b8q skrev:
[bild]
Ursäkta sent svar. Så här ser det ut under pågående arbete (senare har det målats med sockelfärg också).
Jag hade alltså tilläggsisolerat träfasaden (ny fasad utreglad 45+45+28 mm) så förutsättningarna var goda för att även tilläggsisolera grundmuren utan att det skulle se konstigt ut - snarare tvärtom. Man ser även omdräneringen med Pordränskivor längst ner mot marken, täckta av täcklist och markduk.

På grundmuren har jag satt fast Byggmax 100 mm putsskiva av cellplast, dels limmad med PL200 (om jag minns rätt), och dessutom sitter de med isolerhållarplugg (de gröna i bilden, Isodränhållare Pro, [länk]).
Därefter har jag satt putsnät (kan diskuteras om det behövs på en putsskiva, som med sina spår är ämnad att hålla putsen kvar ändå, men för armeringens skull rekommenderar jag det).
Och slutligen putsat ca 10-15 mm tjockt. Jag har testat två varianter (på olika väggar) eftersom jag fick olika besked av olika byggkunniga - dels vanlig C-putsbruk, dels med glasfiberarmerat bruk.
Putsbruket gav rätt många små hårfina torksprickor, men de syntes inte när sockelfärgen var på plats. Glasfiberarmerade bruket var mycket kletigare att arbeta med, men gav ett bra resultat utan småsprickor.

Allt detta gjordes i somras så jag har ingen långtidsutvärdeirng än. Vintern har inte varit så kall i Stockholmstrakten, så det är svårt att säga hur de båda bruken står sig i kraftiga temperaturskillnader. Än så länge ser det finfint ut överallt.
Intressant. Har en del av huset på betonggrund som kommer att isoleras till sommaren. Hur upplever du att det var att jobba med glasfiberbruket jämfört vanligt bruk? Tid och möda per kvm ungefär tänker jag på? Hur fäste du nätet på spårad skiva?
 
Glasfiberbruket var som sagt kletigare att jobba med, men alls inte omöjligt - efter ett par kvadratmeter blev man van och det gick nästan lika lätt som vanligt putsbruk, tycker jag. Det kostar dock mycket mer! Men jag är en experimentell natur och tycker det ska bli intressant att studera efter några säsonger om det ena är bättre än det andra.

Nätet fästes med en blandning av vanliga märlor och särskilda plastfästen med hullingar (de vita i bilden). Inget av dem fungerar perfekt, men tillsammans tycker jag det duger. Detta fästes med avstånd ca 30 cm, och därutöver på de ställen där det behövdes pga nätets lokala utbuktningar.
 
Snyggt!

Jag skall till att göra en liknande operation på min kåk. Har tilläggsisolerat under mark samt fasad.

Räknade du någon gång på kostnaden med cellplast, tryckimpregnerade reglar och mineritskiva? Jag hade tänkt välja den metoden men mineritskivorna är väldigt dyra. Fördelen är att man slipper kladda med puts.

Vad räknar du med för kostnad per kvadratmeter med putsmetoden?
 
Sitter nyinflyttad och funderar på att isolera enbart sockeldelen + byta källarfönster och skjuta upp uppgrävandet av hela tomten ett par år. Kan någon hitta någon nackdel med det? Med tegelfasad som jag inte har lust att göra om så kommer sockeln i så fall att hamna utanför fasaden så man får sätta plåt över isoleringen. Jag har bara inte sett det på .. så många ställen.
Frosttåligt klinker på sockeln, vore det möjligt eller är de för täta? De känns lite kluriga att få med luftspalt.
Mineritskivor (Cembrit heavy duty) hamnar på närmare 300:-/m².
 
Jag satte cellplast och putsade grunden(sutteräng) i sommras i samband med att jag dränerade källaren och tilläggsisolerade övriga fasaden.

Byggmax cellplastlim 39,95kr, vet inte åtgången. Men gissar på 4m² per tub, stränglimmat. = 9,95kr/m²
Cellplast S100 100mm 64,90/m²
Biltema Putsnät 25x1m 499=19,96kr/m²
Putsbruk C 49,95kr säck, nästan en säck per m2=45kr/m² ungefär
Biltema isolerhållare 109kr för 200st. Jävligt mycket billigare än isodrän och de andra jag titta på. Tror jag köpte 400st till 50m², så 4st per m² ger 2,18kr/m²

Totalt: 141,99kr/m² ungefär, +- nån krona säkert.

Hann inte måla innan det blev för kallt, tror jag läste att man ska vänta 2 månader innan man målar på ny puts. Men tänkte köpa Biltemas "Mur- och putsfärg" för 549kr för 10L nu till sommaren. Om åtgången stämmer och det räcker med ett lager, så går det en hink = 10-11kr/m2 för färgen.

Återstår att se hur det håller. Men det känns stadigt, provat småsparka lite på putsen. Och den har inte frostsprängts än, trots att putsen har varit helt genomblöt när det blivit minusgrader här(inga hängrännor har kommit upp än + mycket regn som studsar på nygrävda backen runt huset)

Tillägg: Tittade just på byggmax vad skivorna som b8q använt kostar, minns att dom var ganska dyra. 148,25kr/m² :eek: Helt otroligt, mer än jag gav med bruk och allt.
 
Redigerat:
  • Gilla
menhir och 2 till
  • Laddar…
Tack, då slapp jag räkna ut detaljerna! Jag ligger överlag på dyrare produkter, PL200 kostar ju ca 70 kr tuben, isolerhållarna ungefär en tia styck, osv. Jag tror jag fick ett kvadratmeterpris på ca 250-300 kr.

Jag funderade också på minerit, men gillade inte tanken på att få en massa synliga skivskarvar överallt. Man hade isåfall fått putsa mineriten också.
 
Redigerat:
Jag tänkte måla mina. Tror inte skarvarna blir särskilt framträdande. Det finns skivor med stenmönster som ser rätt fräcka ut men de är ännu dyrare.
 
pjfj skrev:
Sitter nyinflyttad och funderar på att isolera enbart sockeldelen + byta källarfönster och skjuta upp uppgrävandet av hela tomten ett par år. Kan någon hitta någon nackdel med det? Med tegelfasad som jag inte har lust att göra om så kommer sockeln i så fall att hamna utanför fasaden så man får sätta plåt över isoleringen. Jag har bara inte sett det på .. så många ställen.
Frosttåligt klinker på sockeln, vore det möjligt eller är de för täta? De känns lite kluriga att få med luftspalt.
Mineritskivor (Cembrit heavy duty) hamnar på närmare 300:-/m².
Själv tycker jag inte det är så snyggt när källarmuren går utanför husfasaden. Klinker på sockeln tror jag kommer se märkligt ut, men jag har aldrig sett det i verkligheten. Klinkers här ju för övrigt täta så det är bara skarven som släpper ut fukt och det blir för lite är jag rädd.

Hade jag varit du hade jag börjat med att dränera om, det är lätt att råka komma lite för nära med grävskopan även för en erfaren maskinist. På så sätt slipper du skador på din nya sockel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.