Jag behöver hjälp med att hitta en ersättningsblandare till gästbadrummet. Köpte ett snyggt (tycker vi) arrangemang i Norge och nu har vi problem med att blandaren läcker och butiken finns inte kvar!!
Den är ganska speciell så jag bifogar ett par bilder.
Max tjocklek är 55mm!
Är det någon av er som kan föreslå en lösning?? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den faktiskt är från Kina så är Aliexpress min första tanke. Där har jag sett blandare i samma stil.
 
  • Gilla
Larserik
  • Laddar…
Var läcker den?
 
Den läcker på framsidan, blandningsdelen när man öppnar för vattnet. JAg har haft den av men kan troligen inte öppna den utan skada!
 
Tack Henrik huslöse! Hittade en där som sannolikt kan användas! Blir spännande att se när den kommer!
 
Kommer med dåligt grundad och spontan tanke. Är den anpassad för trycket i våra kranar?

Funkar det inte med delen du hittat, så värm upp den ursprungliga med varmluftspistol så ska den nog kunna lossas.
 
Jag skulle vara mer orolig för att en blandare från Kina har orena mässingslegeringar med mycket bly. Bly gör det enklare och billigare att bearbeta mässingen.
 
joflopp skrev:
Jag skulle vara mer orolig för att en blandare från Kina har orena mässingslegeringar med mycket bly. Bly gör det enklare och billigare att bearbeta mässingen.
oroa dig inte för blyet i kranen. Den innehåller max 2dl vatten. Dvs, innan du spolat fram drickvänligtt (ur tempsynpunkt) har du spolat förbi kopploingarna.
gjutmässing innehåller 2% bly, varesig du är kines, sydafrikan eller svensk. Det är en universell fråga om att kunna gjuta.
Vill du oroa dig bör du tänka på hur det ser ut på det totala kretsloppet. Varifrån vattnet kommer, hur det transporteras fram till din kran.
 
  • Gilla
r3tina och 2 till
  • Laddar…
Det jag tänkte på var mer att billiga NoName-blandare från Kina kanske inte riktigt håller sig inom gränserna för vad som anses vara standard. I Sverige är det rekommenderade maxvärdet 2 % medans det i USA är lagstiftat till max 0,25 % Men visst, man lär inte ramla ihop knall och fall.

Jag har inget emot att köpa prylar från AliExpress, men jag vete tusan om jag skulle köpa en blandare.
 
Jag förstår hur du tänker. Men råvaruleverantörena är inte många. Smältverken dvs. "Kineserna" handlar även upp materialet här i Europa och Sverige. Dom kontrolleras. Bly är inte billigt. Vill du göra "fulmetall" finns det billigare alternativ att legera ner metallen med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.