Jag har renoverat fönster och vet att det är vansinnigt tidsödande, men jag har ingen riktig koll på hur tidsödande det är i timmar, bara att det är många timmar. När jag tittar på begagnade hus så är det allt som oftast fönstren behöver renoveras, dvs färgen har flagat av och kittet är uppsprucket men virket är friskt. Att fixa till dom är en kostnad jag måste ta med i mina beräkningar. Vad kostar det på ett ungefär att fixa ett fönster som det nedan? Utan spröjs. Hur mycket är det om dom istället varit tvålufts?

Då menar jag inte med min mosters kusins polske bekant, utan när man frågat runt bland några helt vanliga fönsterfirmor:

Fönster.jpg
 
Jag har också renoverat en massa fönster och då kommit underfund med att det nog är de bäst betalda egenarbetet man kan göra. Om man lämnar in fönsterbågarna till en firma blir det inget ROT-avdrag.
Den längsta tiden är ju väntan på att färgen skall torka. Effektiv arbetstid är inte så lång.
Gör ett par provisoriska fönsterbågar alt. luckor så har du ingen större tidspress.
 
Jämfört med att laga bilen själv är fönsterrenovering en riktigt dålig affär. :)

Troligen slutar det med att jag fixar fönstren själv, medan barnen tjatar på att hitta på något kul med dom. Men det var inte det jag var ute efter, utan priset på att få det gjort. Köper man ett gammalt hus är det ju mycket man vill göra och jag vill få koll på kostnaderna. Tid är inte gratis.
 
Ränka med 1200-2500 per båge ungefär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.