Hej. Nu är det sista rummet som ska göras, Tvättstugan. allt ska göras, jämna till å sätta upp innetak, jämna till å fixa golvet, å så e det ju även väggarna då. min fundering är att när golv,tak och alla skåp är på plats fixa till de synliga väggarna med 45mm plåtreglar och gipsskivor. ska inte ha något mellan gipsen och den gamla väggen så att det kan andas, även luftglipa vid golv och tak. tanken är att både göra väggarna raka å släta plus att få lite ljuddämpning. på gipset är inte helt bestämt, men kanske lite mdf väggpanel å kanske kitchen wall vid ställen som tvätthon. det kommer att vara ventilerat plus en fuktstyrdfläkt. är detta ok tror ni? eller är det något som jag borde tänka på? skrev jag för krångligt? :) Mvh Jan
 
Ok i mina öron.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
va bra =) va lite osäker på om det va ok med gipsskivor i tvättstugan, men är det bra ventilerat så ska det inte vara några problem då =). tackar!
 
För att ge lite relief till frågeställningen...

Tvättstugan är ju inte ett rum där man står och sprutar vatten, som man kanske gör i duschen.
Så fuktbelastningen är ganska liten.

Om det inte är gjort så knasigt som i mitt förra hus. Där var torktumlarens luftutblås inte kopplat till frånluftkanalen, för den var ju upptagen av det gamla torkskåpet, utan gick rätt ut i det lilla rummet.
Det blev naturligtvis fuktigt! Men ändå höll rummet ihop i 30 år, från 1969 till 2010 då jag sålde och flyttade.
Fast fönstret hade tagit stryk, och behövde bytas.
Väggarna var vanlig gips i ytterväggarna och spånskiva i innerväggarna.

Så jag tror du kan vara ganska lugn med ditt bygge. Se bara till att leda ut ev. fukt direkt.
Fast nu är ju var enda tumlare av kondenstyp, så de släpper väl inte ut någon fukt heller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.