Hej!

Har bott i vårt hus i 2 år nu och vi håller på att fräscha upp ett rum på övervåningen.

Huset är ett 1,5plans så sluttande tak uppe.

Ett av rummen på övervåningen var "inte original" så att säga, det var ett kallförråd när huset byggdes så gamla ägaren har inrett själv.

Det jag noterat är att byggarna stoppat träpinnar för att få en liten luftspalt mellan isolering och masoniten. (På "original" delen)

Däremot på det här kallförrådet så har gubben lagt isolering kloss mot masonitskivan.

Stoppade in handen när jag var på vinden och visst fanns lite lite fukt där. (rimfrost antar jag)

Men jag har inte känt någon konstig lukt och inga andra problem så jag vet inte hur man ska bära sig åt här riktigt. Vi har redan lagt flera dagar på att måla taket (Furu) vitt. Så vi vill ju inte så gärna riva upp det.

Värt att notera är väl att rummet funnits där i 30år och inga större bekymmer, har t.om besiktat huset av både anticimex och en utomstående besiktningsman utan någon anmärkning om detta.

Ska jag ligga sömnlös om nätterna och börja planera rivning av taket? :/

Tacksam för svar.
 
Jag förstår inte var i konstruktionen masoniten sitter. Innanför eller utanför isoleringen?
 
Yttertak(Plåt) - Luftspalt - Masonit - Isolering
 
Ser ut att vara en tekniskt korrekt konstruktion med masoniten som vindspärr. Den behöver ingen luftspalt mellan isolering och masonit.
 
fahlis skrev:
Ser ut att vara en tekniskt korrekt konstruktion med masoniten som vindspärr. Den behöver ingen luftspalt mellan isolering och masonit.
Okej vad konstigt, för jag gick igenom papperna sen huset byggdes och då fick dom nedslag på att luftspalt fattades på den gamla delen och efter det satte dom in träpinnarna för att få liten spalt.. därför trodde jag det var helt galet den nya delen :)

Nu var detta ju 30 år sen men
 
Du har ingen luftspalt i den konstruktionen du beskriver. Masoniten är i ditt fall underlagstaket. Så du behöver en luftspalt under det för att vara korrekt utfört.
 
Matti_75 skrev:
Du har ingen luftspalt i den konstruktionen du beskriver. Masoniten är i ditt fall underlagstaket. Så du behöver en luftspalt under det för att vara korrekt utfört.
Aha okej, det var det jag misstänkte.

Vad ska man göra i ett sånt här tillfälle då? om rummet stått i 30år utan bekymmer menar jag.

Rummet har förhöjd takhöjd så det är uppåt 3-4m högt

Edit:

Funderar på detta kan ju inte vara klassat som dolt fel då det gick se från kallvinden, däremot borde ju besiktningsmannen sett det.. men det var strax över 2 år sen vi flyttade in och då kanske det är för sent?
 
Redigerat:
Har det funkat i 30år så behöver du nog inte stressa med att åtgärda det. Är yttertaket lika gammalt så kanske det kan vänta tills det är dax att byta det. Angående besiktningen så hade jag 5 års försäkring mot sådant som besiktningsmannen missat, kan vara värt att kolla upp om du har något liknande.
 
  • Gilla
simonbe
  • Laddar…
Känner lite småpanik och ångest.. rackelhus.. står på besiktningsmannens sida att det gäller 2år.. nu har det gått ca 2,5

Kul! .. Det olustiga är att Anticimex var också upp under deras trygghetsbesiktning och dom sa INGET om någon avsaknad luftspalt

Provade trycka ner isoleringen som låg mot masonitskivan såg inte så farligt ut just där iaf men det är ju så himla stor yta..

https://www.dropbox.com/s/ob4pd44165uw9b8/20140122_210431.jpg

Provmätte på ett annat ställe och där visade fuktmätaren 14%
 
Sitter det fuktspärr/plast på innertaket?
I så fall kan det nog klara sig hyfsat.
Masonite som undertak bör vara oljehärdad, dvs mindre fuktkänslig/fuktgenomsläpplig än vanlig masonite. Om också plåttaket är väbyggt och tätt så är det mestadels lite kondensdropp som kommer på masoniten utifrån. Inifrån stoppas fukten av fuktspärren, om det finns någon. Är det sedan brant taklutning så blir det mindre kondensdropp, och det vatten som kommer på rinner snabbt undan.
 
Oldboy skrev:
Sitter det fuktspärr/plast på innertaket?
I så fall kan det nog klara sig hyfsat.
Masonite som undertak bör vara oljehärdad, dvs mindre fuktkänslig/fuktgenomsläpplig än vanlig masonite. Om också plåttaket är väbyggt och tätt så är det mestadels lite kondensdropp som kommer på masoniten utifrån. Inifrån stoppas fukten av fuktspärren, om det finns någon. Är det sedan brant taklutning så blir det mindre kondensdropp, och det vatten som kommer på rinner snabbt undan.
Hej!

Ja det sitter plast på innertaket , kunde se att det var plast bakom träet i en skarv.

Det är ett väldigt kraftigt lutande tak ungefär såhär ( hittade på google, inte detta hus ;) )

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...R1wZ2kFPjlSvhcr-an8hvXPayiEcV2hkuLXhYjmFCRS2g

Antar att den är oljehärdad, hur vet man det? Huset är byggt 1976, Plåttaket är sjukt fräscht i övrigt så skulle kännas surt att behöva byta allt.

Tror dock det kan finnas lite fukt på vinden i gamla delen (var en del rimfrost på masoniten där) pga självdrag som funkar sådär, ska montera en badrumsfläkt med grundventilation för att få lite fart på luften på övervåningen, har redan monterat en sån på nedre plan.
 
Har talat med Anticimex idag och han rådde mig att låta taket vara.

Finns ju ångspärr men han sa att man kan täta synliga otätheter med fog för att minska luft som kan smita upp på vinden.

Sen ska jag installera en PAX på övervåningens badrum med grundventilation och öppna upp så luften kan ta sig in nånstans (vid fönster sovrum)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.