Jag bor i ett hus från tidigt 60-tal (63) där hälften av fönstren har "traditionella två-glas". Dessa behöver nu lite uppfräschning då trät måste slipas/målas, lite kitt förnyas samt att ett fönster har en stor spricka. Dessutom måste några fönsterbleck bytas. Även altandörren är i samma skick med målningsbehov och sprickor i glaset.

Då detta innebär en del jobb så har såklart tanken slagit mig att helt byta ut dem mot moderna 3-glasvarianter. Kanske med aluminiumram för att minimera underhållsbehovet. Min fråga är om detta mest skulle vara slöseri med pengar eller om ni anser att det är en vettig anledning för att byta fönstren och altandörren?

Väggarna har ganska dålig isolering (vinden är dock tilläggsisolerad) så jag antar att det inte gör någon jätteskillnad för totala energiförlusterna att byta fönster? Det bör tilläggas att det är väldigt "standard" rektangulära 60-talsfönster och således inget "kulturvärde" eller liknande i att behålla de gamla.

/Daniel

PS. Liknande frågor har säkert ställts förut i forumet men mina "sök-skills" är inte de bästa...
 
Om man har direktverkande el så kanske man kan räkna hem en sån investering. Så det beror på vad du värdesätter, vill du ha nya fina fönster så, men tänker du att du ska spara in några pengar så tror jag det finns bättre sätt.

Finns även dom som fräser in nya glaskassetter i dom gamla ramarna så får du en mellanlösning.
 
Gör du som jag bytet själv så spar du in mer, jag är ingen proffssnickare men tyckte inte det var svårt. Sen bör man tänka på att den verkliga besparingen i kWh blir ungefär en tredjedel av kalkylen om man har bergvärme.

Tex , en kalkyl kanske gör gällande att man sparar 1500kWh per år, men vid bergvärme blir det bara runt 500kWh i lägre elräkning beroende på COP. Jag bytte ut 13x14 perspektiv fönster från 70 talet som var hopplösa att få täta.

Jag har nu inget kallras längre trots golvvärme och det har blivit mycket tystare. Köpte mina nya fönster och dörrar från Villafönster i lackad aluminium med kundspecad kulör. Är mycket nöjd med mitt byte även om jag inte kommer att tjäna in det i form av lägre energikostnad livet ut, jft vad det kostade mig. Nya fönster är i de flesta fall mycket säkrare mot inbrott jft äldre fönster, men tjuven tar sig garanterat in ändå om han vill.
 
Komforten är en större faktor än besparing tycker jag. Jag hade helt ok 2-glas i huset men bytte rubbet mot 3-glas och allt blir mycket tystare och man slipper drag.
Besparing kanske 2000:- om året (direktel) mot en kostnad på knappt 100k (gjorde jobbet själv) så man räknar ju inte hem det på min resterande livstid.
 
Vi bytte ut våra gamla halvruttna tvåglasfönster mot nya. Vi kommer nog inte tjäna en krona på lägre uppvärmningskostnader på grund av att vi var tvugna att sätta in fönsterventiler i många av fönstren. Vi är dock nöjda ändå på grund av att vi slipper underhåll.
Vi valde pvc-fönster.
 
Det är lite som att fråga om det värt att köpa ny bil.
Har man råd - Självklart.

Måste du välja mellan fönster och en utlandsresa - utlandsresa.

Du byter inte fönster för att spara pengar utan för att du kan har råd och uppskattar ökat komfort, enklare putsning och minimalt underhåll.
 
Har själv ett hus från 1954 med 2 glasfönster....mina var dock i bra skick så jag bytte ut det yttersta glaset till ett på 3 mm samt kittade om och spröjsade samtidigt samt nya tätningslister, satte iof in en ny parfönsterdörr från Tanums fönster 3 glas och den är lite tystare och mindre dragig men jag tyckte att det helt klart räckte med uppdateringen som jag gjorde på fönstren samt in med bergvärme för ekonomins skull :) känner inte av något speciellt drag fast det är - 5-10 ute....
 
Tack för tydliga svar! Givetvis hade jag inte räknat med att spara pengar på att byta fönster (har dessutom bergvärme) utan frågeställningen var egentligen mer om folk tyckte att det var "onödig lyx" att byta fönster om isoleringen på väggarna i övrigt var dålig. Pengarna går ju alltid att stoppa i något annat byggprojekt:)

Men som många andra är inne på kan det ju vara ganska mycket värt att slippa underhåll och drag.
 
Har du inte jätteproblem med ljud utanför skulle jag aldrig byta fönster......tätningslist och någon annan som tvättar fönsterna..... ;)
 
Ja byta fönster för att dom är dragiga känns överkurs,byta tätningslister räcker. Lite billigare och brukar hjälpa på dom flesta fönster. Buller och utseende däremot är svårare att fixa utan att byta fönster. Sen kan man ju ha så dåliga fönster att en renovering inte är rimlig.
 
huggan skrev:
Ja byta fönster för att dom är dragiga känns överkurs,byta tätningslister räcker.
Försök få leden mitt i fönstret på "perspektivfönster" http://www.fastighets.se/home/fast2/tidn/home.nsf/unid/1149353E758A617BC1257639004E639B tät med lister om du kan;) , sämsta jävla skitfönster som gjorts. Kanske om man fyller leden med fogskum...

Största lyftet medans jag hade dessa var dock att sätta dammtätningslist mellan bågarna. Men kallraset mot golvvärmen gick inte att få väck, efter bytet är iaf kallraset väck.

Smart hjälpmedel i bifogad länk ovan! Men ett par backar bärs och törstig god granne blir nog billigare.

EDIT: @TS, du kan ju köpa PVC fönster också, finns några trådar om köp från Polen som blir billigt. Ett hus med nya fönster har iaf ett högre attraktionsvärde än ett liknande med 40 -50 år gamla fönster. Man får nog inte igen det man satsat iaf. Har man annat att prioritera, typ dränering , takbyte etc så är sånt viktigare än fönster.
 
Redigerat:
Kan ju inte hålla med om att ett hus med nya pvc / plast fönster har ett högre attraktionsvärde än gamla vårdade 2 glas fönster....kan lätt påstå att mina träfönster från 50-talet har mycket bättre kvalitet och hållbarhet än nyare billiga fönster som spottas ut i rasande fart ur en fabrik i polen för en spottstyver! Jag personligen samt säkerligen många fler hade nog sett pvc/plast fönster som en nackdel vid ett eventuellt husköp! Frågan jag hade ställt mig är vad har säljaren mer snålat in på gällande renoveringar.mm ? Man får självklart göra precis som man vill....detta är bara mitt sätt att se det ;)
 
  • Gilla
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
fusion skrev:
Försök få leden mitt i fönstret på "perspektivfönster" [länk] tät med lister om du kan;) , sämsta jävla skitfönster som gjorts. Kanske om man fyller leden med fogskum...

Största lyftet medans jag hade dessa var dock att sätta dammtätningslist mellan bågarna. Men kallraset mot golvvärmen gick inte att få väck, efter bytet är iaf kallraset väck.

Smart hjälpmedel i bifogad länk ovan! Men ett par backar bärs och törstig god granne blir nog billigare.

EDIT: @TS, du kan ju köpa PVC fönster också, finns några trådar om köp från Polen som blir billigt. Ett hus med nya fönster har iaf ett högre attraktionsvärde än ett liknande med 40 -50 år gamla fönster. Man får nog inte igen det man satsat iaf. Har man annat att prioritera, typ dränering , takbyte etc så är sånt viktigare än fönster.

Om du läser mitt inlägg så står det såhär också "brukar hjälpa på dom flesta fönster.".
 
Marre666 skrev:
Kan ju inte hålla med om att ett hus med nya pvc / plast fönster har ett högre attraktionsvärde än gamla vårdade 2 glas fönster....kan lätt påstå att mina träfönster från 50-talet har mycket bättre kvalitet och hållbarhet än nyare billiga fönster som spottas ut i rasande fart ur en fabrik i polen för en spottstyver! Jag personligen samt säkerligen många fler hade nog sett pvc/plast fönster som en nackdel vid ett eventuellt husköp! Frågan jag hade ställt mig är vad har säljaren mer snålat in på gällande renoveringar.mm ? Man får självklart göra precis som man vill....detta är bara mitt sätt att se det ;)
Ja det ser man ju bara på godset, 2 cm mer gods runt om.
 
Nu hänger jag inte med riktigt :) ? Är pvc fönster mkt tjockare...stämmer säkert, men förstår inte hur det kan vara attraktivare än tunnare karmare i kärnvirke!

OBS...var Fusions inlägg om attraktionsvärde med tex nya pvc fönster jämfört med äldre 2glas fönster, ej ditt inlägg Huggan :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.