Nr 2: 1980

Snart är det dags för att lägga om lånen. Och snart även kanske sälja huset. En värdering skulle sitta som handen på handsken
 
Svar 2, 1980

Takfönstrerna läcker, vi behöver lägga om taket. Så en ny värdering ör helt rött i tiden inför vårens takrenovering.
 
kontorsråttan
Jag passar på att svara 1980.
Och jag vill vinna för jag vill veta vad som skiljer denna värdering mot den jag fick gratis av Skandiamäklarna i höstas, en riktig konsumentutvärdering alltså.

(tror ni jag vinner? :rolleyes: )
 
mnorlin skrev:
Vad är skillnaden mellan denna värdering & denna ?
Det skriftliga intyget du får av mäklaren. Det kostar väl normalt ett par tusenlappar.
 
kontorsråttan
Har ett sådant åxå...
Skriftligt intyg alltså.
 
Men hur kan pengarna ta slut mitt i renoveringen av ett rum? Bättre budget och inte för många projekt igång samtidigt. Det blir alltid dyrare än vad man tror, räkna med 10% på allt man planerar
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
1980

Vi har byggt nytt (2010)och sedan inte tagit oss för att värdera huset, garaget och allt vi gjort med tomten och annat är inte med i bankens förhandsvärdering som gjordes 2009. Hade varit bra att få en värdering för att ev kunna få till en bättre lånebild. Sedan är det ju alltid bra att beta vad vi bör höra som nästa steg för att höja värdet - ligger det i linje med våra egna tankar så får ju decen puff i rätt riktning!
 
2. 1980
vi har renoverat ett 1700 talshus och när vi köpte det fanns inga moderniteter alls. Nu är det varsamt renoverat fast med modern standard och det vore fantastiskt kul att se hur mycket huset är värt nu efter allt jobb och pengar man lagt ner.
 
En värdering inför husförsäljning är gratis. Detta är en bankvärdering, där du får papper på värdet som sedan kan användas till exempelvis bolånet. Värdet är för alla 5. En bankvärdering hos Skandiamäklarna kostar mellan 2000-3000 kronor. Således 10 000-15 000 kronor. Det är ungefär det priset de tar på flera av de större mäklarkontoren

llehs skrev:
Alltså... Inte för att vara negativ.

Men vad är värdet? Avser 10-15 kkr värdet för alla 5?

I alla fall här i min kommun kommer mäklarna gladeligen ut och värderar hus.
Gratis.
Förmodligen i förhoppningen att få ta hand om affären vid ev. försäljning.
Tips osv får man gratis.
Vill man ha ett skriftligt intyg för tex en omläggning av lån kan det kosta en slant.
LFs bankman rekommenderade sin egen mäklarfirma, kostnad 1000:- för värderingsintyget.
 
Redigerat:
En värdering inför husförsäljning är gratis. Detta är en bankvärdering, där du får papper på värdet som sedan kan användas till exempelvis bolånet. Den är inte gratis.

mnorlin skrev:
Vad är skillnaden mellan denna värdering & denna ?
 
Vinnarna i veckans tävling, som tar hem en bankvärdering från Skandiamäklarna, är... *trumvirvel*...:
Lauden, Jäderberg, Patrik659, Linglof, RetepG

Lauden: Efter att ha köpt tomt, skrivit kontrakt med husleverantör och fått beviljat bygglov på ett hus och garage har vi nu fått stopp från banken. Vi trodde att allt var lugnt från banken, men de har nu ändrat sig. De kommer inte bevilja en byggnadskreditiv för oss förrän vi kan visa upp säkrare tillgångar till handpenning. Vi har största delen av handpenningen sparad 12%, men måste använda våran bostadsrätt som säkerhet för resterande del 3%. Vi har nått våran budget för huset, så vi har inte så mycket mer pengar att röra oss med. En värdering från Skandiamäklarna av våran bostadsrätt är precis vad vi behöver för att komma vidare!

Jäderberg: Vi har renoverat vårt hus sedan augusti och har kommit en bra bit på väg - det skulle vara roligt att veta värdet för att kunna budgetera kommande renovering. I ett hus från 1957 där inget är gjort sedan 1981 alt 1957 så har vi lite kvar innan det är klart (om det någonsin blir det).

RetepG: Jag och min sambo har renoverat huset mer eller mindre hela tiden sedan vi köpte det 2010 och börjar närma oss färdiga. En omvärdering av huset för att kunna skriva om lånet vore super med tanke på att vi med nuvarande lån har både topplån och blancolån (inte så stor summa men troligen skulle hela lånesumman kunna bakas in i bottenlånet efter en omvärdering.).

Linglof: Efter att ha renoverat och byggt ut huset är det alltid spännande och höra vad experterna säger. Projektet tog cirka 5-6 månader och vi byggde till cirka 60kvm. Av 4 sidor på vårt hus justerade vi 3, vilket betyder att vi var och petade i nästan alla hörn

Patrik659: Vi har byggt nytt (2010) och sedan inte tagit oss för att värdera huset, garaget och allt vi gjort med tomten och annat är inte med i bankens förhandsvärdering som gjordes 2009. Hade varit bra att få en värdering för att ev kunna få till en bättre lånebild. Sedan är det ju alltid bra att beta vad vi bör höra som nästa steg för att höja värdet - ligger det i linje med våra egna tankar så får ju decen puff i rätt riktning!
 
Grattis!
Hoppas att det blir bättre än ni vågat hoppas på. :)
 
TACK!
Jätteroligt! Det är alltid spännande med värderingar och få lite lön för allt slit man lägger ned.
 
Tackar! Kul att vinna någon gång :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.