Vi ska snart flytta in i vårt nybyggda Eksjöhus - Lyckan Funkis med vinkel! Men vi är väldigt osäkra på hur man ska möblera dels hallen och även vardagsrum/mat delen! Har funderat på att placera en mys-fotölj i vinkeln, sedan soffan med tv på väggen mot de små sovrummen och bordet som på bilden. Alternativt att ha bordet längs med väggen mot stora sovrummet..
Dessutom funderar vi på om man ska ha garderober eller inte i hallen, det kanske blir trångt?
Hur har andra gjort??


PLANLS~1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni inte redan på förhand har klart för er hur ni ska möblera så ger det sig säkert när ni är på plats och "känner in" rummen. Det är sällan helt enkelt att översätta en ritning till verklighet när det gäller möblering.

Men placering av TV kanske avgörs av var uttag finns, beroende på hur TV:n ska matas?
 
Kanske ska förtydliga att anledningen till att vi gärna vill planera möbleringen är för att kunna placera både vägguttag och lamputtag och spottar i taket på bra sätt. Vill gärna inte ha sladdar i hela huset och undviker gärna att dra kabelkanaler i taket då vi kommer att ha ett vitmålat, slätt fint ryggåstak... =) och vi vill ju inte heller sätta uttag precis överallt för att gardera oss.. inte så snyggt enligt min mening ;)
 
Om ni kan tänka er att gå genom rummet för att nå matplatsen hade jag personligen satt matbordet så att bordets övre långsida går i ungefär samma linje som ytterväggarna på sidorna om burspråket. Jag vill gärna kunna titta ut när jag äter frukost och det blir ofta att man mest sitter vid matbordet även när man har folk hemma, åtminstone hos oss. Sedan skulle jag ställa en modulsoffa i vinkel alternativt två soffor i vinkel i rummet, vända mot kaminen och placera TV:n på väggen bredvid kaminen. Förbered gärna så ni kan placera en snygg golvlampa i hörnet mellan sofforna. Lägg en STOR matta under soffdelen för att på så vis avgränsa och skapa ett "rum i rummet". På den återstående tomma väggen mot det stora sovrummet kan ni sätta snygga bokhyllor och skapa en liten biblioteksdel, eller en lång skänk eller byråer med ett par snyggt belysta konstverk ovanför. Barstolar i köket för barnen att sitta på när de kommer hem från skolan och bara tar ett snabbt mellanmål.
 
Som du beskriver anthill var våran tanke från början, men sedan kom lite den här tanken om att ha en eller två fåtöljer just i vinkeln/burspråket så att man kan sitta där och spana ut... men som du skriver är det ju väldigt trevlig att kunna titta ut både när man har gäster och vid frukosten... kanske slutar med att vi får dra kablar överallt ändå så att vi kan känna in vart vi ska ställa bordet, vill ju så gärna ha två större lampor över matbordet... men helst slippa fula uttag i taket... =) ibland är livet bra tufft ;)
 
Jag skulle sätta soffa med två fåtöljer mitt emot framför kaminen med ett nätt soffbord mellan - det är så mysigt att sitta och se elden. Soffan som då får ryggen mot matbordet kan ha ett fint sideboard bakom sig matchande matbordet - bra för avställning. Om snurrfåtöljer kan man sitta i dem och umgås med den/de som lagar om. Ett litet brickbord t ex kan stå mellan fåtöljerna.
Om köksön används till frukosten så funkar det att ha några fler steg till matbordet för middagen. Naturligt ljus vid bordet är guld värt. TVn skulle jag sätta i allrummet och vardagsrummet får vara umgängesrum med böcker, musik, läxläsning m m (vi har så och det är suveränt - och rummet är alltid fullt m folk).
Som anthill skrev - stor matta under allt - tips då är att köpa två mindre för de orkar man lyfta ut och piska av.
Långa väggen får plats med bokhyllor.
Jag skulle definitivt sätta in en dörr till allrummet (om ni inte redan gjort det).
Absolut garderober i hallen - inte bara en massa krokar överfulla med kläder.
 
ullberg
Har ingen direkt input men ville bara ge ett tips: Missa inte den där inredningsarkitekten som ska svara på frågor här på BH nästa tisdag, info finns på förstasidan

Edit: ändrade till rätt dag...
 
Redigerat:
Jag skulle planka arkitektens lösning rakt av.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.