Hejsan! Elekrikern har skurit upp en hel del hål i ångspärren för genomföring av elslangar. Hålen är mycket större än själva slangen (slitsar uppskurna med kniv) och tätning sker med en speciell tejp.

Jag tycker inte resultatet ser så himla tätt ut faktiskt. Elslangarna går ju inte alltid ut och in vinkelrätt mot ångspärren, de flesta slangar ligger ju parallellt med ångspärren. Det är naturligtvis svårt att få det tätt och kanske faktiskt även svårt att få det bra.

Har ni några tips om metoder för hur man får helt tätt runt dessa elslangsgenomföringar? Funderade ett tag på att komplettera tejpen med fogskum men det fäster nog inte på polyetenplast.

(y) TACK thumbup.gif
 
Klipp till bitar som du lappar över med 10-20 cm och tejpa ordentligt med rätt tejp. Men varför gör han hål i plasten det finns väl ingen anledning till det, eller finns det inget " installations utrymme mellan plats och ytskikt.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Klipp till bitar som du lappar över med 10-20 cm och tejpa ordentligt med rätt tejp. Men varför gör han hål i plasten det finns väl ingen anledning till det, eller finns det inget " installations utrymme mellan plats och ytskikt.
@cecar33, tack för ditt svar!

Anledningen till att det tagits upp så många hål är nog till viss del på att det är ryggåstak i mittendelen av huset.I alla övergångar från vägg till tak så har det också gjorts hål. Se bilden så förstår du.

:)

023B3327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hade man bara tänkt till innan så hade det där gått att bygga på ett sätt så man slipper ta hål på plasten.
Jag har också "öppet till nock" men kan gå med elen från väggarna upp i taket utan problem.
 
Ja jag ser , men om inte innersta glesen varit där före el dragningen så borde det gå att dra slangen utan att göra hål. Men nu är det som det är, försök att få dit en bit plast i mellan glesen och tak duken och tejpa. Undvik fogskum alltid så länge det är möjligt för det är ett j..vla kladd när det sväller ut mer en vad som var tänkt, och att få bort det är inte lätt. Men fogskum som material är kanon om det inte går på annat vis.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.