Jag håller på att renovera min helautomatiska Siemens Espressobryggare och har sett en video på Youtube där man smörjer de rörliga plast delarna i bryggenheten med ett fett som är ofarligt för hälsan, det heter Petro Gel. Jag har dock inte lyckats hitta någon som säljer detta i Sverige, men undrar om någon har tips på nåt liknande ?

Kan det funka med vasselin, för det är väl inte farligt i mindre mängder?
 
E bay
 
Jo, jag har funnit det där, så det kanske får bli via Ebay om inte någon annan lösning dyker upp.
 
Försvarets hudsalva!
 
Såg just ett klipp på youtube där en snubbe smörjde en Rubriks kub med "petroleum jelly" och kallade det för vaselin, så det borde ju funka.
 
Vaseline är väl den äldsta kända petroleum-gelen och har i 140 år använts för utvärtes bruk liksom till behandling av mindre sår. Den är olöslig i vatten och fungerar bra i det här sammanhanget.
 
Jag har en tub med smörjfett som
är livsmedelsgodkänt, det liknar vaselin i konsistensen, men jag misstänker att det är något mer avancerat.
ImageUploadedByByggahus.se1389647478.156815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
cust3000 skrev:
Försvarets hudsalva!
Hah! Att man inte tänkte på det och jag som varit officer:wow: Det sägs ju att man kan steka i det. Vasselin verkar ju gå bra också. Får bli ett besök på nåt apotek i morrn. Tack för alla tips (y)
 
Paraffinolja kanske.
 
fråga efter armaturfett
 
Att ett smörjfett är livsmedelsgodkännt (HX-1) betyder inte att det är mindre "farligt" att få i sig än många andra smörjfetter. Reglerna som styr om en produkt är godkänd att komma i kontakt med livsmedel är från stenåldern. Många livsmedelsgodkännda smörjfett är tex. förtjockade med aluminiumtvål - något som jag inte skulle vilja få i mig.

Det du skall smörja ställer nog inga stötte krav på lubricitet så jag skulle, som tidigare nämnts i tråden, också rekommendera petrolatum (eller i vardagligt tal vaselin). Ganska harmlöst att få i sig och kommer inte att skada plastdelarna.
 
thomasx skrev:
Paraffinolja kanske.
= vaselin i flytande form. Bra det också.
 
eller varför inte rapsolja...
 
Det blev vasselin i de glidskenor och en dela andra rärliga detaljer som finns i bryggenheten. Efter en närmare analys av maskinen så vill jag nog påstå att det bör vara omöjligt för oljor och fetter att nå in i de vitala delarna.

Fick även byta en ventil som man slår på när man vill skumma mjölk. Denna läckte så illa att vattnet rann utanför den interna uppsamlingsbaljan och ned bakom köksbänken. Tur att det inte hann bli några större volymer.

Ett tack till Siemens som har en utmärkt Webb shop där man kan köpa reservdelar och slippa de påslag som vanliga butiker gör. Nu kan man åter njuta av good espresso , cappuchino , latte etc och förpassa perkulatorn till förrådet igen.(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.