Hej!

Har en kåk utan fuktspärr som har problem med fukt på vinden... funderar då på att förbättra undertrycket i kåken (som idag är nästan ingenting) Samt installera en Fläkt på vinden som blåser IN luft för att hålla rumsfukten kvar nere i rummen innan den vädras ut...

Vad tror ni om mina ideér....?
 
nja risken är väll att du blåser in mera Fukt på vinden... (fuktig ute luft tex..)

Hur kommer fukten in på vinden? Genom taket eller från bostaden?
När la du om taket senast?

nått måste ju ha hänt efter som du har fått fukt problem nu.. har du bytt uppvärming? eller har du tilläggsisolerat? både och?
 
Varm luft innehåller mycket mer fukt än kall luft. (Man talar om RELATIVA luftfuktigheten.) Den varma luften från bostaden innehåller alltså mycket mer fukt än vad den kalla luften på vinden kan bära.

Ifall du för upp varm luft från bostaden till vinden kommer du garanterat få problem med fukt.

Är det kanske så att det redan idag "läcker" upp varmluft på vinden och att det är just därför du har problem med fukt? Är alla luckor/dörr osv upp till vinden riktigt täta? Om inte, täta ordentligt.

Eventuellt kanske en avfuktare på vinden kan göra susen.
 
Hej igen.....

Så här ligger det till:

Kåken är byggd 1999, av en tjome som menar på att plasten förstör våra hus.. Det förklarar ju tyvär det mesta utav mina problem... :-[

Vi har idag enbart kört med elpannan som värme men kåken är förbered för frånluftvärmepump, och nu förstår jag dess viktiga mening i huset... att skapa undertryck så att den fuktiga luften vädras ut istället för upp på vinden...

Det jag undrar är hur det fungerar i gammla hus? som inte har plasten?

Huset är isolerat med nått slags återvunnet trä och papper om jag inte minns fel...

Tror ni att enbart frånluft i huset kan stoppa uppstigningen av fukt, eller är det nått annat jag ska göra?
 
Mitt (nyköpta) hus har mekanisk frånluftsventilation, alltså en fläkt som suger ut luft ur huset. Vid besiktningen sade besiktningsmannen att det fanns antydningar till fuktproblem på vinden, och att det berodde på att dörren upp på vinden inte var tätad ordentligt. Den varma, fuktbärande luften stiger ju uppåt och försöker komma upp på vinden. Allt jag behövde göra att klistra dit en tätningslist.

Att du har problem med fukt på vinden tror jag beror på att fukt kommer nerifrån bostaden, samt att vinden kanske inte är tillräckligt ventilerad.

Eftersom ditt hus är konstruerat för frånluftsventilation är det nog bäst att verkligen ha det. Ifall du installerar det och problemen kvarstår anser iaf jag att det är fel på huset, och eftersom huset är yngre än 10 år så är det säljaren/byggarens ansvar.
 
Ok!

Ska fixa frånluft snarast! Var ingen vidare luft däruppe! :-[

Tack för Hjälp och information! Toppen med sådannahär forum! :)

Mvh Johan
 
Hej!

Enklaste åtgärden tror jag är att ha lite mekanisk frånluft i tex badrum och/eller köksfläkt tillsvidare. Sen finns det nåt som heter Mögelstoppers du kan sätta i taket för att få lite rotation däruppe. Enkelt och billigt!

Mvh Andreas Nilsson
 
Hej !
Förmodar att det du menar är plasten imellanbjälklaget upp till vinden du saknar

Orsaken kan vara fukttransport från bostad upp till vinden och som där kondensera mot den kalla roten
( underlagstaket ). en förbättrad inomhus ventilation samt en tätning upp mot vinden från bostaden är nödvändigt.

om vind är tilläggsioslerad så är vinden kallare och då viktigt att se till att det är tät runt vindslucka gavlar listor rörgenomföringar etc. samt isolera ventilationsrör etc i vindbjälklaget. obs som sakt inomhusventilatonen är en viktig del för att minska risken för kondens i vindsutrymmet.

Alt monterar du en avfuktare som går på hygrostat instäld på ca 55-60 Rf % men grund problemet kvarstår, däremot så finns det ingen risk för mikrobiellpåväxt på det organiskt material som finns där uppe.
 
A
Att installera en tilluftsfläkt på vinden behöver inte vara fel, bara du har ett anpassat luftflöde. Men börja med vent. i huset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.