Är fundersam över gångjärnen på min förrådsdörr. På dörrbladet är dom inte infällda helt plant med dörrbladet. Har mailat med Dooria om detta, dom säger att det ska vara så. Men så ser inte mina andra Dooria ut, lika dörrar, men har fönster i sig. Verkar konstigt tycker jag.

Grejen är den att dörren spänner när man ska stänga den. Tänkte att gångjärnen kunde vara en bidragande orsak.

Dooria (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GzO
  • Laddar…
Det finns skruvar där bakom för justering.
 
ullberg
Var/hur spänner den när du stänger? skulle du vara behälpt av att flytta in detta övre(?) gångjärn mot karmen?
 
ullberg skrev:
Var/hur spänner den när du stänger? skulle du vara behälpt av att flytta in detta övre(?) gångjärn mot karmen?
Upplever att hela bladet spänner sista 5-10 mm vid stängning.
Alla gångjärn ser lika ut.

Ska kolla ev justerskruvar ikväll!
 
Det är klart att det är fel, det syns ju tydligt att gångjärnet sitter snett i urfräsningen.
Det ser ut som att det ligger spån eller annat skräp under gångjärnet så det inte bottnar i urfräsningen i dörren.

Om du lossar på skruvarna och kollar kanske det går att rensa ur och dra ner gångjärnet helt.
 
KnockOnWood skrev:
Om du lossar på skruvarna och kollar kanske det går att rensa ur och dra ner gångjärnet helt.
Lossade ut gångjärnet från dörrbladet nyss. Sänkan i bladet är urfräst i en jämnt fallande vinkel. Gäller samtliga gångjärn. Ingen skruv under, inget smuts som spänner.

"Om det nu är så att det ska vara fel, så är det iaf rätt utfört"
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Lossade ut gångjärnet från dörrbladet nyss. Sänkan i bladet är urfräst i en jämnt fallande vinkel. Gäller samtliga gångjärn. Ingen skruv under, inget smuts som spänner.

"Om det nu är så att det ska vara fel, så är det iaf rätt utfört"
Det där låter som ur en dikt av Geijer eller Karlfeldt.
Men det verkar som att fräsen, eller fräsbordet har stått snett helt enkelt.
Urtagen fräses väl innan dörren limmas ihop.

PS
Det är visst Tage Danielsson
Men jag måste ändå citera Tage Danielssons berömda parodi (parafras) på samma Rydbergs-dikt ovan:
- Vad rätt du tänkt, fast det blev fel!
 
Känns som fel. Är det en ny dörr? Va helt säker på skruvar därunder då det är ett vanligt sätt att justera ett dörrblad.
 
Kan du lossa gångjärnet på karmen och fota så vi får se hur fräsningen är. Har aldrig sett något liknande men det kan vara något nytt påfund,

kanske av BKR i brist på nya ändringar i våtrums reglerna, vem vet?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det där låter som ur en dikt av Geijer eller Karlfeldt.
Ha ha, fast i mitt huvud målade jag upp bilder av Kurt Olsson framför sitt blädderblock.

Jag fotar i morgon kväll, ty nu skola vi sova.
 
ImageUploadedByByggahus.se1390323303.038936.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1390323312.453504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Justerskruvarna sitter ju på den delen av gångjärnet som sitter i karmen. Lossa skruvarna som håller gångjärnet och spänn/lossa justerskruvarna spänn sedan skruvarna igen.
Detta är dock en justering som ytterst sällan behövs.
Hur löper gångjärnen om du skruvar loss den delen som sitter på dörrbladet? Går de att fälla ihop helt? Inget som tar i ?
 
Det där måste vara fel! Jag skruvade (för 2 timmar sen) precis dit mina gångjärn på min nya ytterdörrskarm. Har haft loss dom för att måla (köptes obehandlad). Det var då ingen sned fräsning på min karm. Det var visserligen en rätt billig dörr från Skånska byggvaror. Kan dock tänka mig att det är samma undertillverkare till alla ytterdörrskarmar som säljs i Sverige.
 
vectrex skrev:
Det där måste vara fel! Jag skruvade (för 2 timmar sen) precis dit mina gångjärn på min nya ytterdörrskarm. Har haft loss dom för att måla (köptes obehandlad). Det var då ingen sned fräsning på min karm. Det var visserligen en rätt billig dörr från Skånska byggvaror. Kan dock tänka mig att det är samma undertillverkare till alla ytterdörrskarmar som säljs i Sverige.
Har inte sett såna fräsningar heller men det finns ingen speciell karmtillverkare i Sverige. Alla dörrtillverkare tillverkar sina egna karmar.
 
Prova att byta till mjukare tätningslist
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.