En fråga från en total nybörjare på allt: Hur tillgänglig måste en plats på en tomt vara för att kunna bebyggas? Vi har en tomt inom familjen där jag skulle kunna bygga en kåk. Platsen ligger dock på en bergknalle dit ingen väg går, knappt en stig ens. Måste man kunna komma fram med lastbil, kran osv? Om man behöver gräva, hur får man dit grävmaskin? ???

oootroligt tacksam för svar eftersom jag har fått det här lite på hjärnan. Om det är omöjligt måste jag få veta det för att få bort grillerna ur huvudet.
 
Alltså, det skulle i så fall röra sig om ett prefabhus som måste dit på nåt sätt...
 
Det måste finnas en farbar väg fram dit huset ska byggas, din fråga besvarade nästan sig själv...

Vägen måste även vara tillräckligt bred och hållbar för de tämligen stora lastbilarna som prefab-huset kommer på. Kommer en lastbil fram kommer en kran fram...

Ska du dessutom bo där kommer väl du behöva en väg, så mitt råd är att se över vägfrågan innan du beslutar om hus.

Lycka till
 
pau skrev:
Jag vet att t ex bollebygdshus monterat mha helikopter!
Den kostar pengar, men om du slipper bygga väg sparar du in en slant från början.
Bara för att de flesta monterar direkt från bilen, eller med kran måste inte du göra det!
mvh
Peter
Jag pratade med mitt snickeri om detta och det är betydligt vanligare än man tror. Det är billigare än stor kranbil.
Den största anledningen till helikopter är dock att många privata/enskilda vägar inte får belastas med mer än 3,5 ton och då diskvalificeras en vanlig lastbil med kran ganska omgående.
 
Hur gör man med grävmaskin då? Det behövs ju rimligen för grundarbete, avlopp och el.
Flyger man in den också eller gräver man för hand?
 
peter_d skrev:
Hur gör man med grävmaskin då? Det behövs ju rimligen för grundarbete, avlopp och el.
Flyger man in den också eller gräver man för hand?
Det finns små grävmaskiner som inte väger så mycket och kan köras på en vanlig släpvagn. En stor Åkerman på band kan dock bli problem. ;D
 
För att överhuvudtaget få stycka av min tomt var jag tvungen att visa att det fanns en väg dit samt att jag fick bli medlem i vägföreningen. Jag tror även att det här med vägen var ett villkor för att få bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.