Har försökt sökt på vad som ska ingå i el enligt svensk standard men har inte hittat något klart svar.
Är det någon som nyligen byggt hus som vet vad som ingår i det?
 
Det finns fruktansvärt många SS (Svensk Standard) Du måste specificera dig mycket mer vad det är för något du vill ha ut av den.
 
Det förklarar kanske varför jag gått bet på att hitta ett entydigt svar ;)
Får kolla igenom mina papper och se om det står något mer...
 
Snart kommer du nog att tillhöra den del av Sveriges befolkning som förundras över att standarderna inte är gratis som pdf...
 
Hej

Datanätverk hamnar mest troligt under klenspänning och är därmed inte berörd av svensk ellag och säkerhetskrav.

Där i mot finns troligen industristandarder som styr diverse krav men är tveksam till att de är applicerbar på privata hus.

Sök på www.sis.se så kanske du hittar det du letar efter.


//Calle
 
Nej nätverk brukar inte ingå standard.
Ska du ha en elfirma till att montera dessa lär kostnaden inte bli under 1000kr per uttag.
Jag har satt alla mina uttag själv i mitt nybygge, skulle helt klart säga att det tar längre tid att montera ett nätverksuttag än det tar att montera ett standard vägguttag.
 
Jag fattar det som TS antingen har köpt eller funderar på att köpa ett hus, där det i specifikationen står "el enligt svensk standard". Och nu undrar han varför det inte finns nåt nätverk draget / om det kommer att bli något nätverk.
 
Ja, det stämmer bra. Jag kanske skulle uttryckt mig lite tydligare.
Vi ska bygga och har fått lite svävande svar om att det tar vi med en elektriker senare och att vi kommer att få en elritning innan.
Vill försöka få lite koll på kostnaden för det som vi måste lägga till och undrade således vad andra som byggt och haft el enligt svensk standard har fått inkluderat?
Jag kan säkert få fram uppgifterna om jag ligger på lite, men det hade varit kul att höra vad andra fått och se om det skiljer mellan olika husleverantörer.
 
rickricaro skrev:
Ja, det stämmer bra. Jag kanske skulle uttryckt mig lite tydligare.
Vi ska bygga och har fått lite svävande svar om att det tar vi med en elektriker senare och att vi kommer att få en elritning innan.
Vill försöka få lite koll på kostnaden för det som vi måste lägga till och undrade således vad andra som byggt och haft el enligt svensk standard har fått inkluderat?
Jag kan säkert få fram uppgifterna om jag ligger på lite, men det hade varit kul att höra vad andra fått och se om det skiljer mellan olika husleverantörer.
Jag skulle lätt göra det själv det är inte svårt alls. Be dom bara dra tomrör och sätta upp dosor.
Här skulle dom ha 1573:- per uttag när vi byggde med Hjältevadshus.

Istället fick dom dra tom rör från "mediacentralen" och sätta upp dosor det kostade 510:- per uttag.
Jag köpte sen en rulle med 305m kabel + uttag.

I butik landar rullen på 305m på ca 600-1000:- och varje uttag i butik ligger runt 80:-.
Sen behöver du ett krone verktyg för att pressa fast kabeln i plintarna på uttaget, det kostar ca 200:-.

Så säg ungefär kostnad i material per uttag 150:- om du köper i butik och inte har några bra kontakter.
Förutsatt att det är framdraget tomrör med dosa!

660:- per uttag landade vårat på då istället för dom 1573:- dom ville ha per uttag.
Mycke pengar att spara om man som jag ville ha 15st bara på nedervåningen.
 
Be dem specificera sig lite bättre vad de menar med "el enligt svensk standard", t.ex SS 437 01 45 och SS 437 01 46. Innefattar det svensk branchpraxis?

Du kommer minst få en elcentral och ett antal uttag och kopplingspunkter för normal användning. Du kommer högst troligt inte att få så många uttag som du skulle vilja ha. Om lamputtag kanske inte hamnar där du skulle vilja ha dem.

Dessutom är det möjligt att de väljer en billig lösning som kabel direkt i vägg (även om det påstås att det inte alls är billigare). Det gör det svårt att komplettera med fler trådar i rören (även om det sker ytterst sällan). De kan också välja billig elmateriel som kanske anses ha tvivelaktig kvalité.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Hej

Märkligt att man ska betala extra för nätverksuttag när man bygger hus 2014. I våran Smålandsvilla byggd 2013 ingick mediauttag tv/ethernet i alla rum, i kök och vardags rum är det två stycken. Garo Mediacentral med plats för router och antenförstärkare i tvättstugan. Så mitt tips är att gå in i förhandlingen med att det ska ingå.

//Calle
 
Svensk standard beskriver inte någonstans vad som ska ingå när du köper något, utan HUR något ska vara utfört för att vara korrekt utfört. Finns säkert ett antal SS om datanät, men det är ju inget som ingår i ett husbygge.

Här nyttjar vi väl tex SS 8859-2 flitigt om jag inte missminner mig? Hoppas det inte är den de använder när de bygger din el...
 
Kanske denna är tillämplig?

http://www.sis.se/telecom/telefoni/linjer-förbindelser-och-kretsar/ss-en-50173-4
Placering av uttag i hus kan man troligen bara själv veta bäst , det står nog inget om man behöver uttag på vind för bra 3g täckning ex. Men bör tänka framåt vid nybygge. Även med data eftersom det är multimedia idag!
Idag data o tv i koax i morgon i tp/fiber men vill man ha bara svt utan att pröjsa extrabox så är det antenn på taket.
 
CalleSpeed skrev:
Hej

Märkligt att man ska betala extra för nätverksuttag när man bygger hus 2014. I våran Smålandsvilla byggd 2013 ingick mediauttag tv/ethernet i alla rum, i kök och vardags rum är det två stycken. Garo Mediacentral med plats för router och antenförstärkare i tvättstugan. Så mitt tips är att gå in i förhandlingen med att det ska ingå.

//Calle
Och detta fick du gratis?
Vad är skillnaden mellan att betala extra och att betala ett högre pris där det ingår?


Jag drog allt mitt själv vid husbygget 15st dubbeluttag kostade strax runt 2500kr för kabel, rör, dosor och uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.