Har sökt info om Clix här på Byggahus, men diskussionerna jag funnit har inte skett i det senaste.

Funderar på ett plåttak till min gäststuga och har kikat på Clix. Har inga genomföringar någonstans och hade tänkt mig en taklutning på ca 7 grader. Men vad har ni för erfarenheter av detta system? Är det ett tätt, hållbart, säkert system, ett bra företag som säljer detta, mm?

Det står att läsa på deras sida;


I jämförelse mot traditionell dubbelfalsad bandtäckning ger Clix profilerna med de något smalare profilerna och de något högre falsarna mer ”liv” på taket, vilket brukar uppskattas, och en MYCKET slätare yta.Clix är testat och godkänt att använda ner till 5,7 graders taklutning, under 14 grader måste falsen slutas ihop, detta görs enkelt med en falsmaskin som Clix tillhanda håller. Vi rekommendera dock att man alltid kör ihop falsen, oavsett taklutning
http://www.clix.se/produkter.asp

Eller så väljer man takpapp istället för Clix vid 7 graders lutning...??
 
Sånt klicktak är motsvarande korrugerad plåt och fungerar om man inte har massa genomföringar och en bra lutning.
Dom 5,7 graderna som tillverka påstår är alldeles för lågt enligt ama får man börja lägga dubbelfalsad från 5,7 grader och enkelfalsad (klicktak) från 18 grader och ama höjde det från 14 grader 2011 på grund utav dom problemen med klicktak. Vet väldigt många såna tak som har börjat läcka så jag skulle välja riktig dubbelfalsad eller papp.


Taklutning, takvinklar, smyg och lutningsförhållande:
http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
 
D
Jag har lagt Clix på garaget med 7-8 graders lutning för fyra år sedan. Inga problem än så länge. Man lånar en falsmaskin av Clix för att sluta falsen.
 
Clixtak har inget med korrugerad plåt att göra. Var har du fått ifrån att höjning av taklutning beror på Clix? Helt utan belägg. Det finns faktiskt vanliga falsade plåttak som läcker också. Allt beror på montaget. Clix har högre fals än vanligt falsat tak, därav typgodkännandet som man får efter provning. Jaghar ett Clixtak på 100 m2 som nu funkat i tre år utan problem. Men, om du har huvar och genomföringar så måste du på den taklutnnigen använda dubbelfals i anslutningarna. Viktigt att montera enl anvisningarna.
 
  • Gilla
Arisalo
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Clixtak har inget med korrugerad plåt att göra. Var har du fått ifrån att höjning av taklutning beror på Clix? Helt utan belägg. Det finns faktiskt vanliga falsade plåttak som läcker också. Allt beror på montaget. Clix har högre fals än vanligt falsat tak, därav typgodkännandet som man får efter provning. Jaghar ett Clixtak på 100 m2 som nu funkat i tre år utan problem. Men, om du har huvar och genomföringar så måste du på den taklutnnigen använda dubbelfals i anslutningarna. Viktigt att montera enl anvisningarna.
Jobbar inom det yrket har inget att bevisa för att det är därför men folk i yrket har sagt det sen har det vart 14 grader så länge folk kan minas men höjdes när klicktaken blev populära och börja få problem. Jag tycker många klick tak ät lik korrugerad plåt i hur man ofta lägger och monterar dom taken. Att höja fallsen med 1 cm och då kunna sänka lutningen tror jag inte på oavsett vad dom påstår.
 
seniorkonsult skrev:
Clixtak har inget med korrugerad plåt att göra. Var har du fått ifrån att höjning av taklutning beror på Clix? Helt utan belägg. Det finns faktiskt vanliga falsade plåttak som läcker också. Allt beror på montaget. Clix har högre fals än vanligt falsat tak, därav typgodkännandet som man får efter provning. Jaghar ett Clixtak på 100 m2 som nu funkat i tre år utan problem. Men, om du har huvar och genomföringar så måste du på den taklutnnigen använda dubbelfals i anslutningarna. Viktigt att montera enl anvisningarna.
Monterade du själv och vilken taklutning har du? Vad får man räkna på för pris per kvadratmeter, som i ditt fall?

Står lite i valet och kvalet mellan Clix eller takpapp för låglutande tak. Är lutningen 7 grader så får man lägga lämplig takpapp själv?
 
Redigerat:
Mogg skrev:
Står lite i valet och kvalet mellan Clix eller takpapp för låglutande tak. Är lutningen 7 grader så får man lägga lämplig takpapp själv?
Det finns papp som man kan lägga själv på låglutande tak men den som proffsen lägger och svetsar med gasolbrännare är bättre och har längre livslängd.


ICOPAL TopSafe 3°:
http://www.icopal.se/Produktsortime...rmation/icopal_pb_topsafe 3 gr_juni13_low.pdf
 
Jag monterade själv. 7 gr taklutning och underlagspapp. 175 kr/m2 +fotlister och +vindskivsplåtar samt div annat. Taket 140 m2 á 175 kr +moms för Aluzink (2011).
 
Redigerat:
Trillade på den här tråden där Clix VD Yury Lysenko uttalade sig med typ hot mot en användare. Det kändes inte alls trevligt, men bra "reklam" för dem!! :D

http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/153723-hur-hantera-felgjort-clix-plattak.html

Mitt val kommer förmodligen att falla på papp och jag kommer att svetsa fogarna. "Magkänslan" avråder mig från Clix takplåt. Men Yury kanske dyker upp här i tråden också för att ställa saker "till rätta"? :)
 
Företag som säljer produkter gör att får att få det sålt och finns många produkter/byggsätt som sen visat sej inte funka. Ett av dom kända och aktuella fallet just nu är ju enstegs putsfasad vilket säljarna/tillverkarna sa var så bra finns mängder av fall med olika produkter/byggsätt som inte funkat.
 
Hej,
Jag la Clix på vår gäststuga i våras. Ett pulpettak utan genomföringar, 10 grader lutning och ca 35 kvm. Mycket nöjd med leveransen och servicen. Lätt att lägga. Det är ju lite tidigt att säga något om hur bra det håller men inga problem ännu i alla fall.
Jag var även i kontakt med en annan tillverkare och hade frågor om hur vi skulle lösa nocken på pulpettaket. De kom dock aldrig tillbaks med svar. Tror det var Lindab men eftersom jag inte minns så tar jag med det mest för att nämna att Clix på samma fråga ringde, mailade och vägledde mig till rätt lösning.
 
Jag har försökt kontakta Clix senaste tiden med både tekniska frågor och offertförfrågan men fått väldigt dåliga eller inga svar alls.

Plannja har ett liknande tak som heter Trend (ner till 10°) och deras support är makalöst bra! Har ringt tillbaks på söndagar när jag mailat en teknisk fråga bara en liten stund tidigare osv.
 
Tack för svaren! Clix känns dock uteslutet och närmast till hands ligger papptak, som jag i så fall tänkte svetsa själv! Ska kika på Plannja Trend också. Ett mer stabilt och moget företag.
 
Jag kan varmt rekommendera Falsat här i Ö-vik. (www.falsat.se)
Snabba svar, mycket trevliga och hjälpsamma att ha och göra med.
 
Tycker det är lite roligt när man läser hos dom olika tillverkarna så är det godkänd ner olika grader hos dom.
Produkterna är extremt lika varandra så varför det skiljer så mycket kan man undra.

Clix godkänd ner till 5,7 graders taklutning

Falsat godkänd ner till 8 graders taklutning

Plannja Trend godkänd ner till 10 graders taklutning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.