Hej. Har försökt att bygga in en trappa genom att själv göra sättsteg av 4mm plywood, som går från planstegets list (undersida) till det undre plansteget baksida. Sedan har jag skruvat fast sättsteget uppe i listen på framsidan och nere på nästa planstegs baksida.
Ser bra ut, men attans vad det knarra i trappan nu. Måste väl vara att trappstegen rör sig och att plywooden sitter helt fast mellan 2 st plansteg.

Har ni något bra tips på hur man kan lösa detta? Skall man limma helt och hållet med sättlim, eller har man tänkt helt fel när man gjort sättstegen?

Tackar för all hjälp!!

Lasse
 
  • lasse2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd absolut inte lim eller silicon. Lossa sättstegen i nederkant och låt en kompis överspänna stegen från framsidan, se bif. bild.
 
...vid spänningen går det väldigt bra att använda en tving som spänner invändigt.(typ vändbar tving modell kraftigare)..om du inte har nån snäll muskulös kompis vill säga :)
Se bara till att inte använda allt för mycket kraft vid spänningen, finns risk att hela plansteget far åt ***** om trappsnickaren slarvat....alltså ingen 3m hävarm och tjocka bosse hängandes på :D lagom är alltid bäst!

Lycka till!
 
  • Haha
Thomas'
  • Laddar…
Men skall jag verkligen spänna så hårt. Det är egentligen bara en "täck skiva" som jag sätter bakom. Om jag spänner en 4mm plywood, kommer inte den bångna för trycket och låta ännu mer om jag går på trappan??

Tackar!!

Lasse
 
Käner du inte för att spänna så testa att flytta ner sättsteget 2-3mm och fäst det endast lätt i det nedre planstegets bakkant.
 
Tycker du att man skall fästa med skruv? Då blir den iofs stum med "nedre" trappsteget som den är infäst i. Tror du inte att man får knarr när man då belastar det steget?

Skall man kanske minska bredden så att den går fri på sidorna. Plywooden i sig kanske inte knarra utan det är bara när den ligger mot något och sedan belastas?

//Lasse
 
Lasse Basse skrev:
Tycker du att man skall fästa med skruv? Då blir den iofs stum med "nedre" trappsteget som den är infäst i. Tror du inte att man får knarr när man då belastar det steget?

Skall man kanske minska bredden så att den går fri på sidorna. Plywooden i sig kanske inte knarra utan det är bara när den ligger mot något och sedan belastas?

//Lasse
Nej plywooden bör inte vara helt tajt...
Minska bredden ~2mm på sättstegen och skruva dem sedan med 2 skruv i nedre plansteget, med 2mm glipa mot övre plansteget. Bör bli knarrfritt :)

Trappa är någt av det svåraste man kan göra, många säger att det är gesällprovet för en snickare, dels för att tänka och dels att få ett bra resultat :)
 
Nu e jag inte riktigt så vass ;) . Trappan fanns redan där men den var av öppen typ. Jag ville bygga igen mellanrummet mellan stegen, för att jag skall bygga hyllor/förråd under, så att man inte får ner så mycket damm under trappan.

Tackar!!

Lasse
 
T
L Lasse_Basse skrev:
Nu e jag inte riktigt så vass ;) . Trappan fanns redan där men den var av öppen typ. Jag ville bygga igen mellanrummet mellan stegen, för att jag skall bygga hyllor/förråd under, så att man inte får ner så mycket damm under trappan.

Tackar!!

Lasse
Hej! Gammal tråd, men fick du bort knarrandet? Hur löste du det? Jag skall också stänga trappen nämligen.
 
Sättstegen monteras vanligtvis med skruv på baksidan av undre plansteget och sitter löst i en fräsning under övre plansteget. Då kan de kan röra sig upp och ner i fräsningen, när man går i trappan. Det hjälper med en flexibel fog, fx. klar silikon eller latex i fräsningen.

Lim som härdar upp och blir hård ska inte användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.