Hej

Vi ska snart börja med mark och grundarbetet. Vi har fått fast pris och kommer få allt enligt "standard". Nu när allt ska ner på papper så undrar jag en sak.

Hur brett ska det max vara mellan bärlinorna i en torpargrund för att vara "standard", eller enligt AMA? Vore toppen om någon har koll på detta, och gärna vet var/vad jag kan hänvisa till som styrker det.

Självklart önskar vi så tätt som möjligt mellan bärlinorna utan att behöva betala extra jämfört med det pris vi först har fått.

Tack på förhand
 
golvbjälklag är det 600mmc/c om det skall vara klinker som golvbeklädnad ska det vara 300mmc/c
 
Toppen, det var det jag sökte. Dock har jag hört att vissa kan få lite svaj när mellanrummet är upp till 4m.
Helst skulle jag vilja ha max 3 meter men jag har nog svårt att kräva det utan att betala extra.

mvh wigren
 
För att bestämma avståndet på bärlinorna så måste ni veta hur långa bärlinorna skall vara, vilken dimension de är samt vad det skall ligga för reglar ovanför. Vad jag kommer ihåg finns de krav i BKR på nedböjning av bjälklag. Tror det var 1 mm av en punktlast på 150 kg, men jag är inte säker.

Kontakta en byggkonstruktör som enkelt kan svara på er fråga. Svajjiga golv är inte kul.
 
Hejsan
Så här står det i BKR:
"För bostadsbjälklag med massiva träbjälkar i huvudbärriktningen kan följande förenklade beräkningsmetod användas för att
bedöma bjälklagets svängningsbenägenhet.
Nedböjningen hos en enskild bjälke i ett träbjälklag bör
inte överstiga 1,5 mm under inverkan av en kortvarig
punktlast ( s = 1) vars dimensioneringsvärde är 1,0 kN.
Bjälken förutsätts vid beräkningen vara fritt upplagd och
belastad i sin mittpunkt. Eventuell lastfördelning till an-
gränsande bjälkar får tillgodoräknas. (BFS 1 995: 8)"

4 m är något för långt om man använder sig av vanligt k-virke.
Var fösiktig med vad "standard" är, vems "standard" handlar det om, din eller hans eller svensk standard.
Be att få allt skriftligt och tag sedan kontakt med en konsult som tillsammans med dig kan titta igen offerten och se vad som ingår och om något saknas. Det är lätt att det blir fel. Det kostar kanske en eller tvåtusen men då kan du kanske sova lugnt.

Lycka till med bygget!
 
Byggbranschen är nog den mest stenåldersmässiga branschen i Sverige (där elektikernormerna definitivt intagit täten i marschen bakåt). Dimensioneringsreglerna verkar overkliga. I alla moderna konstruktioner i andra branscher tänker man alltid "rör" eller "låda", dvs man ser även på vad som finns ovan eller under.

Testa en cigarettasks styvhet kontra ingående papperssidors. På samma sätt gäller för golv. Vilket material är i ovan och undersidor, hur högt är mellanrummet och hur har dessa fästs (limspikats) ihop. Detta avgör böjstyvheten. Inte byggbranschen stenåldersnormer, där trä är gratis, och varje ingående del räknas var för sig (om jag fattat det hela rätt).

Så bara en erfaren praktiker-byggare kan ge säkra svar
 
Bob_the_builder
4 meter är för lång spännvid om det rör sig om mer än ett fack. Dvs är bjälkens totala längd 4 meter är det ok. Om den sträcker sig mellan tre punkter får maxlängden vara strax under 7 meter. Det förutsätter virkesdimensionen 45x220 i hållfasthetsklass K24. Dessutom ska det vara en skruvlimmad 22mm spånskiva ovanpå (som Lennart efterlyser).

Källa: "Lathunden" från Svenskt trä.

Det här är ju fakta som baseras på normerna i BKR, men i verkligheten vet jag att många kör spännvidder på 2x4 meter (bla jag själv) utan problem.
 
LennartL
Det är skillnad på hållfasthet och benägenhet till svängning och svikt. Viss håller golvbjälkarna om de är 4 m. Nu var inte frågan om de höll utan om de sviktade såpass att det kan uppfattas obehagligt. Jag vill inte ha ett hus där tallrikar och glas klirrar bara för att frugan går från matbordet.
Sedan kan det tyckas att det är överdimensionerat ibland men där kommer säkerheten in. Ett golv skall tex dimensioneras för 200 kg/m2 + sin egenvikt och tyngden av väggar som står dierkt på golvet.
Det skall dessutom vara med betryggande säkerhet den håller. Skulle det brista (mot förmodan) hoppas jag att det inte var jag som själv hade snickrat ihop golvet.
Det vore tungt för samvetet.
Men visst har du rätt att lådverkan är effektivare men det gäller att de som utför arbetet gör som det var tänkt också. Det brukar tyvärr ofte bli somså att ju krångligare utförande ju mer fusk blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.