Hej!

Vi skall ev lägga bud på ett hus från 1966 med platta på mark. Har ställt en del frågor men mäklaren och säljaren har svårt att svara så grundligt jag vill. Funderar bla på om det finns ingjutna syllar mm. Fick den här ritningen (se nedan).. Nån som kan tolka ut nåt intressant från den? :) Så långt jag förstår så kallar man det för en ventilerad konstruktion..

Mvh
Frida


grund.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se på bilden, kan du ta en med bättre upplösning tror du?
 
Det var den här dåliga bilden jag fick på mail från mäklaren :(
Även i verkligheten så var den usel..
Mvh
Frida
 
Sen återstår frågan om det är byggt som på ritningen. Det är inte vårt syllbytta hus från -79. Bilden är i klass med vad man får ut från stadsbyggnadskontoret tycker jag.

Detta intresserar ju rimligtvis alla potentiella köpare. Man kanske kan ta upp ett hål i golvet på lämpligt ställe?
 
K
En del av mitt hus, tillbyggt 1978, var inte byggt som ritningen utan hade ingjutna spikreglar. Lita inte helt på ritningen är mitt tips.
 
TAck för att ni tar er tid..
Enligt ritningen (det illa jag kan tolka) så ser det ut tycker jag som om en "regel" (?) i ytterväggen går ner i betongplattan.. dvs den lite mörkare delen som sticker ner nästan genom hela plattan. Eller tolkar jag den fel?
 
Som de andra säger så är det lite svårt att tyda så mycket ur ritningen men jag kan dela med mig av hur vårt hus är byggt då det är från samma decennium.

Vårt hus är från -62 och har ett bjälklag av betong. Syllen ligger ovanpå detta bjälklag men har ett lager syllpapp under sig för att skydda från fukt. I resten av huset har man gjutit ner brädor på ca 1,5 meters avstånd för att ha något rakt och plant att kila golvåsarna emot. I vårt fall är det ingen fara att ha trä i betongen på detta viset eftersom vi har en källare under så det kan inte komma till någon fukt till reglarna. I det hus som du tittar på skulle det vara allvarligare då det ju kan tillskjuta fukt från marken.
Har man gjort korrekt i ditt hus har de lagt syllpapp innan varje kil men om du har otur så har de slarvat och gjort likadant som i vårt hus.

Det enda sättet att bli helt säker på är ju att bryta upp ett golv. Med lite tur kanske det räcker att borra ett hål i någon garderob och gå ner med en inspektionskamera. Annars får ni förlita er på att lukta efter udda dofter som skulle kunna vara tecken på mögel.

Jag bifogar en bild på hur vårt bjälklag är gjort så får du kanske en idé om man kan ha gjort i ditt (blivande?) hus.
20131110_140449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ska det också tilläggas att även om syllarna är ingjutna så är det automatiskt inte ett problem. Visst är det en riskkonstruktion men därmed inte sagt att det är ett problem i just detta huset.

Om det inte finns några indikationer på lukt eller dyligt (och det borde märkas fort i och med de ventilerade golven) så hade jag inte varit särskilt orolig. Det är dock väldigt viktigt att man ser till att dränering och takavvattning fungerar som de ska eftersom det annars riskerar att höja fuktkvoten i plattan med risk för problem som följd.
 
Jag tycker att det räcker att göra en besiktning och lukta efter mögel. Bara för att man har en riskkonstruktion så behöver det inte vara något problem. Vi bor i ett hus från 1957 med uppreglade golv på oisolerad platta och har inte upplevt några som helst problem med detta.
 
Är det 2-skikts golv så hörs det om man knackar på golvet......
 
Tack för hjälpen! Känns som om man vill göra en grundlig besiktning och se om nån lukt mm upptäcks då. Dock verkar huset bli för dyrt.
Mvh frida
 
Enligt ritningen finns en 30 mm vertikal isolering ingjuten i kantbalken.
På plattan ligger 2"x2" och 2"x3" i kors. Ingen information om hur de är infästa i plattan, möjligen fastskjutna.
Utrymmet mellan golvet och plattan ventileras genom 4-mmspalten mellan vägg och fotlist.
Ångspärr utgår om utrymmet mellan golv och isolering är väl luftat. (enl. texten)
Sen återstår frågan om verkligheten stämmer med ritningen …
 
Redigerat:
  • Gilla
Sophie 76
  • Laddar…
Mitt minne från de ingjutna syllarna är att de kom lite senare.
Snarare 70-tal.
 
Nja, ingjutna syllar börjas det med på 60-talet. Det skulle inte förvåna mig om det finns några exemplar från slutet 50-talet också.

Men som jag påpekade tidigare så håller man bara konstruktionen under uppsikt så är det ingen fara. Fördelen med hus från denna tid är att de är rymliga och praktiska. Vårt hus är tex. utrustat med både en stor tvättstuga, torkrum , gott om förvaringsplats och ett "allrum" på 20 kvm där barnen nu har sitt lekrum med disco-kulor, gungor, repstegar och ribbstege mm.

I ett nyproducerat hus finns knappt utrymme att hänga av sig jackan, än mindre en vettig tvättstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.