Grävde upp all sågspån på vinden i somras.
Sen sprutade jag i lösull.

Nu *stön* måste jag alltså gräva bort allt igen och lägga dit plast under? Eller?
Vad för plast?
Hur ska jag göra?

Har en sunkig vind, dåligt tak som ska bytas i sommar.

Skit att man inte kan göra rätt från början...


 
simma lungt det skulle jag göra... :)

händer det något så ta tag i det då..

"Vi ska inte arbeta ihjäl oss" som kommunalaren sa ;)

det är ju inte i alla fall som det faktigts händer något..

Dock så har ju risken ökat..
Nu Vet du ju om det och kan ju bevaka läget.
 
Bra svar av Per-Erik tycker jag. Ha koll på det bara. Nu har du ju en anledning att bya innertak om du skulle vilja arbeta ;)
 
sneckarn skrev:
Bra svar av Per-Erik tycker jag. Ha koll på det bara. Nu har du ju en anledning att bya innertak om du skulle vilja arbeta ;)
Tycker det är så svårt bara. Hålla koll när man inte ens kan se varningstecken som ni erfarna kan *fjäskar lite* ;)
Mögel mellan isolering o innertak, kan man koppla in nån diod som lyser när det börjar krylla? ::)

Tja, ska jag ta era svar som att det inte behövs någon plastavskiljning mellan isolering o bottenplanken i taket?

Vad är en diffussionsspärr (tror jag det stod om innan)?

Tack för era svar!
 
Nja mögglet brukar hamla på vinden, på yttertaket framför allt..

Inte i isoleringen eller mellan innertak och isoleringen där är/ska det vara varmt och gott..

Det är den varma & fuktiga innomhus luften som möter den kalla luften på vinden som då kondenserar vilket i sin tur kan leda till möggel och annat otrevligt.

så det är bra att sticka upp huvet på vinden och lukta, titta.

Första täcken är färgförändingar.. du har säkert redan det i dag. Det är mycket vanligt, dock så är det ingen fara (ännu).. Troligen så blir det större fläckar här ev mörkare (om du börjar få problem).. Rita med en Penna runt fläcken/arna kolla igen om nån månad och se om fläcken blir större..


Allmänt förebyggande är.
*Laga mat med god ventelation = köksfläkten alltid på..
*fläckt i bad/dush utrymmen.

Fuktig innomhus luft ska alltså ut så fort som möjligt.

Diffussionsspärr är en plast film som man sätter i alla väggar samt tak när man bygger nytt hus idag (99% av alla nya hus iallafall). Den sätter man på den varma sidan av taket, då strax ovan innetaket.

Plast filmen ska vara tät. Den fuktiga luften innomhus ska sedan venteleras bort. Vilket kan vara lite svårare om man har ett äldre hus med självdrag.
 
[quote author=Per-Erik link=board=Isolering;num=1109253641;start=0#4 date=02/25/05 kl 15:38:25]
Allmänt förebyggande är.
*Laga mat med god ventelation = köksfläkten alltid på..
*fläckt i bad/dush utrymmen.

Tack för bra svar! Kopierar och sparar ditt inlägg!
 
Det beror väl lite på vad du har för lösull om du har sten eller glasull så får den ju sämre isoleringsegenskap om den blir fuktig och så torkar den ju inte så lätt . Men om du har någon form av celulosaisolering eller annat som torkar så borde väl fukten gå att ventilera bort.?
 
nja.. det är inte säkert det.. har fukten väll kommit till vinden är det svårt.. Mer ventilation kan leda till att man får in mera fuktig & kall luft. Då kan det kondensera i isoleringen eller på den..

För dålig ventilation kan givetvis också ge problem med för hög luft fuktighet.. det är/verkar vara en ballans gång.
 
Ett alternativ kan ju vara att sätta plasten från innertaket i våningen under vinden. Så har jag gjort :D Passade på att samtidigt byta innertak i alla rummen, så då fick man det fixat på samma gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.