Ja som rubriken antyder, finns det att få tag på gratis eller måste man betala?
 
Ja jag trodde att det var så. Finns det inte på något annat håll?
 
Om du är ute efter att hitta fastighetsgränser så har en vanlig gps alldeles för dålig noggrannhet :( det går alltid att konvertera mellan olika koordinatsystem med hjälp av programvara om du kan få tag på en karta :)
 
Det går ju att köra metrias app Se Sverige i en smartphone. Då kan man köpa och ladda ner kartorna direkt i telefonen. Tror de kostar 29kr/km2 där. Man kan även köra appen WeHunt från jägareförbundet och köpa samma kartor där för 7kr/km2. Billigare men inte gratis
 
7kr är ju överkomligt ändå..
 
165 var minsta köp då jag kollade på deras fasstighetskarta. Hur bra funkar gps i en Samsung s4?

Har en liten gård på 5 ha och skulle vilja ha lite bättre koll på fastighetsgränsen så att jag inte råkar fälla några träd som ej står på vår fastighet...
 
En gps i telefonen har inte bättre noggrannhet än ca 10m, för att komma ner på decimeternoggrannhet krävs en differentiel gps. En sådan kostar ett par tusenlappar. Närverksbaserade gpser kostar +100 000 och då får man centimeternoggrannhet.
 
10 meter räcket som noggrannhet, sen kan man ju leta efter markeringar på marken. Det är ju ändå dom som gäller när det kommer till kritan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.