roland53 skrev:
Det måste väl vara ett årsmöte eller extra årsmöte som röstar för att inte bevilja ansvarsfrihet för styrelsen.
Det är kanske så att övriga medlemmar i föreningen tycker att beslutet och utförandet är OK :confused:
För att jag inte skall missuppfatta något:
*För att reda ut detta skall det alltså omgående kallas till ett extra årsmöte.
*Vid detta möte beslutas först om medlemmarna anser att utförandet är okej eller ej.
*Om det inte anses vara okej med denna obehöriga beställning och avvikelse , röstar föreningens medlemmar för/emot "ansvarsfrihet" för styrelsen.

Har jag förstått det rätt? confused.gif

Och följdfrågor:
Gäller verkligen ansvarsfrihet då en enskild styrelsemedlem tagit ett beslut, helt obehörigt och utan något styrelsebeslut?

Hur blir det (rent juridiskt) med övriga styrelsemedlemmar om det (vid det extra-inkallade årsmötet) först röstas för att avvikelsen inte är okej och att det sedan röstas för att inte bevilja ansvarsfrihet?
 
Föreningen är väl medlem i någon större sammanslutning?
Riksbygge, HSB eller Fastighetsägarna ?
Där finns också juridisk expertis, har du kontaktat någon av dessa?
 
C
Ur juridisk synvinkel.

Är Brf. en HSB,Riksbyggen eller privat förening?

Vem förvaltar?

Styrelsen har som uppgift att hantera löpande verksamhet I föreningen,till det är ni valda. Stora ekonomiska frågor är lämpliga att behandla på årsmöten eller liknande. Byte av fönster är ett bra exempel på en fråga som måste behandlas av medlemmarna.D.v.s. om ni skall byta fönster eller ej. När det beslutet är taget kör ni racet

Berätta I mail till mig om du tycker att det är allt för indiskret att ange detta på detta forum.
 
carra skrev:
Ur juridisk synvinkel.

Är Brf. en HSB,Riksbyggen eller privat förening?

Vem förvaltar?

Styrelsen har som uppgift att hantera löpande verksamhet I föreningen,till det är ni valda. Stora ekonomiska frågor är lämpliga att behandla på årsmöten eller liknande. Byte av fönster är ett bra exempel på en fråga som måste behandlas av medlemmarna.D.v.s. om ni skall byta fönster eller ej. När det beslutet är taget kör ni racet

Berätta I mail till mig om du tycker att det är allt för indiskret att ange detta på detta forum.

Det är en privat förening. Gällande bytet av våra fönster har det aldrig varit några missförstånd. Inte heller rörande val av fönstermodell, vilken valdes p.g.a. att den hade de funktioner som föreningen velat ha, samt att den utseendemässigt passade vår fastighet med allmoge-stil (in/utsida). Det som sedan skett är att personen i fråga gjort en ändring av innerbågarnas design, från allmoge-utförande till släta (d.v.s. 90tals-stuk, som nyproduktion eller vad man nu väljer att likna det vid.). Detta helt utan att ha diskuterat frågan med övriga styrelsemedlemmar, eller övriga medlemmar i föreningen.

Tar gärna saken per mail om det kommer upp någon fråga som kanske inte bör behandlas på ett öppet forum. I övrigt får du jättegärna ta det här så även andra får vägledning om de skulle råka ut för något liknande.
 
O
Jag förstår dilemmat men jag ser det inte så svart eller vitt gällande juridiken. Eftersom han är ordförande så misstänker jag att han har rätt att göra detta. Sedan om man tycker att det är rätt eller fel låter jag vara osagt nu handlar det om juridiken.
I frågeställningen så är det fullständigt ointressant vem som förvaltar föreningen. Alla seriösa förvaltare har jurister som man kan tala med. Alla brf är ekonomiska föreningar. som styrs av en styrelse utsedda av medlemmarna.
Så varför vissa blandar in huruvida det är hsb eller privat förening visar på okunskap. Hsb förvaltar en förening, antingen både tekniskt och ekonomiskt eller bara det ena.
Styrelsen är vald av årsstämman att förvalta fastigheterna. Styrelsen får fatta väldigt långtgående beslut.
Att man ibland tar beslut om vissa saker vid en stämma kan vara vettigt. Men man bör inte behandla små detaljer vid ett årsmöte. Utan dessa detaljer är styrelsens ansvar.
I det här fallet har ordförande fattat ett beslut och ändrat om designen. Rent juridiskt tror jag att det är svårt att komma någon vart. Vad medlemmarna kan göra är att inte ge styrelsen ansvarsfrihet. Sedan kan man diskutera lämpligheten hos ordförande.

Ställningsfullmakt har jag faktiskt aldrig hört talas om under mina snart 7år i styrelsen i den BRF där jag bor....
alltså inget vanligt förekommande.

Jag tror att det bästa är att fundera på hur viktigt detta är och sedan ta upp detta vid årsmötet och där inte ge styrelsen ansvars frihet. Dock tror jag att ni inte kommer någon vart med att göra en polisanmälan.
 
Varför ändrades beställningen av ordföranden? För att det skulle bli billigare?
 
Odjuret skrev:
Jag förstår dilemmat men jag ser det inte så svart eller vitt gällande juridiken. Eftersom han är ordförande så misstänker jag att han har rätt att göra detta. Sedan om man tycker att det är rätt eller fel låter jag vara osagt nu handlar det om juridiken.
I frågeställningen så är det fullständigt ointressant vem som förvaltar föreningen. Alla seriösa förvaltare har jurister som man kan tala med. Alla brf är ekonomiska föreningar. som styrs av en styrelse utsedda av medlemmarna.
Så varför vissa blandar in huruvida det är hsb eller privat förening visar på okunskap. Hsb förvaltar en förening, antingen både tekniskt och ekonomiskt eller bara det ena.
Styrelsen är vald av årsstämman att förvalta fastigheterna. Styrelsen får fatta väldigt långtgående beslut.
Att man ibland tar beslut om vissa saker vid en stämma kan vara vettigt. Men man bör inte behandla små detaljer vid ett årsmöte. Utan dessa detaljer är styrelsens ansvar.
I det här fallet har ordförande fattat ett beslut och ändrat om designen. Rent juridiskt tror jag att det är svårt att komma någon vart. Vad medlemmarna kan göra är att inte ge styrelsen ansvarsfrihet. Sedan kan man diskutera lämpligheten hos ordförande.

Ställningsfullmakt har jag faktiskt aldrig hört talas om under mina snart 7år i styrelsen i den BRF där jag bor....
alltså inget vanligt förekommande.

Jag tror att det bästa är att fundera på hur viktigt detta är och sedan ta upp detta vid årsmötet och där inte ge styrelsen ansvars frihet. Dock tror jag att ni inte kommer någon vart med att göra en polisanmälan.

Då jag ej är jurist kan jag ej säga emot gällande den juridiska biten (d.v.s om det är svart eller vitt). Däremot så tecknas vår BRF:s firma, förutom av styrelsen i dess helhet, av två styrelseledamöter i förening. Om en ändring av innerbågarnas design är en liten detalj eller ej, kan givetvis diskuteras. Avvikelsen påverkar fönster samt balkongdörrar i alla bostäder, fönster i alla trapphus och källarfönster. Så att det skulle vara en liten detalj, är iallafall i min mening, helt fel. Vi har hela tiden haft klart för oss att våra nya fönster skall likna de gamla/befintliga. Jag känner personligen inte till termen "Ställningsfullmakt" och kan inte yttra mig vad gäller den biten. En viktig fråga i sammanhanget tycker jag är: Kan en enskild styrelsemedlem åberopa ansvarsfrihet, då denne medvetet gjort en felaktig beställning/ändring, helt utan något styrelsebeslut eller genomgång med andra medlemmar i föreningen? Dessutom är det hela ett resultat av ren och skär nonchalans. Den biten är troligtvis inget som spelar in på den juridiska delen, men det finns iallafall dokumenterat.


Bonnier,
Det är tyvärr ganska oklart. Personen hävdar att den "trodde" att de valda innerbågarna var de som var mest lika de befintliga. Notera att våra befintliga innerbågar är av allmoge-typ och att personen var väldigt tydlig med att ändra designen till släta bågar (ej allmoge).
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
.
I frågeställningen så är det fullständigt ointressant vem som förvaltar föreningen. Alla seriösa förvaltare har jurister som man kan tala med. Alla brf är ekonomiska föreningar. som styrs av en styrelse utsedda av medlemmarna.
Så varför vissa blandar in huruvida det är hsb eller privat förening visar på okunskap. Hsb förvaltar en förening, antingen både tekniskt och ekonomiskt eller bara det ena.
.
Det är väl inte ointressant. Det är kanske just juridisk expertis som den lilla föreningen kan ha nytta av genom att vara ansluten till en större organisation. Vad den organisation har för namn kan ju vara ointressant. Det väsentliga är hur mycket rådgivning och juristhjälp man kan få.

Dessutom om det framkommer att det kan vara olika kvalité på den hjälpen så kan det väl vara intressant för allmän info?
 
Ordförande har agerat utanför sitt ansvarsområde då den inte har rätt enligt beskrivning att beställa utan styrelsen m.f godkännande, troligtvis trolöshet mot huvudman (om det gäller i en BRF, det vet jag ej). Att agera utanför fullmakt är allvarligt, Vad man alltid gör i ett projekt är att man har ett startmöte och går igenom fullmakter inom projektet, detta skulle er konsult ha genomfört. Om det har skett och det där framgår tydligt hur beställnigar får ske då kan till och med fönsterfirman få ta på sig ansvaret gentemot BRF:en. Dock ligger skulden hos ordföranden då firman skäligen kan tro att den har fullmakt pga sin possition.
En viktig fråga i sammanhanget tycker jag är: Kan en enskild styrelsemedlem åberopa ansvarsfrihet, då denne medvetet gjort en felaktig beställning/ändring, helt utan något styrelsebeslut eller genomgång med andra medlemmar i föreningen?
Detta fungerar väl så att medlemarna beslutar om ansvarsfriheten vid en års, eller extrastämma oavsett om ordförande åberoppar ansvarsfrihet.
Jag misstänker att ni har tillgång till juridisk hjälp via brf:ens försäkring ta kontakt med försäkringbolag för att utreda hur ni skall gå vidare.
 
Vad står det i Af:delen beträffande ändringsbeställningar? Avtalet mellan BRF:en och firman kan ju vara väldigt avgörande samt ev protokoll.
 
Villa vista skrev:
Ordförande har agerat utanför sitt ansvarsområde då den inte har rätt enligt beskrivning att beställa utan styrelsen m.f godkännande, troligtvis trolöshet mot huvudman (om det gäller i en BRF, det vet jag ej). Att agera utanför fullmakt är allvarligt, Vad man alltid gör i ett projekt är att man har ett startmöte och går igenom fullmakter inom projektet, detta skulle er konsult ha genomfört. Om det har skett och det där framgår tydligt hur beställnigar får ske då kan till och med fönsterfirman få ta på sig ansvaret gentemot BRF:en. Dock ligger skulden hos ordföranden då firman skäligen kan tro att den har fullmakt pga sin possition.

Detta fungerar väl så att medlemarna beslutar om ansvarsfriheten vid en års, eller extrastämma oavsett om ordförande åberoppar ansvarsfrihet.
Jag misstänker att ni har tillgång till juridisk hjälp via brf:ens försäkring ta kontakt med försäkringbolag för att utreda hur ni skall gå vidare.
Min personliga åsikt gällande ansvarsbiten är exakt densamma. Vi ska ta kontakt med försäkringsbolaget och fråga vad som gäller. Förhoppningsvis finns det någon ansvarsförsäkring som föreningen kan använda sig av för att rätta till det allvarliga fel som begåtts av vår ordförande.
 
O
Några fullmakter brukar inte finnas i styrelser. Fullmakten är något som en konsult använder sig av, för att skydda sig själv.
Men om det är vanligt förekommande med fullmakter i en styrelse så får ni motbevisa mig, under mina 7år så har ordet inte ens nämnts. Förutom att vår ekonomiska förvaltare vill ha fullmakter för att kunna göra olika saker.
i det vi har fått reda på här i tråden så är det svårt att ge bergsäkra råd huruvida ordförande har gjort fel juridiskt sett eller inte. Det är som sagt inte ofta man ger styrelsens medlemmar fullmakter för att fatta beslut i olika delar. Det är sådant som ingår i styrelse uppdraget.
Men jag tror att det är svårt att få ersättning i från FB innan ansvars frågan är utredd.
Eftersom detta är så pass viktig fråga för TS så bör han istället för att kontakta FB istället kontakta en jurist snarast möjligast för att få reda på vad som gälller. Sitter TS själv med i styrelsen?
 
O
roland53 skrev:
Det är väl inte ointressant. Det är kanske just juridisk expertis som den lilla föreningen kan ha nytta av genom att vara ansluten till en större organisation. Vad den organisation har för namn kan ju vara ointressant. Det väsentliga är hur mycket rådgivning och juristhjälp man kan få.

Dessutom om det framkommer att det kan vara olika kvalité på den hjälpen så kan det väl vara intressant för allmän info?
Jag tror att du inte läste mitt inlägg ordentligt....
Det är ointressant vem som förvaltar föreningen. För det finns olika duktiga jurister. HSB´s jurister t.ex verkar inte alltid vara de klokaste i vår hage. Sedan när man funderar på om det är en privat förening eller inte visar att kunskapen kanske inte är den bästa... alla är privata som sagt var. Och alla tar betalt för att du kontaktar juristen.
 
Odjuret skrev:
HSB´s jurister t.ex verkar inte alltid vara de klokaste i vår hage.
Se där, där var ju tex en intressant synpunkt som kom fram i ljuset :)
 
Odjuret skrev:
Några fullmakter brukar inte finnas i styrelser. Fullmakten är något som en konsult använder sig av, för att skydda sig själv.
Men om det är vanligt förekommande med fullmakter i en styrelse så får ni motbevisa mig, under mina 7år så har ordet inte ens nämnts. Förutom att vår ekonomiska förvaltare vill ha fullmakter för att kunna göra olika saker.
i det vi har fått reda på här i tråden så är det svårt att ge bergsäkra råd huruvida ordförande har gjort fel juridiskt sett eller inte. Det är som sagt inte ofta man ger styrelsens medlemmar fullmakter för att fatta beslut i olika delar. Det är sådant som ingår i styrelse uppdraget.
Men jag tror att det är svårt att få ersättning i från FB innan ansvars frågan är utredd.
Eftersom detta är så pass viktig fråga för TS så bör han istället för att kontakta FB istället kontakta en jurist snarast möjligast för att få reda på vad som gälller. Sitter TS själv med i styrelsen?
Kanske stämmer, jag har inten empirisk studie över fullmaktsstatistiken. De få ggr jag har arbetat mot BRF:er har jag varit mycket noga med just denna bit då jag vet hur problematiskt beslutsleden i föreningen är och i ett projekt måste vissa beslut kunna fattas snabbt.
Vad händer om fönsterfirman upptäcker ett allvarligt fel och omgående behöver beslut om att felet skall åtgärdas mot extra kostand annars riskerar felet att generera stora extrakostander. Skall firman invänta styrelsemötet om 2 veckor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.