Hej,

Jag håller på att planera ett badrum (http://www.byggahus.se/forum/badrum/227251-badrumsplanering.html) och lyfter ut en fråga om fönstret hit.

Jag har ett stort fönster alldeles ovanför badkaret och kommer att behålla planlösningen i det nya badrummet. Och för att slippa vattenstänk på fönstret när man duschar funderar jag på att sätta igen halva fönstret (den högra delen). Att byta ut fönstret till ett smalare skulle troligtvis innebära bygglov samt merarbete på fasaden.

Vad måste man tänka på om man gör detta så man undviker kondens o.s.v.? Att det ska kunna öppnas utifrån har jag redan tänkt på.

Jag kommer att anlita snickare till detta (samma som gör badrummet).

Badrum idag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade bytt till ett smalare utan att fråga någon om bygglov. Så liten ändring skall ingen bry sig om.
 
Varför inte måttbeställa ett härdat mörktonat eller kanske frostat glas och fästa upp det som ett stänkskydd?
 
Så min idé om att sätta igen halva fönstret är inge bra?

Börjar dra ihop sig till att vi måste bestämma oss om hur vi vill göra. Bästa är ju naturligtvis att byta till ett smalare. Vilken fönstertillverkare har flest modeller på lager? Har ingen lust att vänta 5-8 veckor med att dra igång renoveringen p.g.a. leveranstiden på fönstret.
 
SSSS skrev:
Så min idé om att sätta igen halva fönstret är inge bra?

Börjar dra ihop sig till att vi måste bestämma oss om hur vi vill göra. Bästa är ju naturligtvis att byta till ett smalare. Vilken fönstertillverkare har flest modeller på lager? Har ingen lust att vänta 5-8 veckor med att dra igång renoveringen p.g.a. leveranstiden på fönstret.
Bygghemma och skånska byggvaror brukar ha en del på lager
 
Har du kollat med kommunen så att det verkligen krävs bygglov för att byta fönster? I Örebro är det i alla fall bygglovsbefriat att göra hyfsat stora förändringar på fasaden och vi kan väl inte vara den enda kommunen i landet med lite vett och sans när det gäller bygglov.
 
Janus82 skrev:
Har du kollat med kommunen så att det verkligen krävs bygglov för att byta fönster? I Örebro är det i alla fall bygglovsbefriat att göra hyfsat stora förändringar på fasaden och vi kan väl inte vara den enda kommunen i landet med lite vett och sans när det gäller bygglov.
Verkar som om vår kommun också har lite vett, pratade med dom precis och det skulle inte innebära "en väsentlig fasadändring" att byta fönstret till ett smalare så blir nog att vi kör på det. :)

En kolega föreslog att ta ut den högra glasdelen och fimpa karmen jäms med mittenstaget? Ett sådant ingrepp skulle bespara oss att köpa ett nytt fönster. Förutsatt att det gamla är i bra skick, är detta möjligt?
 
SSSS skrev:
Verkar som om vår kommun också har lite vett, pratade med dom precis och det skulle inte innebära "en väsentlig fasadändring" att byta fönstret till ett smalare så blir nog att vi kör på det. :)

En kolega föreslog att ta ut den högra glasdelen och fimpa karmen jäms med mittenstaget? Ett sådant ingrepp skulle bespara oss att köpa ett nytt fönster. Förutsatt att det gamla är i bra skick, är detta möjligt?
Ja. Det fungerar alldeles utmärkt att göra så. Det kanske inte ens behöver sågas ur, lyft ur bågen, skruva bort beslag, regla upp i fönstret för plugga och gips, isolera och på med skivorna.
Kolla innan så det går att få panelen utvändigt på ett vettigt sätt också.
 
verktygsgurun skrev:
Ja. Det fungerar alldeles utmärkt att göra så. Det kanske inte ens behöver sågas ur, lyft ur bågen, skruva bort beslag, regla upp i fönstret för plugga och gips, isolera och på med skivorna.
Kolla innan så det går att få panelen utvändigt på ett vettigt sätt också.
Låter bra! Då kanske detta löser sig till slut, jag ska prata med snickaren om detta.

Fattar dock inte riktigt vad du menar med det fetmarkerade, du får gärna utveckla pluggningen lite mer.
 
SSSS skrev:
Låter bra! Då kanske detta löser sig till slut, jag ska prata med snickaren om detta.

Fattar dock inte riktigt vad du menar med det fetmarkerade, du får gärna utveckla pluggningen lite mer.
Autocorrecten i telefonen ställde till det, det skall vara plyfa....alltså plywood. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.