gör med ett vanligt 1-wire-nät.
Sedan kan du själv välja att göra detta tillgängligt på en websida genom att installera en webserver på din RPi, om behovet skulle finnas.

När du säger "realtid" vet jag inte vad du tänker dig.
De flesta (inklusive TS?) nöjer sig troligen med en uppdatering i minuten eller kanske en gång på tio minuter.
Min multi-sensor funkar så att den läser av alla inkopplade sensorer en gång i minuten. Sedan skickar den ut allt data på en gång, så att Tellsticken/RFXtrx kan ta emot dom. Detta tar någon sekund att skicka om man på en multi-sensor har kopplat 1 hyg/temp + 10 DS18X20.
Har man sedan två multi-sensorer, så kan man ha totalt 2 hyg/temp + 20 DS18X20-sensorer. Alla dessa sensorer gör alltså bara en sänding var varje minut.
För DS2423p har jag redan svarat i föregående inlägg. Det är enkelt att lösa det med.

Nu säger jag inte att man ska göra allt trådlöst bara för att det går. Men det är bra om TS vet att möjligheten finns, i de fallen hen vill slippa att göra en jobbig kabeldragning.

Om man sedan har köpt en Tellstick DUO, Tellstick NET eller RFXtrx433 för detta, så får man även en massa annat som en bonus. TS kommer då att även kunna slå av och på brytare, installera dörr/fönster brytare eller någon annan trådlös 433MHz lösning. Det blir dessutom billigt.
 
Här är en demo på min trådlösa multisensor. Jag visar hur man kan koppla en hel hoper temperatursensorer till en enda sändare,
http://youtu.be/utAuHvnYCy4
 
Har börjat om från början efter otaliga försök att få OWFS att läsa temp sensorn, men trots att jag bytt dator och gjort en nyinstallation av ubuntu 12,04 server så får jag samma felmeddelande, efter att jag anger kommando
cat /mnt/1wire/"mitt id för sensorn"/temperature
i terminalen. nämligen att "filen eller katalogen finns inte" , skriver jag enbart
cat /mnt/1wire/"mitt id för sensorn"
får jag till svar att "är en katalog"

när jag via thunar kontrollerar sökvägen så har jag ingen fil eller katalog som heter "temperature"

Så hur får jag fram/skapar den, antar att den borde ha skapats under installationen av OWFS....
 
Hur startar du owfs, dvs med vilka optioner?

Fungerar sudo cat /mnt/1wire/"mitt id för sensorn"/temperature

Vad ger sudo ls -l /mnt/1wire
 
Startar gör jag med
sudo /opt/owfs/bin/owfs -u --allow_other /mnt/1wire/
vilket ger följande svar
DEFAULT: ow_usb_msg.c:(295) Opened USB DS9490 bus master at 2:2.
DEFAULT: ow_usb_cycle.c:(191) Set DS9490 2:2 unique id to 81 5E 5B 32 00 00 00 3D
sudo cat /mnt/1wire/81.5E5B320000003D/temperature
ger meddelandet :
cat: /mnt/1wire/81.5E5B320000003D/temperature: Filen eller katalogen finns inte
samma sak om jag utesluter "3D" i slutet på id nummret.

sudo ls -l /mnt/1wire
ger
totalt 0
drwxrwxrwx 1 root root 8 maj 11 17:23 81.5E5B32000000
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 17:17 bus.0
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 17:17 settings
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 17:17 statistics
drwxr-xr-x 1 root root 32 maj 11 17:17 structure
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 17:17 system
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 17:17 uncached
 
81.* är ingen tempsensor, det är adaptern.
Kolla kablarna.
 
Hade visst lite problem med att skilja på höger o vänster när jag monterade rj 12 kontakten. :surprised:

efter om montering så ger kommandot
sudo ls -l /mnt/1wire
totalt 0
drwxrwxrwx 1 root root 8 maj 11 19:09 28.4C603B050000
drwxrwxrwx 1 root root 8 maj 11 19:09 81.5E5B32000000
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 19:09 alarm
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 19:09 bus.0
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 19:09 settings
drwxrwxrwx 1 root root 8 maj 11 19:09 simultaneous
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 19:09 statistics
drwxr-xr-x 1 root root 32 maj 11 19:09 structure
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 19:09 system
drwxr-xr-x 1 root root 8 maj 11 19:09 uncached
cat /mnt/1wire/28.4C603B050000/temperature
så får jag då
18.8125erik@Logger:~$
Antar att det nu bara är att fortsätta att konfigurera RRDtool eller liknande för att få det grafiskt..
Eller är det något som inte ser bra ut, som jag borde åtgärda före ?
 
Du har bara en temperatursensor, det borde åtgärdas! :D
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Hur har det gårr för trådskaparen med projektet?
Tänker själv sätta upp ett nät för att mäta lite temperaturer, så lite uppföljning vore trevligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.