Hej!

Jag funderar kring möjligheten att bygga om en motorvärmarstolpe. Idag har den timer, man ställer in vilken tid man har tänkt åka från hemmet så värmer den bilen en viss tid beroende på hur kallt det är. Finurligt men oerhört krångligt om man kommer på att man vill ändra den tiden man ska lämna hemmet, särskilt om det är -30 grader, då är det jättetråkigt att gå ut och ändra tid.

Kan man som lekman bygga om en sådan motorvärmarstolpe och istället göra det möjligt att styra via internet? Isåfall, finns det något "kit" ni rekommenderar?
 
ullberg
Intressant! Såg nästan avancerat ut. :D

Att koppla ur timern som är inbyggd i stolpen, är det mycket jobb för mig, som studntals har tummen mitt i handen?
 
ullberg
Beror väl lite på hur det ser ut, kanske kan du ta lite bilder så man kan bilda sig en uppfattning? I grunden borde det vara görbart men beroende på hur det är gjort (inbyggd enhet typ GARO MEL, separata enheter etc.) kan det vara lite olika angreppsätt. Det är ju svårt att bedöma hur mitt i din hand du har tummen (och hur ofta den sitter där) men det är inte den mest komplicerade kopplingen.

Jag är dock ganska säker på att det egentligen är behörighetskrävande (byta uttag får man ju göra, och detta är ju mer eller mindre just det, men lite mer skulle jag nog ändå säga), och känner man sig osäker tycker jag absolut du ska ta dit en elektriker.

Ovanstående gäller att ta bort befintlig timer, att koppla in Webswitchen skulle jag säga är lite mer komplicerat, dock lite mindre om man inte använder de inbyggda reläerna utan bara nexa-kopplingen (fattade inte riktigt om motorvärmarfunktionen bara funkats med nexa eller även med de egna reläerna). Dock kommer denna sannolikt placeras i centralen, och där ska man inte hålla på om man inte känner sig säker på vad man gör.

/U
 
Ullbergs länk beskriver "in order to heat up the car’s engine and/or coupé at a given departure time and outside temperature". Därför föreslår jag att du fimpar motorvärmarstolpen helt, och istället kopplar en temperatursensor till enheten, som beskrivs och stöds! Då slipper du bygga om befintlig stolpe, vilket helt klart inte låter särskilt elsäkert.
 
Har inte själv använt car warmup men nexa-brytarna finns iaf med i listan på reläer.

Edit, både de inbyggda reläerna och nexa-brytarna finns med i listan.
 
dannan skrev:
Har inte själv använt car warmup men nexa-brytarna finns iaf med i listan på reläer.

Edit, både de inbyggda reläerna och nexa-brytarna finns med i listan.
Jag kör en webswitch för bl.a motorvörmaren, funkar klockrent. Det går att köra Car Warmup via nexa, men för mig pajade nexan efter något år, de sitter ju lite utsatt utomhus. Nu kör jag de inbyggda reläerna, finns fem stycken, men det kräver separate kabeldragning för varjemotorvärmaruttag. Switchen har ju samma funktion som din stolpe när det gäller att anpassa gångtid, antingen mha en extern tempgivare (1-wire sensor) eller så kan man låta Switchen hämta temperatur från en närliggande mätstation via temperatur.nu. Tempgivaren är lätt att koppla in och rätt billig, men du måste borra hål i väggen för att få ut den, så temperatur.nu är ett smidigt alternativ.

Lite pyssel blir det med att sätta in den i centralen , att dra ev kabel och koppla in ev tempsensor, samt att få nätverk till centralen (beror på var den itter iof). Men sen funkar det smidigt. Om du kör via Nexa så behöver ingen 220v blandas in överhuvudtaget (inget behörighetskrävande) och då kan du sätta den var du vill i en billig normcentral. Den drivs på 12 v via adapter, ska den däremot in i din vanliga central blir det mer pyssel. Nexa finns bara i + modellen (eller vad den heter) inte i basmodellen.

Tänk på att den tar rätt mycket plats i centralen (har för mig att det är 6 moduler) och att varje relä dessutom kräver en säkring (reläerna i switchen är osäkrade och ska säkras med max 16 A) om dessa ska användas.

/
 
Tellstick Net med Telldus Pro.De ha
De har en sån funktion. Vet inte om det är exakt som du vill ha det, men kolla ;)
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
davidhell skrev:
Tellstick Net med Telldus Pro.De ha
De har en sån funktion. Vet inte om det är exakt som du vill ha det, men kolla ;)
Nu är ju jag inte särskilt kunnig i på det här området, men är det inte lika bra att köpa MiCasaVerde's Vera3 i så fall?
 
Nu snor jag tråden lite. Har väldigt oregelbundna mornar här så vanlig timer funkar inte. Skulle vilja ha något intelligentare - finns det?
 
mexitegel skrev:
Nu snor jag tråden lite. Har väldigt oregelbundna mornar här så vanlig timer funkar inte. Skulle vilja ha något intelligentare - finns det?
Det är faktiskt just det som diskuteras, fast med lite extra intelligens i form av temperaturuppgifter. Men att ha ett schema samtidigt borde vara en smal sak.
 
Med microbits lösning kan du ha en tid per dag.
 
Uttryckte mig nog lite oklart :). Det jag menade var att det inte går att schemalägga. Här har vi det så förmånligt att barnen får sova så länge de vill. De brukar vakna vid 7-8 nångång, då väcker de oss och karusellen startar med frukost och skjuts till förskolan. Så jag skulle önska en funktion som fattade att vi har vaknat och startar motorvärmaren. Antagligen är vi för snabba för att bilen ska hinna bli riktigt varm så egentligen skulle den förutse och starta en halvtimme innan...

Den ska förståss inte trigga på om man går upp mitt i natten... :)
 
Tror verkligen du skall titta in på lösningen med Tellstick.

Läs på om Tellstick Net exemelvis med Nexa brytare till motorvärmaren. Sen gör du ett script i Tasker, som triggas av att exempelvis en magnetdetektor får en HTTP post från Telldus Net, från en magnetbrytare / rörelsedetektor eller vad som helst som triggas "när ni vaknar", om händelsen inträffar mellan säg 5-10 på morgonen.

Går sätta vilka villkor som helst.
Läs på om Tasker, Autoremote och Tellstick. Är faktiskt ganska lätt i slutändan!



Går att sätta villkor som exempelvis att den ej skall gå igång om temperaturen är över 5 grader och liknande med, med hjälp av en vanlig sensor på Kjell CO.
 
Jo, jag har laborerat med tellstick och liknande lösningar men jag är lite emot "hemmahack". Det är kul att utveckla men jag har inte orken att ta hand om det när det strular. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.