I vår vedpanna, som vi numera bara använder för pelletseldning, så finns en ventil som släpper ut vatten från radiatorslingan om trycket skulle överstiga 1,5 bar. Nu har ventilen börjat läcka lite, vilket innebär att jag får fylla på vatten då och då. Jag undrar om det är OK att plugga ventilen. Det finns ingen annan ventil i systemet som har samma uppgift så det kanske inte är den bästa lösningen. Alternativet är att tömma hela systemet och fixa ventilen. Men då vill jag nog sätta dit en avstängningskran så att det är möjligt att rekonditionera ventilen.
 
Får inte proppa, då har du ingen säkerhetsfunktion om systemet börjar koka. Dra några fullfräsare på ratten, kan ligga smuts mellan tätningsytorna i ventilen. Annars byt till en ny ventil av samma modell, regelboken säger att en säkerhetsventil inte skall kunnas stängas bort av annan ventil.

mvh
 
Redigerat:
Misstänkte det. Hade tidigare problem med en kokskyddsventil (heter det så). Den gick ju att ta loss utan att tömma systemet då den sitter på färskvattenintaget. Jag har för mig att man måste ha både kokskydd och övertrycksskydd för en vedpanna. Nu har ju även pelletsbrännaren en sensor som förhindrar kokning, så det är väl tredubbel säkerhet.

Med att det inte fanns en annan ventil än övertrycksskyddet menade jag på radiatorslingan.
 
Redigerat:
Den går att byta med vatten i systemet. Det blir lite blött på golvet, och man får inte söla..
 
Nu har ventilen blivit tät efter motionering :). Hur menar du att den går att byta med vatten i systemet? Det är väl ändå ett visst tryck? Du kanske menar att man tappar ur så att det blir nästan trycklöst? Sen får man vara snabb förstås vid bytet.
 
Jag menar att man skruvar bort den gamla ventilen, sen skruvar man dit den nya snabbt som attan. Så högt tryck är det inte att man inte klarar det. Har själv gjort det.
 
Ja, blir kanske bara några deciliter om man är snabb. Enklare än att tömma systemet :).
 
Finns på Rinkaby "säkerhetsventil" från 120:- till 258:- beroende på dimension. Annars byter gärna en rörmokare för ca tusenlappen. Han stänger då cirkulationspumpen och "skyndar sig" för att minimera läckage (brydde sig dock inte om att stänga kranar som fanns "de börjar bara läcka sen")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.