Vi blev klara med vårt nybygge i somras och har ett Heru 75S 2 som vi än så länge är väldigt nöjda med. Lite tidigt att säga mer än så kanske. Inledningsvis hade vi problem med väldigt mycket buller på utsidan av huset. Det var lite oroväckande eftersom man hade placerat till-/frånluft på våran framsida där vi ska bygga altan nästa år. Även på normal hastighet så var det störande. Men så installerade vi ljuddämpare på båda kanalerna och så blev det knäpptyst. Hörs knappt någonting ens på högsta hastigheten. Själva aggregatet sitter på vinden så det hör man inget av inomhus. Däremot hör man ju lite sus vid ventilerna beroende på hastighet men det är väl sånt man får räkna med vid FTX.
 
Mycket Heru. Det har ju funnits en tid här på marknaden. Är inte övertygad om att det blir Heru.,Enervent LTR-3 eco EDE 19500:- känns bättre ännu när jag jämfört dessa.
 
Mycket märkligt men jag ringde våran lokal ventilationföretag för pris koll mm. När jag nämnde Delivent för dem gick han i taket. Tydligen har dem fått en varning att inte sälja aggregaten så billigt som de gör. dvs under inköpspris i princip. Med det konstiga är att de står som ÅF. Fattar nada.

Delivent (som faktiskt står som auktoriserad ÅF på Enervents hemsida konstigt nog.) 19 500:- inkl moms
Enervent kampanj på deras egen hemsida. 26800:- inkl moms.

Iaf så blir det det ett Heru 130 då mitt luftmängds behov är 86 l/m. Jag vill inte köra ett aggregat på 80%. Med ett Heru kommer jag ligga på ca 65%.
 
Vilka fläkthastigheter kan man välja på den Heru som du tittar på?
 
Vad jag kan läsa i dokumentet på Östbergs hemsida är det 4 st.
 
B
Mattias_Jo1 skrev:
Såg en firma som heter www.delivent.se hade sjukt bra pris på Enervent LTR-3 19500:- inkl moms. Känns nästan för billigt, whats the catch??!!

[länk] 19500:- inkl. moms

[länk] 26700:- inkl. moms
hej

hur gick det? fick du tag på nåt LTR-3? jag köpte ett sådant i somras, det var ju en kampanj med en extra isolerad modell , 50mm, och elvärmare, ej möjligt att göra ändringar. Tror det är för de säljer ut EDA-styrenheterna nu när deras nya eAir kommer (finns info på finska.. om man kan läsa det)

jag har i alla fall fått igång det nu lite akut, hade ett gammalt fläktwoods från -87 där tilluftfläkten stannade i jul... helt plötsligt blev det bråttom. tyst som attan, inte injusterat än. enda kruxet med stora kanaler och långsamt ljudflöde är ju temperaturförlusterna i rören, det är för litet flöde så det hjälper inte att isolera hur mycket som hellst.. men men, ändå bättre än gamla...

frågan är om någon mer vet om Enervents aggregat är "smart" om man har tempgivare i rummet? så den sköter allt själv, tänkte mest på sommaren..
 
Boan skrev:
hej

hur gick det? fick du tag på nåt LTR-3? jag köpte ett sådant i somras, det var ju en kampanj med en extra isolerad modell , 50mm, och elvärmare, ej möjligt att göra ändringar. Tror det är för de säljer ut EDA-styrenheterna nu när deras nya eAir kommer (finns info på finska.. om man kan läsa det)

jag har i alla fall fått igång det nu lite akut, hade ett gammalt fläktwoods från -87 där tilluftfläkten stannade i jul... helt plötsligt blev det bråttom. tyst som attan, inte injusterat än. enda kruxet med stora kanaler och långsamt ljudflöde är ju temperaturförlusterna i rören, det är för litet flöde så det hjälper inte att isolera hur mycket som hellst.. men men, ändå bättre än gamla...

frågan är om någon mer vet om Enervents aggregat är "smart" om man har tempgivare i rummet? så den sköter allt själv, tänkte mest på sommaren..
Blev ett Heru 130 EC 2A då Enervent var gränsfall på luftflöden. Har en tråd om min uppstart i värmepumpsforum.
 
B
någon av er som har LTR-3 ?

mitt stannar nu när det blir kallt ute, för att tilluften blir för låg.. hur kommer man runt detta? går ju inte ställa in för minivärdet är minst 10 grader....

det är ju finskt aggregat, borde väl klara det?
 
Boan skrev:
någon av er som har LTR-3 ?

mitt stannar nu när det blir kallt ute, för att tilluften blir för låg.. hur kommer man runt detta? går ju inte ställa in för minivärdet är minst 10 grader....

det är ju finskt aggregat, borde väl klara det?
Du har inte dåliga filter?
På med värmaren. Mitt Heru rullar på utan problem med -17-20 grad ute. Utan värmare på!
 
B
jo, bytte filter, det var dags, men ändå.. surt det inte går sänka den gränsen.. lite för smart.

sen har jag ju frånluften tyvärr inte tillräckligt isolerad än.. så returen går ner lite ,vilket gör att den värmer på dåligt.

kruxet är att det inte går sätta värmaren till att bara gå för att hålla tilluften till 10 grader, utan då går den i många fler fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.