Som rubriken lyder...

Känns som en jobbig uppgift,
i min nyrenoverade lgh, med bara betong & lättbetong väggar skall det upp nya golvlister överallt för att täcka det nya golvet.

På woody bygghandel sa de "spikplugg" till betongen men tyckte inte det var lika bra till lättbetongen!

Obs, jag vill ej "klistra".

Slagspik, Ståldyckert, Sockelspik, Klippspik, Hemaspik ???
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=229

Hur fäster jag golvlisten absolut bäst & enklast mot betong samt lättbetong?

Hjälp!
 
Skruv och plugg. Då kan du ta loss dem om du ska tapetsera om.
 
Rypos skrev:
Skruv och plugg. Då kan du ta loss dem om du ska tapetsera om.
Jag säger skruv och plugg jag med..Men inte pga omtapetsering för jag är av den bestämda åsikten att socklar ser bättre ut in fogade och tapetpå ovansidan... Det blir annars en lite glipa på ovansidan som man aldrig får bort och tätt blir det inte där... Sen om du vill kan du använda listspik (klippspik) till lättbetongen sedan finns det betong spik till betongen du borrar 5mm hål och i med en vit lackad spik....fins andra färger också....Detta kan se lattjo ut om du inte har färdiglackade lister dock...
 
Jag hade samma problem, och fick samma råd. Det strulade kopiöst med spikpluggen. Jag droppade den efter att ha perforerat sönder en vägg och en list.

Jag gjorde så här:

Skaffade:

Ordentlig träskruv, med tillhörande plugg. Försänkare för borrmaskin. Träborrstål som motsvarar skruvdiametern. Slagborrstål som motsvarar pluggen. Små vita täckbrickor för skruvar (finns tom på Biltema). Vita listspikar (ser ut som en stor tandpetare, 6-7 cm lång). Liten spikdrivare, platt dorn kan räcka. Smältlim. Vit färg 0502-Y, halvblank (liten burk). Modellpensel.

Lättbetong: mät upp sockeln, kapa. Markera upp streck med 50 cm mellanrum på sockeln. Tryck sockeln mot väggen. Ha borrmaskin redo. Förborra två 3 mm hål snett ovanför varandra (/). Spika i listspik. Sista biten: använd spikdrivare/dorn så du inte förstör sockeln. Då klart: dutta i färg i spikhålen.

Bärande vägg: Mät upp sockeln, kapa. Samma här: markera upp streck med 50 cm mellanrum. Förborra hål som skruven lätt går igenom. Ett hål per 50 cm. Tryck list mot vägg, ta borrmaskinen och markera i väggen genom hålen. Ta bort listen. Byt borrstål till slagborrdito. Du har också markerat pluggens längd på borrstålet + 5mm med en bit målartejp. Borra upp väggen i dina förmarkerade hål. I med pluggarna. Om allt OK, så kan du nu försänka hålen i din list. Tillbaka med listen. Peta försiktigt i skruvarna. Dra i dem. Ta dina små vita "skruvlock" och en tång. Klipp bort de små "plopparna" bakom locket (du blir varse på du har dessa i din hand). Ta smältlimpistolen, dutta lite smältlim i locket. Tryck fast mot skruvhålet.

Du kan möjligen träffa på stålprofil i någon bärande vägg. Om det rör en liten listbit så är det enklare att limma den med epoxy än att slita ut 100 borrstål.

OBS: kolla så du inte drar i elledning.

Tips: om du har att göra med tegelvägg bakom putsen i bärande vägg, så får du mindre fragmentering om du *inte* kör slagborrinställning på borrmaskinen, utan bara trycker till bestämt.
 
  • Gilla
Nicklas647 och 6 till
  • Laddar…
Hej!

Drar upp en väldigt gammal tråd.
Jag fick rådet att dels ha färdiglackade små skruv/spikar som man först borrade i väggen och sedag bankade i.

Eller så sa dom dom där skruvarna som är lixom skruv och plugg i ett. Man trycker in skruvet med pluggen i hålet och sedan bankar till den så sitter den där, är det ett bra alternativ?

mvh/ Johan
 
Mega-gammal tråd :)
Jag har putsade väggar i min lya, funderar på att skaffa 25-30mm långa dykkerts, och köra luftpistol kombinerat med några klickar fästlim. Folk generellt under skattar limmets verkan. Ev dukar det fint med bara limklickar kanske varje halvmeter. Ett fästlim som hugger direkt, kladdigt som tuggummi. Kiilto har ett jättebra lim. Ska man ta bort listerna i framtiden så får man hoppas limmet släpper, men jag tar chansen. Byta lister blir det nog nästa ägare som gör om 40 år :)
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.