Jag har nyligen köpt ett hus som värms med fjärrvärme. Fjärrvärmen regleras idag med utegivare. Det handlar om ett ganska stort 1970-talshus med stora tvåglasfönster. Energiförbrukningen ligger på 28500kWh per år (enligt förra ägaren).

Med huset följde en energideklaration som gjordes för några månader sedan. I energideklarationen står det att en innegivare kan vara ett bra alternativ för att minska energianvändningen i huset. Det köper jag - speciellt eftersom vi också har en energikassett som vi eldar i nu på vintern.

I energideklarationen står det att en innegivare skulle kosta ungefär 8500kr inklusive moms, och att en sådan "uppgradering" skulle spara ungefär 2700kWh per år. Investeringen skulle då betala av sig på 4-5 år enligt deklarationen.

Jag har tittat i fjärrvärmecentralen (Cetetherm Mini) och i pärmen med instruktioner. I centralen sitter det en regulator från Honeywell, CM737. I instruktionerna står det att det går att använda regulatorn som innegivare. Det handlar då om att flytta regulatorn från fjärrvärmecentralen i källaren till en central plats i huset, dra en sladd tillbaka till fjärrvärmecentralen och ändra en inställning i regulatorn. En lämplig sladd (ca 15m) verkar kosta ungefär 100kr, och att dra upp den i huset kan inte vara så svårt då det redan finns en nätverkskabel dragen upp i huset via pannrummet.

Har jag missförstått något, eller är det en klåpare som har upprättat energideklarationen? Jag tror att jag klarar av att dra sladden själv på min fritid, då skulle totalkostnaden stanna på ungefär 100kr. Det är avsevärt mindre än 8500kr.

En detalj som för mig in på klåparlinjen är att det står fel pris på fjärrvärmen i energideklarationen. 90 öre per kWh står det, priset jag betalar är betydligt lägre.

Här finns en manual till en fjärrvärmecentral som liknar den jag har (det är inte exakt samma - jag har en annan variant - men båda använder Honeywell CM737): http://www.veab.se/Documents/VEAB/Documents/Fjarrvarme/Manualer/Cetetherm/Drift o Inst Mini City.pdf På sidan 12 finns en beskrivning på hur man gör om man vill använda CM737 som innegivare.
 
Jag har också samma kostnad i min energideklaration. Undrar om det är någon standardsiffra som de har använt.

Verkar ju helt vansinnigt att en temperaturgivare ska kosta 8500 att installera.

Sedan fattar jag inte riktigt hur besparingen ska gå till heller. Jag har termostater på mina element och är det för varmt så stryper de helt enkelt genomflödet av värmevatten, varvid energiförbrukningen minskar. Det borde vara mycket bättre än en inomhusgivare eftersom temperaturregleringen sker på många olika platser.
 
Du har förstått helt rätt. De som gör energideklarationer är sällan tekniker, så de har dålig koll på detaljer. Till vissa fabrikat behöver man köpa en extra rumsgivare, men inte till den regulator som du har.
Så hade du haft en eannan regulator så hade 8500 varit mer rätt, möjligtvis lite i överkant.
 
Med väl fungerande termostater och rätt inställd värmekurva, så gör en innegivare ingenting för förbrukningen.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Ofta räcker det med en temperaturgivare av typen PT-100 eller PT-1000 (likadan som utegivaren) som man behöver komplettera med.
Kostar nånstans från 30kr och uppåt.
Finns bland annat på www.RS.com
 
pelpet skrev:
Jag har också samma kostnad i min energideklaration. Undrar om det är någon standardsiffra som de har använt.

Verkar ju helt vansinnigt att en temperaturgivare ska kosta 8500 att installera.

Sedan fattar jag inte riktigt hur besparingen ska gå till heller. Jag har termostater på mina element och är det för varmt så stryper de helt enkelt genomflödet av värmevatten, varvid energiförbrukningen minskar. Det borde vara mycket bättre än en inomhusgivare eftersom temperaturregleringen sker på många olika platser.
Mitt värmesystem lever sitt eget liv ibland och ibland och när solen skiner kan det bli alldeles för varmt. Då tror jag att en inomhusgivare skulle vara till hjälp.

Hela systemet är kanske 5år gammalt (föregående ägare installerade) så jag tror inte att alla termostater är paj..

Dock varierar inkommande vattentemperatur väldigt mycket.
 
orparn skrev:
Ofta räcker det med en temperaturgivare av typen PT-100 eller PT-1000 (likadan som utegivaren) som man behöver komplettera med.
Kostar nånstans från 30kr och uppåt.
Finns bland annat på www.RS.com
Vet inte varför jag inte kan redigera mina egna inlägg numera men jag gav fel länk i tidigare inlägg. Adressen ska vara http://se.rs-online.com.
Exempel på en PT1000 givare är http://se.rs-online.com/web/p/platinum-resistance-temperature-sensors/3629913/ för 42kr+moms. (frakt tillkommer)
För att testa en givare kan man koppla loss den och testa den i ett glas med isvatten och då ska man kunna mäta antingen 100 Ohm eller 1000 Ohm över sensorn beroende på om det är en PT100 eller PT1000 som sitter i systemet. För varje grad temperaturförändring ändrar sig resistansen med 0,385 respektive 3,85Ohm så det går att kontrollera den även vid andra temperaturer om man har en bra vanlig termometer till hands.
Det skulle förvåna mig om det i en värmepump eller reglersystem sitter annat än en PT1000 givare idag även om en PT100 är en tia billigare i inköp.
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Jag skrider till verket med att flytta regulatorn så fort jag fått tag på lämplig kabel och en stund över - det är mycket att göra i ett nytt hus :)

lordi: Det är möjligt att du har rätt i att en innegivare inte kan sänka förbrukningen om termostaterna är rätt inställda. Däremot kan innegivaren sänka flödet, vilket är bra på lång sikt (även om vi inte har flödestaxa här nu). Dessutom kan innegivaren bättre kompensera för hård vind, och därmed ge bättre temperaturhållning inne i huset. Det ökar förbrukningen, men meningen med att ha värme är ju att man ska slippa frysa.
 
Jag håller med pelpet och lordi.
Om man har radiatorer med fungerande terostater så finns det ingen anledning att ha inomhusgivare i sin bostad.
 
Jag har en sådan här, http://www.energibutiken.se/sv/temperaturgivare/25-pt1000-rumsgivare-innegivare.html pris 189:- Jag anslöt den med lite gammal telefonkabel, lagom tunn och smidig samt vitfärgat hölje. Funkar utmärkt.

Anledningen till att jag har en innegivare är att jag vill ha stödvärme i källaren på sommaren och det funkar inget vidare annars då regulatorn slår av när det är varmt och soligt ute. Jag får manuellt stänga radiatorerna på övervåningen under sommaren förstås.
 
Bara en liten varning, använder man enbart innegivare så brukar temperaturen inne bli "svajig" det beror på att givaren inte känner att temperaturen faller och då hinner inte centralen öka på värmen innan väggarna är helt genomkylda. Då kommer temperaturen under en rätt lång tid bli lägre än önskat för det tar tid och energi att värma upp dom nerkylda väggarna. De omvända händer när temperaturen ute stiger lite hastigt och det kommer att bli övertemperatur inne. Hur mycket det kommer att pendla beror till stor del på vilket matr. som huset är byggt av. Tungt som typ betong/tegel trögare system och större pendlingar.
Om möjligt ska man ha BÅDE ute och innegivare som kompletterar varandra, det brukar finnas till dom flesta reglercentraler.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket skillnad på energiförbrukningen kan en innegivare göra ? Eftersom en PT1000 med eller utan kåpa inte gör annat än känner av den omgivande temperaturen, så borde den inte kunna göra så stor nytta...

På regulatorn (Danfoss ECL 100M) i min fjärrvärmeanläggning går det att stänga av sommarurkopplingen (dumt nog fast ställd på stopp först vid +18 grader ute) om man vill. Detta tycker jag inte räcker, då anläggningen är kalibrerad för att läcka en massa energi så fort den är igång (även om alla radiatortermostater är helt stängda).

Jag har beställt 2st batteridrivna rumstermostater med inbyggt potentialfritt relä (klarar 6A) för att modifiera regulatorns funktion lite..
http://www.conrad.se/Rumstermostat-Veckoprogram.htm?websale8=conrad-swe&pi=610630

Tanken är att montera rumstermostaterna på lämpliga ställen och få dom att "ersätta" funktionsväljaren på regulatorn. Normalt läge blir då "bevakningsläge" (uppvärmning stoppad, frysskydd, sommarläge), och går temperaturen där en av rumstermostaterna ner under det inställda värdet ska ECLöverstyras till "konstant komforttemperatur". Kan inte tänka mig att det behövs annat än vanlig klen telekabel upp till rumstermostaten, då jag tvivlar på att det lilla vridreglaget har nån större strömstyrka vid lägesändring.

Värmekurvan kan man då troligtvis ställa upp en hel del för att få snabbare återgång till vald temperatur, samtidigt som det bör ge en energibesparing..

Hojta om jag tänker helt fel, eller om det finns bättre sätt att fixa något som borde funnits där från början :)
 
elmont skrev:
Om möjligt ska man ha BÅDE ute och innegivare som kompletterar varandra, det brukar finnas till dom flesta reglercentraler.
Självklart ska man ha behålla utegivaren. De flesta installationer levereras dock med utegivare som installeras av montör så det känns lite onödigt att nämna detta när man pratar om att installera även inomhusgivare.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
peo skrev:
Hur mycket skillnad på energiförbrukningen kan en innegivare göra ? Eftersom en PT1000 med eller utan kåpa inte gör annat än känner av den omgivande temperaturen, så borde den inte kunna göra så stor nytta...
En innegivare är främst till för att få bort reglerfelet. Saknas givaren vet ju inte styrdatorn den verkliga temperaturen inomhus utan denna beräknas utifrån utetemp, solinstrålning och regulatorparametrarna. Innegivaren är inte främst till för att minska energiförbrukningen utan för att höja komforten. Tex kan det bli kallt inne om vinden ligger på mot huset. Innegivare är också bra att ha om man vill ha stödvärme i källaren under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
elmont skrev:
Bara en liten varning, använder man enbart innegivare så brukar temperaturen inne bli "svajig" det beror på att givaren inte känner att temperaturen faller och då hinner inte centralen öka på värmen innan väggarna är helt genomkylda. Då kommer temperaturen under en rätt lång tid bli lägre än önskat för det tar tid och energi att värma upp dom nerkylda väggarna. De omvända händer när temperaturen ute stiger lite hastigt och det kommer att bli övertemperatur inne. Hur mycket det kommer att pendla beror till stor del på vilket matr. som huset är byggt av. Tungt som typ betong/tegel trögare system och större pendlingar.
Om möjligt ska man ha BÅDE ute och innegivare som kompletterar varandra, det brukar finnas till dom flesta reglercentraler.
Hej

Jag använder mig bara av innegivare till mitt värmesystem, bor i ett tungt hus bestående av betong och jag har aldrig upplevt pendlingar i tempen inomhus!

Och senaste tiden har vädret varit nyckfullt med stora variatoner och då har tempen hållt sig inom +- 0,2 grader.

Men ekonomisk vinst vet jag inte om man får med innegivare, snarare ligger vinsten i att ha fungerande termostater som håller exakt temp inne så man inte har ett element som brassar järnet medans ett ligger och ljummar på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.