Det där med stopp i avlopp på nytillträdda hus är förhållandevis vanligt. Ny brukare som använder vattnet på ett helt annat sätt än föregående, är en förklaring. En annan är att det kan hända mycket när huset stå oanvänt en period.
 
cecar33 skrev:
Du köpte huset obesiktigat tydligen NoiseMaker ,eftersom du hittade gjutjärns bitar i golvbrunnen och blev överraskad.Det innebär att huset år gammalt och då har du många överrakningar kvar, tror jag.
Läs tråden igen så ser du han/hon var med på besiktningen.
 
  • Gilla
WestAndreas86
  • Laddar…
bobas skrev:
Läs tråden igen så ser du han/hon var med på besiktningen.

Men du, då va det en dålig besiktning.
Och en dålig besiktning är nästan lika illa som ingen besiktning.
 
Redigerat:
Ja, många verkar tro att det räcker med att man haft en besiktningsman med sig... Men besiktningsmän man vara olika bra.

Vi hade förutom besiktningsmannen med oss min pappa när vi köpte vårt hus (han har renoverat och byggt ut deras hus rätt mycket, byggt sommarstuga och är dessutom barndomskompis med både rörmokare, mattläggare, snickare och en massa annat folk så han har lärt sig mycket). Tanken var att han dels skulle lyssna på besiktningsmannen för att kunna ge oss lite råd, men även för att kolla besiktningsmannen.

Vi "krånglade" lite inför besiktningen, säljarna hade bara bott ett drygt år och föreslog att vi skulle ta samma besiktningsman som de hade använt när de köpte huset, men det ville inte vi (även om de hade en trovärdig förklaring till varför de skulle sälja så snart så blir man ju lite misstänksam ändå). Men det var ändå mäklaren som förmedlade kontakten med besiktningsmannen så visste ju inget om hans kompetens.


Som sagt var så är det inte så troligt att det går att ställa krav på säljaren, möjligen kan man rikta klagomål mot besiktningsmannen om det är grejer som denne borde ha upptäckt.
 
engs
NoiseMaker skrev:
Jag skulle förstås kunna köpa någon sån där rensar-historia, men om jag inte lyckas utan måste kalla in hjälp så är det ju en onödig kostnad om jag kan få säljarens försäkring att träda in.
En rensar-historia måste man ha som husägare ändå så börja med det. Bäst antar jag är något tillbehör som man ansluter till en högtryckstvätt om man har sådan. Men ett vanligt rensband, gärna med vev eller med borrmaskinfäste är bra att ha liggande.

Verkar inte vara helt ovanligt med stopp i avlopp just efter tvättmaskiner. Har haft det själv och vet flera andra som råkat ut för det. Tycker det borde vara mycket tvättmedel och lite fett så att risken skulle vara mindre? Men det kanske är mycket fibrer från kläderna som skapar någon armering, likt hår i duschen. Alternativt att man helt enkelt inte rensar golvbrunnen lika regelbundet i tvättstugan som man ofta gör vid badrum i preventivt syfte.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Vad som krävs är en spolning (kostar väl en dryg 1000-lapp med en spolbil) och att man sedan använder avloppet/spolar i toaletterna mer regelbundet.
En mycket dryg tusenlapp vill jag påstå.
Räkna hellre på 4-5 tusen.
 
Har inte riktigt haft tid att ge återkoppling, men det kommer nu!

Som ni snabbt fick mig att inse var det aningen överilat att prata "dolda fel" för ett litet stopp i avloppet. Och jag vet ju egentligen vad begreppet innebär, men jag såg väl framför mig hur rören var spruckna och det bildades sjöar under grunden...

Hur som haver fick jag låna en högtryckstvätt med tillhörande avloppsrensare. När jag pillat bort korkbiten som satt för hålet så kom jag inte mycket längre än någon decimeter in i röret förrän det tog stopp. Fick ut en hårtuss och lite annat klägg och sedan rann det på ganska bra. Spolade lite längre in för säkerhets skull. Det andra avloppet jag inte hade testat är också igensatt så det ska jag ta imorgon eller så...
 
engs skrev:
Verkar inte vara helt ovanligt med stopp i avlopp just efter tvättmaskiner. Har haft det själv och vet flera andra som råkat ut för det. Tycker det borde vara mycket tvättmedel och lite fett så att risken skulle vara mindre?
Överdosering av disk och tvättmedel (främst tvättmedel) leder lätt till att det blir avlagringar i rören. Tror problemen är betydligt mindre när man använder flytande tvättmedel. Har själv flera gånger sett hur det blir som kalkstensklumpar som måste grävas ut ur gråvattentankarna på fartyg.
 
O
Pulvertvättmedel är ett gissel för tvättmaskiner.... Det blir nästan som betong.....
 
Odjuret skrev:
Pulvertvättmedel är ett gissel för tvättmaskiner.... Det blir nästan som betong.....
Rättning: som föregående skribent skrev är det ÖVERDOSERING som är ett gissel.

Nån som fått ut tvätten med mystiska grå smutsfläckar på? Det är överdoserat tvättmedel.
 
läs om zeoliter som ersatte fosfater i pulvertvättmedel så hittar du förklaringen till gråa fläckar på kläder, dammiga kläder och grå slemmig gegga i avloppen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.