Parkettgolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte ha ett parkettgolv utan skarvar i T:et där hall och kök/vardagsrum ska vara enligt bifogad plan. Fungerar det utan någon dilatationsfog? Golvet ska vara flytande och hur blir det när jag ställer köksbänkar i köksdelen? De lär ju inte kunna röra på sig.

Är inte så insatt i hur man gör. Har läst att ett parkettgolv klarar bortemot 10m innan en dilatationsfog behövs men det antar jag är utan att ett kök är monterat ovanpå.

Vore tacksam om nån har några idéer eller kan berätta för mig att jag överanalyserar det hela :)
 
Det där med köket har avhandlats i ett flertal trådar. Kökets inverkan är försumbar, kraften i träts rörelse på grund av luftfuktigheten är enorm. Dessutom sitter bänkskåpen normalt sett fast på väggen, egenvikten är inte större en andra möbler typ soffor bokhyllor eller andra stora skåp som inte är helt ovanliga i större rum. Det är mer avgörande vad som finns i skåpen. Troligtvis så har du största vikten i överskåpen där glas och porslin oftast förvaras. Men till din egentliga fråga, det vad är vad tillverkaren anger i sin läggningsanvisning som gäller allt annat är ren gissning.
 
Då kan jag i alla fall bortse ifrån funderingen kring kökets inverkan. Tack för klargörandet!

Har dock efter att ha sovit på saken kommit fram till att jag nog lägger klinker i köksdelen och får då en mindre parkettyta. Misstänker att jag aldrig kommer få ett vettigt svar från parkettillverkaren ifall mitt "T" fungerar i praktiken utan att resa sig och då är det säkert bättre att ta det säkra före det osäkra.

Har generellt golvreglar, 22golvspån, 22glespanel, 13golvgips och 14parkett. Istället för parketten lägger jag en 6 renoveringsgips och sedan klinker ovanpå. Får då samma överkant så när som på ett par mm. Borde få tillräcklig styvhet också hoppas jag. Får även ett mer slitstarkt golv där det kan behövas.
 
6 mm renoveringsgips skall inte användas för golv, golvgips skall det vara om det skall uppfylla kraven och den är 13 mm.
 
Redigerat:
Man gör som man vill men rätt är det inte, det står klart och tydligt vad man använder dina två föreslagna alternativ till.
Men jag tror inte heller att det kanske blir problem men om, så blir det bara dyrt och jobbigt att göra om risken med att använda annan gips en golvgips är att den mals sönder på grund av belastning.
 
Danne_83 skrev:
[länk]
Jag misstänker att det inte är någon skillnad på en:
[länk]
och en vanlig renoveringsgips så jag tror att det borde funka.
Golvgips är mycket hårdare än vanligt. Därför ska du använda det.
 
Tacksam för era svar. Dock anger Gyproc i första länken:

"Det finns en skiva som heter Gyproc Golvskiva. Den använder du om du ska lägga plastmatta. Men om du ska lägga klinker eller parkett, och det är känsligt med golvhöjden, är det bästa alternativet Gyproc Ytskiva Ergo. Den är bara 6 mm tjock."

Jag misstänker att de inte skulle våga ange detta råd om det var så kritiskt. Kommer även ha en riktig golvgips under ytgipset så jag är inte så orolig.
 
Ja skriver dom så så är det väl ok. Som jag skrev tidigare så går det med renoveringsgips men det är inte det man rekommenderar generellt. Renoverings gipsen är mer kompakt i sin struktur ( inga luftbubblor ) en vanlig vägg gips och den är dessutom armerad så visst går det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.