Vi har valt cremevita luckor, mörkgrå granitbänkskiva, hel diskbänk samt en bänkskiva i ek. Det kommer även att vara några öppna hyllor i ek samt ekgolv.

Vilken kakelfärg och väggfärg tycker ni passar till detta? Den vägg som syns mest är den vid matplatsen och där finns en stor öppning till vardagsrummet. Vi vill gärna ha ljust.
 
ingalisa skrev:
Vilken kakelfärg och väggfärg tycker ni passar till detta?  
ALLA :D, ni har ju en perfekt neutral och vacker bas att utgå ifrån.

Vad gillar ni själva för nyanser, precisera lite mer vad ni själva är förtjusta i så kan vi säkert tipsa om färgnummer :), annars blir det svårt att föreslå passande till just er, ni kanske gillar blått men hatar rött osv. ;)

Själv skulle jag valt en ljust-ljust grå (med aningens brytning mot gult) eller en neutral tonad vit som båda två avviker en aning från luckornas cremefärg, ev. med någon fondvägg i avvikande nyans eller varför inte med en fräck tapet.

Som stänkskydd hade jag funderat på en mosaik i någon ljus ton, kanske ljust grå-grön, eller vit/ljuuusgrå mix.
Annars ett ljust kakel, helst liten aning tonat vitt i form som ni gillar, rektangulärt i liggande förbandsläggning kanske eller 5x5 cm eller............ tja, det finns hur mycket som helst att välja på som passar till er kombination.

Annars är det ju inte fel att tapetsera heller, Sandbergs har många fina tapeter i ljus grå/vit skala.

MVH//Christina.

*EDIT* Tex. något åt det här hållet.
TrCr345x3454(1).jpg
TrCr345x3452(1).jpg

 
Tack för tipsen!

Vi har själva varit inne på ljust grågrönt kakel, som passar fint till eken och gärna röd accentfärg på t ex gardinerna, så inte allt blir för glåmigt.

Luckornas färgkod är S 0503-G90Y och den röda färgen (som vi även kommer att ha på ytterdörren) kommer att ligga ungefär på s4050-R (mot det vinröda hållet).

Jag har blivit tipsad om en "varm vit" s0502-R som inte ska se rosa ut, men frågan är ju hur denna blir mot det cremevita...... Vi får självklart provmåla sen och kolla närmare, men jag tar gärna emot fler synpunkter.


 
ingalisa skrev:
Jag har blivit tipsad om en "varm vit" s0502-R som inte ska se rosa ut, men frågan är ju hur denna blir mot det cremevita...... Vi får självklart provmåla sen och kolla närmare, men jag tar gärna emot fler synpunkter.
Jag skulle misstänka att den ändå riskerar att stöta i 'rosa' pga. den luckfärg ni har. Jag skulle själv hellre ta 0502-Y eller 1002-Y eller varför inte den 'modevita' som 'Apex' brukar skriva om 0802-Y, den låter som ett utmärkt mellanläge tycker jag. Har dock ingen erfarenhet själv av just den, däremot av de andra två och de är säkra kort båda två.

Men nästa gång behov uppstår ska jag prova 0802-Y :)

Jag tycker rött på accenter är kanonsnyggt tillsammans med ljusljus grå-grönt, creme och 'varmvitt' :) (bara lite fundersam över 'vinrött', du tror inte den blir kall till det övriga :-/, skulle nog själv valt en lite varmare röd ton), lägger in en bild till från samma kök där man ser en matta som kompletterar med den röda nyansen :)

MVH//Christina.

TrCr345x3455.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.