vill ha åsikter om denna typ av isolering.inte bara dom som använt,utan även lite synpunkter ur alla perspektiv


1:är det en bra investering?
2:vad kostar det per kvm?
3:finns det godkända sprutisoleringar för väggar/tak?


tacksam för svar..(y)thumbdown.gif
 
Jag är också intresserad!
 
måste väl endå finnas någon som har synpunkter angående denna isoleringsmetod..ingen som använt till att isolera vinden eller krypgrunden?
 
Tror det är lite för tidigt att veta utfallen + vilka produkter som har bra livslängd. Iallafall i Sverige, där det här är ganska nytt...

Jag undrar hur pur/pir skivor funkar, och hur de ligger i pris kontra att få det sprutat. Skivorna kan man ju sätta själv, men spruta blir svårt då ingen(?) vill hyra ut grejorna...
 
Det borde finnas lite info om ni anv sökfunktionen. Det är några på forumet som anv pu, eller om det var nått liknande.
 
Jag pratade med en leverantör idag, Han ville spruta 7 cm polyuretan med slutna celler direkt på min råspont(ska ev. inreda min kallvind).
Han hävdade att det motsvarade ungefär 4 ggr traditionell isolering.

Det skulle kosta mig 250/m2 efter ROT avdraget.

Vad tror vi om detta? Funkar det utan luftspalt? Är det såhär enkelt?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bra frågor :) det som känns lite knepigt är att spruta direkt på råsponten. Men det är ju bara en känsla, jag surfar rätt mycket på isolering också men har inte kommit till nåt beslut heller (lite av samma sits). Hur mycket ISO får du plats med i taket? Kolla det + ta in pris på lösull och jämför?
 
Jag har läst på en hel del i ämnet och har isolerat med PU.

Rent isolerings och funktionsmässigt är vi supernöjda, det överträffade alla våra förväntningar.

10-12 cm är vad jag hört är rekommenderad isolering i t.ex. tak.

ja, man kan spruta direkt på råsponten. Några rekommenderar att man lägger något emellan, en pappskiva eller vad som helst för att isoleringen inte ska fastna på råsponten om den skulle behöva bytas någon gång i framtiden. Själv är jag lite fundersam till om det är värt besväret. Verkar finnas lite delade meningar om det.

vad menar du med "godkänd". Godkänd av vem, enligt vilka kriterier?

Priserna verkar variera ganska kraftigt mellan olika leverantörer.
 
Tomasx, någon aning om varför just 10-12 cm? Har för mig att PU är drygt dubbelt så bra som normal isolering? Det tätar dock bättre för luftläkage... Men ändå det skulle kanske motsvara 30-40cm stenull/glasfiber eller?
 
lt1cobra skrev:
Tomasx, någon aning om varför just 10-12 cm? Har för mig att PU är drygt dubbelt så bra som normal isolering? Det tätar dock bättre för luftläkage... Men ändå det skulle kanske motsvara 30-40cm stenull/glasfiber eller?

Ja, det är svårt att jämföra generellt pga de olika egenskaperna, jag har ingen exakt siffra. Det jag kan konstatera är att när vi bytte från glasull till PU så blev det väldigt mycket bättre.
Skillnaden i lambda är ju markant.

Vad gäller tjockleken är det naturligtvis så att ju tjockare du lägger desto bättre isolering blir det. Sen får man ställa det mot huset i övrigt. Jag har mest fått känslan att 10-12cm verkar vara en vedertagen tjocklek för denna typ av installation, jag antar att det är någon form av empirisk kunskap som lett till dett, kanske i kombination med att det är en normalt förekommande tjocklek som resultat av dimension på takstolar etc.

Har inte funderat på det innan men man kanske skulle kolla tjockleken på kyl och frys och mäta uttemperaturen på dem och se vad det ger, bara för att få en känsla för isoleringesförmågan. Jag menar på en frys är det ju ca 40 graders skillnad på in och utsida som isoleringen ska hantera.
 
Fick ett pris ifrån ett bolag i Trelleborg, de ville lägga på 7,5 cm isolering, detta menade de motsvarade 200 mm glasull enligt dem, han hänvisade även till statens provnings anstalt att det i deras tester skulle motsvara ca 170 mm glasull.
Men att i verkligheten motsvarade det mer än i labb.
Priset för detta var 400 kr per 5 cm/kvm dvs 600 för 7,5 cm/lvm.
Fick samma pris för golvbjälklag som väggar/tak.

Ingen luftspalt behövdes, han påtalade även att de "sprutade in" golvreglarna för att skydda mot angrepp och eller köldbryggor....

Nu tog jag inte pris med rot utan endast normal pris för att kunna jämföra mellan olika leverantörer....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Intressant att se priserna. Nån som vet vad råvaran kostar?
 
Några nya rön och råd gällande PU-isolering.

Vi är sugna på att isolera med PU i vår kallvind, för att göra kattvindar varma och kunna bygga upp i nock.

Vi har också fått uppgift om att man isolerar 70 mm och att det går applicera på råsponten direkt, trots att vi har helt tät takpapp (Trebolit 221) på utsidan av råsponten. Vi lade om takets utsida 2016 med papp, läkt och betongpannor.

Känns oerhört smidigt om det är möjligt att lägga direkt på råspont! Skulle även spara oss mkt pengar då vi slipper bygga luftspalt, samt göra takstolarna djupare.
Det som nämndes är att det krävs att taket är tätt och torrt idag.

Vi har en del mikrobiell påväxt idag, sannolikt pga att ångspärr saknas. Man kommer därför att behandla med boracol, minst ett dygn innan skummet appliceras.

Vad säger ni, tror ni att det är några problem att isolera direkt mot råspont?
 
Ingen som hört något mer om detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.