Vi har ett hus ifrån 1910 med torpargrund. På vinterhalvåret är det rätt ruggigt inne, och mycket beror på de kalla golven. Man kan på flera ställen känna att det t.o.m. drar genom golvet. Vi har lossat en bräda nedåt i grunden då vi drog igenom ett avloppsrör och såg då att "isoleringen" består av någon sorts stenkross blandat med lite spån. (Hemskt att ligga i grunden när detta rasade ner, risk för stenlunga!). Det är alltså en jobbig isolering att hantera då den dammar väldigt mycket och det är bara ca 50cm på lägsta stället i grunden (och berg under, inte bara att gräva ur...).
vi funderar på hur vi bäst kan bättra på komforten i golvet utan att få problem med fukt i grunden. Vi eldar mycket i två kakelugnar så lite värme kommer nog ner via murstocken. Behöver det finnas ett visst drag genom golvet eller går det bra att dreva för glatta livet i golvet? Kan man sätta någon typ av dragskydd under bjälklaget?
 
Finna lika många lösningar som hus. Men allt beror på plånbok. En blindbotten i trä med 20-30cm isolering och ca 25cm luftspalt under detta med plast för markfukt.

Om man är nöjd med golven och vill komma undan billigt kan man komma långt med att vindtäta grunden utifrån med typ markskivor och vindpapp. Stilla stående luft isolerar helt okej. Men då gäller det att grunden inte har fuktproblem
 
Våta perioder på året så rinner det vatten i grunden, så nog är det fuktigt. Men som det är idag är det inget problem, det rinner in längs en bergsknall och sen ner i marken några meter under huset. Det är detta jag är rädd för att ändra på...

Edit: När vi köpte huset så pratade besiktningsmannen om att ev. lägga plast på marken för fukten, men som det var nu var det inga problem. Huset har stått på detta vis i hundra år utan påväxt så det är nog inte förrän man börjar mecka med ventilation och isolering som det kommer.
 
Redigerat:
Plast under grunden blir bara problem, i synnerhet om man vindtätar grunden utifrån med markskivor och vindpapp.... En luftig torpargrund mår huset bäst av men det är klart att golven inte blir så komfortabla. Ett sätt att hantera eran bjälklagsfyllning är att lyfta golven inifrån, suga ut innehållet, renovera/bygga om bjälklagen och isolera med ett naturligt material, typ ecofiber, cellulosa, m.m på med nya eller gamla trägolv om det är hystypiskt. Mycket jobb men det blir bra.
 
Oj. Det var blött det. Finns inga genvägar. No easyfix
 
Ja, jag är också inne på att lyfta golven uppifrån. Hästjobb förstås och risk att man sabbar golven om man är oförsiktig, men å andra sidan har vi inte vattenburen värme idag och eftersom jag aldrig i livet sätter en luft-luft-pump på ett sånt här hus så är det ett bra läge att stoppa ner rören för vattenburen värme i samma veva. Då känns det ju lite bättre att göra det stora jobbet.
Tack för era synpunkter!
 
Om undersidan av bjälklaget är tätt så finns bl a en metod till. Oftast i gamla hus så har isoleringen i golvet (och under fönster) sjunkit så det blir en luftspalt mellan översidan av isoleringen och undersidan av golvplankor. Kall luft leds då in under golvbrädorna och kyler ned hela golvytan. (Betr fönster så ärd et ett anant problem då ditt hus förmodligen har plank- elelr timmervägg.) Mitt förslag: Kolla vad det skulle kosta att borra hål i golvet (många hål) mellan golvbjälkarna längs ytterväggen och blåsa in träfiberisolering. ;)
 
Lyfta golvet eller öppna underifrån är nog det enda vettiga att göra. Nuvarande "isolering" har antagligen sjunkit ihop, så det finns risk att kall luft letar sig in ovanför den och gör golven kalla. Isolera under kan alltså vara helt verkningslöst.

Apropå att det är berg under. På sommaren då luften är fuktig och den träffar det kalla berget så fälls fukt ut. Det kan alltså innebära att om man ökar ventilationen så får man mer fukt i grunden. Det kan alltså vara en bra ide att ha någon form av isolering mellan plasten och berget.

Men som ngn skrev så är alla hus olika och det finns ingen patentlösning....
 
Ivenblixt skrev:
Våta perioder på året så rinner det vatten i grunden, så nog är det fuktigt. Men som det är idag är det inget problem, det rinner in längs en bergsknall och sen ner i marken några meter under huset. Det är detta jag är rädd för att ändra på...

Edit: När vi köpte huset så pratade besiktningsmannen om att ev. lägga plast på marken för fukten, men som det var nu var det inga problem. Huset har stått på detta vis i hundra år utan påväxt så det är nog inte förrän man börjar mecka med ventilation och isolering som det kommer.

Det kanske är bökigt pga berg mm men med så mkt vatten under grunden skulle ni kanske överväga en dränering kring huset så att vattnet inte rinner in under...
 
Nej, det är väl så att det är extremt mycket case till case... Så länge vi inte gör någon åtgärd på grund eller bjälklag vad gäller isolering så kommer vi inte att göra någon dränering. Det har som sagt funkat fint i över 100 år. Men gör vi någon isolering bör vi nog dränera. Synd att det är så mycket berg bara...
 
Jag tog bort den invändiga väggisoleringen i mina rum på bottenvången. Lyfte sedan upp mina golvplankor och fyllde på med kutterspån. Resultat: inga dragiga golv och varmare rum. Detta trots att jag inte satte tillbaka någon isolering på väggarna.
 
Bra att du fick upp golvplankorna. Ofta är det inte möjligt på grund av klippspiik och ålder. Då blir det bra när du isolerat. Försök lägga i så du får pressa ned plankorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.