BigR
Jag tycker vår innedel (FH) knäpper olika mycket från tid till annan när den avfrostar. Inte så störande då den sitter i hallen.

Jag har uppfattat knäppningar i plasten på innedelen som något normalt på de pumpar jag stött på.
 
Brukar vara "värst" knäppningar precis vid en avfrostning om den har jobbat lite hårdare då det blir sådana temperaturskillnader från en varm innerdel till iskall vid avfrostning.
Men även när den går i värmedrift för att sedan gå ner i standby när den uppnått temperaturen som man ställt in kan man få en del knäppningar då innerdelen "svalnar".
Men att ge besked om vad som är normala knäppningar är svårt utan att vara på plats.
Precis som du skriver BigR så förekommer dessa knäppningar på dom flesta märken och modeller.
 
Jag har nyligen fått installerat en Mitsubishi FH35, även den knäpper, men inte så att det stör. Sitter också i vardagsrummet.
 
Har faktiskt inte hört några knäppningar från vår nya Bosch i fritidshuset, men så har vi inte haft så kallt och avfrostning måste ännu varit minimal ännu här i söder.
 
Har idag pratat med installationsfirman som Polarpumpen anlitar (Kylslaget) och de menar på att det är något som i normala fall försvinner av sig själv och ville att jag väntar på att det blir minusgrader ute och låta det gå 2 veckor efter det. De menade på att då brukar knäppningarna försvinna i samband med att avfrostning får arbeta i minusgrader (och inte bara i plusgrader som det hittills gjort). Om problemet kvarstår skulle jag felanmäla på nytt, så kommer de ut och tittar.

Någon skriv tidigare i denna tråd att man kan testa att "... först ställa den på 31 grader i ca 15 minuter på full fläkt, ställ ned fläkten på läge 1 ca 5 minuter för att sedan dra på AC 16 grader ca 15 minuter för att sedan slå över till "normal" värmedrift igen." - detta var inte något Kylslaget rekommenderade.

De menade även på att det är ovanligt att det har med monteringen att göra. Samt att det är skillnad på om knäppningarna låter metallisk eller mer som plast som expanderar och krymper (som i mitt fall).
 
Scenariot med att köra värme/kyla/värme är just att försöka efterlikna det som händer när det är kallt ute och dom avfrostar med jämna mellanrum. Ibland kan några sådana körningar ge önskat resultat, varför dom inte skulle rekomendera att man provar den varianten för att få plasten att röra sig och därmed skynda på förloppet vet jag inte!!

Med tiden så slutar så gott som alla knäppningar men dom som har ovanligt mycket och höga knäppljud har vi aldrig varit med om att dom upphört efter 14 dagar.
Har själv en FD35 monterad som knäppte irriterande mycket till och från, fick bort en hel del med att lossa lite på skruvar men först efter något år så var så gott som alla knäppningar borta.
Är det "mettaliska" knäppningar så brukar anledningen vara att fästplåten är dåligt fastskruvad men som regel är det dina "plastknäppningar" som är vanliga vid temperaturskillnader.

Tycker personligen att tillverkarna är lite slappa på att ta tag i problemet då det inte kan vara någon direkt raketforskning att ha tex en bricka i något fjädrande material som gör att det inte blir så mycket spänningar i plasten. Nu kanske det är svårt att hitta ett material för det som inte klarar långa livslängder med värme och kyldrift!!
 
Har en q-heat 625 (FD25) och innerdelen knäpper mer när det blivit lite kallare ute nu. Ibland smäller den till så jag vaknar på natten och då är den i hallen ca 10m bort.. Förstår att de kan låta men det här är gränsfall anser jag nog. Ska kontakta installatören.
 
Akahigi
Vår katt tycker det är grymt när det knäpper när den avfrostar. Förra värmepumpen hoppade han ut på och bankade på sidan och kloade i plasten när det knäppte. Blåst väl skönt i pälsen också men jag tror han sänkte effekten. Satte upp en skiva så han inte kan ta sig ut. Nu sitter han och stirrar surt på pumpen när den knäpper...
 
bra-byggare skrev:
Jag har både Panasonic och Mitsubishi och för mig är Mitsubishi det alternativ jag skulle välja alla dar i veckan. Då är iofs min Pana-pump 8 år och Mitsubishin endast något år så utvecklingen har iofs gått framåt en del generellt.

Men i mitt hus släpps inte en Panasonicpump in över tröskeln igen.
Så kan du inte bara skriva. Vad är för och nackdelarna ville han veta. Som du skriver så jämför du med en 8 år gammal Panasonic som redan nu går på övertid. Det var många lycksökare som importerade Panasonic på den tiden och alla var inte anpassade för nordiska klimat. Nu för tiden har Mitsubishi skaffat finesserna som de andra redan hade för flera år sedan. M är större och passar inte över entredörren som många väljer att placera den. Däremot så tycker många att panasonic frostar av för ofta vilket gör att effekten blir sämre.

Välj den du tycker passar bäst men gå gärna upp ett steg i större modell det kommer du inte att ångra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.