Hej

Jag har försökt googla fram om det går att sälja granar på rot som står på en villatomt. Dvs, finns det intresse för att köpa granar på detta sätt?

Det är relativt många (300-400) men många är relativt tunna men rätt höga. Fördelen är väl att dom står så att det är väldigt lätt att fälla dom. Hade man haft en skördare hade man kunnat köra längs med en väg och plocka dom.

Har svårt att hitta mer info om detta. Var annonserar man eller vart vänder man sig?

Nån som vet?
 
Brukar väl inte finnas nån som köper träd från villatomter pga risk för spik och sånt i träden. Nu verkar det ju inte vara en normal tomt med 3-400 träd...
 
Nej dom här träden är inte helt normala. Dom tillhörde en granhäck för många år sen. Nu är det mer en 10 meter hög vägg av granar runt hela tomten.
 
Kanske kan ta dit en flismaskin och sälja till värmeverk eller nåt, då blir du även av med det mesta av riset.
 
Släng ut en annons på blocket!
 
Du får nog vara glad om du hittar någon som år villig att hämta dem gratis, så en annons på blocket.
 
Har du inte bråttom kan du ju alltid prova att sälja dem på blocket för 10000:-. Funkar det inte så har det bara kostat dig en femtiolapp.
 
Jag såg för nått år sedan en trädfällare som gjorde det gratis om man hade minst 10 träd och att han fick ta träden. Oklart om det gällde alla träd och storlekar
 
Mikael_L
Ta reda på vilka i grannskapet som eldar med ved, och fråga om dom är intresserade av att köpa veden för fällning + en jätteliten summa, alt att dom får ta veden om dom fixar bort riset (det senare tycker jag är bättre ;)).

Eller så snackar du med grannarna som inte har sol eller utsikt pga granhäcken och säger att för 10' får dom ta ner träden, köra bort riset och göra vad dom vill med stockarna. :D


Var det på min tomt skulle jag sågat ner motsvarande 2 m3 ved varje år, klyvt och eldat i den egna kaminen. Så efter några år är problemet uppeldat.
 
Redigerat:
Tack för tipsen. Jag tror jag börjar med Blocket. Det är inte så bråttom så jag hoppas nån nappar!
 
Gran är förmodligen det sämsta svenska trädslaget att göra ved av. Riktigt dåligt brännvärde, det flammar upp och brinner ut på kort tid, ingen långtidsvärme alls. Är det en gammal granhäck blir det ännu värre, de träden är krokiga och greniga till förbannelse. Helt omöjliga att klyva. Du får nog vara glad om någon vill ta dom gratis.
 
Nu har jag facit.

Det visade sig att både Södra Skog och Derome var intresserade av att köpa träden på rot. Så jag slapp göra någonting.
 
  • Gilla
carlbanan
  • Laddar…
Hur mycket fick du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.